مدیرکل ورزش و جوانان دقیقا کجایی؟!

جولان باندهای مکمل‌های ورزشی در «باشگاه‌های زیرزمینی»

سرویس: اخبار استانکد خبر: 309744|11:32 - 1398/09/18
نسخه چاپی
جولان باندهای مکمل‌های ورزشی در «باشگاه‌های زیرزمینی»
مرصادنیوز: رئیس اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل و بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از انجام ۲۵۰ مورد بازرسی از مراکز عرضه مکمل‌های ورزشی خبر داد.

به گزارشامروله، کیومرث رحیمی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد  اظهار داشت: مکمل ها ورزشی تابع قوانین دارو است و عرضه باید توسط شرکت های توزیع کننده دارویی که از وزارت بهداشت و درمان مجوزدارند، انجام و به داروخانه ها تحویل شود.

وی با بیان اینکه در مواردی عرضه مکمل های ورزشی به صورت مخفیانه انجام می شود، افزود: ۶۰ درصد مکمل های ورزشی در باشگاه ها عرضه می شود و نظارتی برآن نیست.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل و بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه ترکیبات این داروها مشخص نیست و اکثرا تقلبی هستند، گفت: همچنین برندهای مختلف جعل و در باشگاه ها عرضه می شود.

این مسئول عنوان کرد: مکمل های ورزشی با داروهای نیروزا و کورتون ترکیب شده که برای سلامت جوانان و نوجوانان علاقه مند به ورزش که شمار آنها در استان کرمانشاه زیاد است، مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است.

ارجاع ۱۵ مورد تخلف به مراجع قضایی

رحیمی ادامه داد: به منظور بازرسی از این مراکز مکررا با همکاری اداره کل ورزش و جوانان، پلیس اماکن و .. نظارت می شود، به گونه ای که طی نیمه نخست امسال ۲۵۰ مورد بازرسی از شرکتهای توزیعی، داروخانه ها و باشگاه های ورزشی انجام شده و ۱۵ مورد کشفیات داشته ایم که برای تعیین تکلیف به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه برنامه های عملیاتی عرضه مکمل های ورزشی توسط سازمان غذا و دارو کنترل می شوند ، گفت: رویه مصرف بهینه و منطقی این مکمل ها از طریق داروخانه ها و با  دریافت مشاوره از پزشک امکان پذیر است.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل و بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه به منظور پیگیری موضوع عرضه مکمل های ورزشی درصدد برگزاری جلسات  هستیم، عنوان کرد: مصرف مکمل های ورزشی شبیه یک فرهنگ شده که باید تغییر کند و به این دلیل روند آن طولانی است، بنابراین بستر آموزشی- فرهنگی خاص خود را می طلبد که در این زمینه در حال انجام آن هستیم و امیدواریم طی ماه های آینده به نتیجه برسد.

مکمل های ورزشی باید از مراکز مورد تایید وزارت بهداشت تهیه شود

رحیمی بیان کرد: در تلاش هستیم رویکرد مردم، جوانان و نوجوانان تغییر کنند و مکمل های ورزشی را از مراکز مورد تائید وزارت بهداشت تهیه و تحت نظر کارشناس یا متخصص تغذیه مصرف کنند تا دچار مشکلات عدیده نشوند.

وی افزود: مصرف مکمل های ورزشی مشکلات زیادی ایجاد می کند، از جمله اینکه مصرف داروهای نیروزا و کورتن اعتیاد زا است هرچند قبلا باور بر این است که اعتیاد زا نیست همچنین مکمل های ورزشی سبب ایجاد ناباروری می شود، برخی ترکیبات آن سرطان زا است و با مصرف دز بالا منجر به مرگ می شود.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل و بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه بازرسی از باشگاه ها، مراکز عرضه و شرکتهای توزیعی هر هفته در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: شمار بازرسان و توان ما محدود است بنابراین باید بستر فرهنگی- آموزشی ایجاد شود تا نوجوانان و جوانان رویکرد خوبی داشته باشند.

رصد و شناسایی توزیع‌کنندگان مکمل‌های ورزشی /کرمانشاه رده‌های اول مصرف مکمل‌های ورزشی است

این مسئول عنوان کرد: درصدد رصد و شناسایی افرادی هستیم که به صورت غیرقانونی نسبت به توزیع مکمل های ورزشی اقدام می کنند و خارج از حیطه نظارتی به صورت مخفیانه مکمل ها را عرضه می کنند، البته امسال یکی دو مورد باند توزیع مکمل های ورزشی شناسایی و در تلاش برای شناسایی دیگر باندها هستیم.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در رده های اول مصرف مکملهای ورزشی قرار دارد، افزود: کرمانشاه، استانی قهرمان پرور است و جوانان مشتاق ورزش های استقامتی هستند همچنین مکمل ها در همه رشته های ورزشی قابل مصرف هستند بنابراین با توجه به موقعیت خاص فرهنگی و جغرافیایی از نظر مصرف مکملهای ورزشی در رده های اول هستیم که باید ساماندهی شود و به رویه ای اصولی و منطقی برگردیم.

رحیمی گفت: با همراهی ورزش و جوانان و اماکن به بازرسی جدی می پردازیم و در صورت مشاهده تخلف برخورد جدی انجام خواهد شد.

این مسئول عنوان کرد: باشگاه هایی که مجوز دارند کمتر مرتکب تخلف می شوند اما باشگاه هایی که مخفیانه و غیرقانونی فعالیت می کنند و در تیررس ما نبوده اند بیشتر عرضه کننده مکملهای ورزشی هستند که درصدد شناسایی و برخورد با آنها هستیم.