آخرین اخبار

23. آذر 1398 - 12:10   |   کد مطلب: 309805

به گزارش امروله، بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل ایالات متحده، حواس‌پرتی هنگام رانندگی تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی منجر به مرگ ۳۱۶۶ نفر در این کشور شد. از این شمار، ۵۹۹ نفر عابر پیاده، دوچرخه‌سوار یا سایرینی بوده‌اند که هنگام تصادف خودشان پشت فرمان نبوده‌اند. 

اگر چه حواس‌پرتی در رانندگی تنها به استفاده از تلفن همراه مربوط نمی‌شود اما به طور کلی شماره‌گیری و پیام دادن با تلفن همراه یا هر نوع وسیله دیگر عامل ۴۰۱ تصادف مرگبار در سال ۲۰۱۷ میلادی در آمریکا بوده است.

با این حال باید توجه داشت که استفاده از تلفن‌های همراه تنها هنگام رانندگی خطرآفرین نبوده و در زمان پیاده‌روی نیز می‌تواند منجر به بروز برخی حوادث شود. 

متخصصان دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرسی سوابق ویزیت های اورژانس به دلیل آسیب‌دیدگی سر و گردن در آمریکا طی ۲۰ سال را بررسی کردند. طی دوره مطالعه، متخصصان دریافتند که ۲۵۰۱ نفر از سنین ۱۳ تا ۲۹ سال به دلیل صدمات سر و گردن ناشی از استفاده از تلفن همراه به اورژانس مراجعه کرده‌اند. بر اساس این داده‌ها، محققان مجموع ۷۶ هزار و ۴۳ نفر را با آسیب‌های مشابه در سراسر کشور تخمین زده‌اند.

یک سوم از صدمات در ناحیه سر و گردن رخ داده و یک سوم دیگر نیز صدمات صورت از جمله چشم، ناحیه پلک و بینی بوده است. بیش از ۱۲ درصد از صدمات نیز به گردن وارد بوده است. "شایعترین تشخیص آسیب" شامل پارگی بوده که ۲۶.۳ درصد از کل آسیب‌ها را تشکیل داده و کوفتگی یا ساییدگی ۲۴.۵ درصد و آسیب داخلی اندام ۱۸.۴ درصد را به خود اختصاص داده بوده‌اند.

همچنین افراد در سنین ۱۳ تا ۲۹ سال بیشتر در معرض این آسیب‌ها بوده‌اند.

به گفته متخصصان، آسیب‌های ناشی از تلفن همراه به سر و گردن طی ۲۰ سال اخیر به شدت افزایش یافته است که بسیاری از موارد به دلیل حواس‌پرتی است. این آسیب‌ها اگرچه در بیشتر موارد جزئی هستند اما برخی از آن‌ها خطر عوارض طولانی مدت را در پی دارند.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، محققان امیدوارند که یافته‌های آن‌ها در این مطالعه در ارائه راهکارهای بهداشت عمومی برای پیشگیری در مورد مشکلات استفاده از تلفن همراه، به ویژه در بین جوانان نقش داشته باشد. این یافته‌ها حاکی از نیاز به آموزش به افراد در مورد پیشگیری از آسیب و خطرات ناشی از فعالیت در حین استفاده از این وسایل است.

با این حال هنوز در مورد خطرات پیاده‌روی با حواس‌پرت به خاطر استفاده از تلفن همراه اتفاق نظر وجود ندارد. این امر در واقع موضوع تقریبا جدیدی است که بسیاری از محققان آن را مورد مطالعه قرار داده‌اند و برخی از مطالعات با یکدیگر مغایرت دارند.

اما چگونه باید عادت استفاده از تلفن همراه هنگام پیاده‌روی را ترک کرد؟ شاید جواب این سوال در ظاهر ساده باشد اما ترک این عادت برای بسیاری دشوار بوده و نیاز به تمرینات خودکنترلی دارد. 

یک روانشناس بالینی در این ارتباط توصیه‌ کرده که افراد با پرسیدن سوال‌هایی از خود از قبیل "آیا این کار مهم‌ترین کاری است که در حال حاضر باید انجام دهم؟"، "آیا من سرنوشت خود را کنترل می‌کنم یا به تکنولوژی اجازه می‌دهم آن را به جای من کنترل کند؟"، "وضعیت من چگونه است؟ آیا به بدن خود استرس وارد می‌کنم؟" و "آیا من با این کار به خود آسیبی وارد می‌کنم؟" می‌توانند ذهنیت بازتری نسبت به کاری که می‌خواهند انجام دهند، داشته و با آگاهی آن را انجام دهند.

هم‌چنین کاهش دسترسی به تلفن همراه نیز می‌تواند مفید باشد. برای مثال افراد می‌توانند به جای در دست گرفتن تلفن همراه یا قرار دادن آن در جیب، آن‌ را در کیف خود بگذارند تا برداشتن آن سخت‌تر شده و استفاده از آن به صورت خود به خود کمتر شود. 

شورای امنیت ملی آمریکا به افراد توصیه کرده تا زمانی که قصد استفاده از تلفن همراه خود را دارند، راه رفتن خود را متوقف کرده و در مکانی امن بایستند. هم‌چنین به افرادی که از هدفون استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود تا با صدای پایین از آن استفاده کرده و حواسشان به اتفاقات اطرافشان باشد.

کارشناسان تکنولوژی هم‌چنین توصیه می‌کنند که وارد تنظیمات گوشی شده و اعلان‌ها را برای همه برنامه‌ها به غیر از مواردی که برایتان اهمیت زیادی دارد مانند برنامه های مرتبط با کار، غیرفعال کنید.

هم‌چنین برخی از برنامه‌ها و ابزارها مانند برنامه “do not disturb” که برای هر دو نوع سیستم عامل اندروید و آیفون در دسترس است، می‌توانند به طور موقت اعلان‌ها را خاموش کنند.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز، علاوه بر توصیه‌های بالا کارشناسان همچنین بر حذف برنامه‌های غیر ضروری از تلفن همراه تاکید دارند.

دیدگاه شما