بدهی ۳۰۰هزار یورویی ایران به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و آلمان

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 309518|08:30 - 1398/08/25
نسخه چاپی
بدهی ۳۰۰هزار یورویی ایران به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و آلمان
پرداخت نشدن هزینه عضویت ایران در آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و همچنین آنالیز نمونه های ارسالی به آزمایشگاه آلمان باعث ایجاد بدهی ۳۰۰ هزار یورویی برای ستاد ملی مبارزه با دوپینگ شده است.

به گزارشامروله، حضور در رویداد ورزشی بزرگ مانند المپیک علاوه بر آماده سازی ورزشکاران برای کسب سهمیه و بعد از آن دستیابی به مدال، از حیث دوپینگ و کنترل و مدیریت آن در میان المپین ها هم حائز اهمیت است.

در فاصله چندماه مانده به بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو اما وضعیت مدیریت فدراسیون پزشکی ورزشی به خاطرپایان دوره ریاستآن بلاتکلیف است. این در حالی است که رئیس این فدراسیون دبیری ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) را هم بر عهده دارد و قطعا بلاتکلیفی ایجاد شده در فعالیت های این نهاد هم تاثیرگذار خواهد شد.

علاوه بر این نادو ایران در حال حاضر به خاطر پرداخت نشدن به موقع برخی هزینه های خود با بدهی های میلیاردی هم مواجه است.

۱۵۰ هزار یورو بدهی به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا)

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) نهادی وابسته به فدراسیون پزشکی ورزشی و عضو آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) است. نادو مسئولیت نمونه گیری، کنترل و مدیریت دوپینگ در ورزش ایران را طبق قوانین وادا بر عهده دارد چراکه وادا تنها مرجع تصمیم گیرنده در زمینه دوپینگ است که فدراسیون بین المللی تمام رشته ها و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) ملزم به تبعیت از فعالیت ها و تصمیماتش هستند.

نادو ایران سالیانه باید مبلغی بابت عضویت رسمی خود به وادا پرداخت کند. این مبلغ برای سال ۲۰۱۸ و همچنین سال ۲۰۱۹ میلادی که رو به اتمام است، هنوز پرداخت نشده و همین مسئله بدهی ۱۵۰ هزار یورویی برای ایران موجب شده است.

همین موضوع باعث شده وادا طی دو مرحله مکاتبه با ایران، پرداخت بدهی های ایجاد شده را پیگیر شود.

به آزمایشگاه کلن آلمان هم ۱۵۰ هزار یورو بدهی داریم

به گزارشخبرنگار مهر، نمونه گیری هایی که توسط افسران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از ورزشکاران گرفته می شود باید در یکی از آزمایشگاه های آکردیته و مورد تایید وادا آنالیز شود. در این زمینه نادو ایران از سال ها پیش با آزمایشگاه کلن آلمان همکاری دارد.

هزینه آنالیز هر نمونه دوپینگ توسط آلمانی ها حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو برآورد می شود. البته این هزینه به صورت پایه است که در صورت نیاز به آنالیز کیت حاوی نمونه B یا آزمایشات دقیق تر افزایش خواهد داشت.

نادو ایران با آگاهی از این رقم تست گرفته شده از ورزشکاران در سال جاری میلادی را هم در اختیار آزمایشگاه کلن آلمان قرار داده است -در ۹ ماه نخستسال جاری ۸۷۰ نمونه ارسال شد - اما هنوز پرداختی بابت آنالیز آنها نداشته است.

این موضوع هم حدود ۱۵۰ هزار یورو بدهی برای فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران ایجاد کرده است.

غلامرضا نوروزی: بودجه لازم برای پرداخت بدهی ۳۰۰ هزار یورویی را داریم اما ....

غلامرضا نوروزی که البته دوره ریاستش در فدراسیون پزشکی ورزشی تمام شده اما به خاطر عدم تعیین تکلیف از سوی وزارت ورزش همچنان مدیریت این فدراسیون را دنبال می کند در گفتگو با خبرنگار موضوعی بدهی نادو ایران را تایید کرد و در مورد دلیل آن توضیح داد.

وی گفت: محدودیت که برای انتقال پول و به واسطه تحریم ها داریم باعث این حجم از بدهی شده است. در تامین اعتبار لازم برای پرداخت این هزینه ها مشکلی نداریم و حتی می توانم بگویم بودجه آن را هم در اختیار داریم اما راهی برای پرداخت نداریم.

دبیر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تاکید کرد: ما هر سال بابت عضویت در وادا باید مبلغی به این نهاد بین المللی پرداخت کنیم. سال گذشته با وجود تلاشی که داشتیم، نتوانستیم پولی انتقال دهیم. امسال هم تلاش‌مان در این زمینه بی نتیجه ماند. به همین دلیل با بدهی ۱۵۰ هزار یورویی مواجه شده ایم.

نوروزی همچنین در مورد بدهی به آزمایشگاه آلمان گفت: از ابتدای سال جاری تمام نمونه گیری های گرفته شده از ورزشکاران را برای آلمانی ها ارسال کرده ایم و آنها هم تست‌ها را مرحله به مرحله آنالیز و نتایج را اعلام کرده اند. تا به امروز اما یک ریال هم پرداختی نداشته ایم. البته مسئولان آزمایشگاه کلن هم هنوز صورت حسابی برای ما ارسال نکرده اند اما طبق برآورد خود باید تا به امروز  حداقل ۱۵۰ هزار یورو به آنها پرداخت کنیم درحالیکه راهکاری برای آن نداریم.

تبعاتی که پرداخت نشدن به موقع بدهی ها برای ورزش ایران خواهد داشت

به گزارشخبرنگار مهر، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ بابت دیرکرد ایران در پرداخت حق عضویت، واکنشی به جز پیگیری و مکاتبه ندارد. این مسئله عضویت ایران را به خطر نمی اندازد اما به هر حال بدهی موضوعی است که همیشه و در هر شرایط، شان و جایگاه افراد و نهادها را متزلزل می کند.

در مورد بدهی به آزمایشگاه کلن آلمان اما موضوع فراتر از این هم خواهد رفت چراکه می تواند به آنالیز نشدن نمونه های ارسالی و حتی قطع همکاری هم منجر شود. کمااینکه سال گذشته میلادی به خاطر پرداخت نشدن به موقع هزینه ها و ۱۸۰ هزار یورو بدهی که ایجاد شده بود، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ چاره ای نداشت جز ارسال نکردن چندماهه نمونه گیری ها و همین امر باعث آنالیز آنها با چندماه تاخیر شد.

اگر سال میلادی جاری به پایان برسد و بدهی ایران به موقع پرداخت نشود، شاید چاره ای نداشته باشد جز جلوگیری از ارسال تست های دوپینگ و انباشته شدن آنها در نادو ایران؛ چراکه مسئولان آزمایشگاه کلن در صورت ادامه وضعیت بدهی مانع آنالیز نمونه گیری های ورزشکاران ایران خواهند شد.

نوروزی در این رابطه بهخبرنگار مهرگفت: بعد از اینکه سال گذشته بدهی به جا مانده از سال ۲۰۱۸ را پرداخت کردیم، هیچ مشکلی وجود نداشت. هر ۴۰ - ۳۰ روز یک‌بار نمونه‌گیری ها را ارسال کردیم و نتایج را هم دریافت کردیم.

وی ادامه داد: سال هاست که با آزمایشگاه کلن آلمان همکاری داریم، مسئولان این آزمایشگاه می دانند که ما خوش حساب هستیم، آنها به ما اعتماد دارند ضمن اینکه مشکلات‌مان را در مورد تحریم ها و محدودیت های ورود و خروج های مالی در سطح بین المللی می دانند. فعلا هم مشکلی نیست اما به هر حال وضعیت بدهی ایران نباید به قوت خود باقی بماند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تاکید کرد: با این شرایط جابه جایی پول ۶ - ۵ ماه زمان می برد. باید با آزمایشگاه کلن مکاتبه کنیم تا هر چه زودتر و پیش از اتمام سال میلادی صورت حساب هزینه های ایران را برای‌مان ارسال کند. در صورت ادامه همکاری هم متقاضی دریافت سه ماهه صورت حساب ها خواهیم شد. اینگونه در هر مرحله متحمل پرداخت پول کمتری می شویم و مهمتر اینکه انتقال آن هم برای‌مان راحت تر خواهد بود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد