رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور دامپزشکی کرمانشاه مطرح کرد:

شناسایی یک کانون آنفلونزا فوق حاد پرندگان در شهرستان صحنه

سرویس: شهرستانکد خبر: 310137|12:41 - 1398/10/22
نسخه چاپی
شناسایی یک کانون آنفلونزا فوق حاد پرندگان در شهرستان صحنه
پایگاه خبری امروله : رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه از شناسایی یک کانون آنفلونزا فوق حاد پرندگان در شهرستان صحنه خبر داد.

به گزارشامروله، علیرضا حیدری در گفتگویی  اظهار داشت: مخزن بیماریآنفلوانزایفوق حاد، پرندگان وحشی با عاملیت ویروس است که از دو بعد اقتصادی و بهداشتی اهمیت دارد.

 

رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه در فصول سرد سال در مسیر پرندگان مهاجر قرار دارد از سوی دیگر عواملی باعث جابجایی بیماری از نقاط مختلف کشور می‌شود.

 

این مسئول گفت: از اواخر سال ۹۶ کانونی از بیماریآنلفوانزایفوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه مشاهده نشد اما امسال یک کانون بیماری در منزلی واقع در مرکز شهر صحنه که در آن طیور بومی نگهداری می‌شد، مشاهده شده است.

 

وی تصریح کرد: در این منزل فردی ۷۰ قطعه خروس محلی از یک وانت بار دوره گرد که معلوم نیست از کجا وارد این شهرستان شده، خریداری کرده است.

 

رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: این وانت بار از تمام گلوگاه‌های استانی و شهرستانی نظیر نیروی انتظامی عبور کرد و بدون اینکه مانعی بر سر راه داشته باشد، نسبت به عرضه طیور اقدام کرده است.

 

این مسئول عنوان کرد: در سنوات گذشته ۲۷ کانون بیماریآنفلوانزایفوق حاد پرندگان در سطح استان کرمانشاه داشته‌ایم که در ۱۵ کانون آن عرضه پرندگان با وانت بارها، نقش بسیار مهمی داشتند.

 

وی بیان کرد: مرغ و خروس خریداری شده توسط این فرد ظاهری سالم داشتند گویا در دورهکمونبیماری به سر می‌بردند و تلفات آن پس از دو روز آغاز شده است.

 

معدوم سازی و دفن بهداشتی ۱۰۴ قطعه مرغ و خروس و بوقلمون

 

حیدری عنوان کرد: پس از مراجعه این فرد به اداره دامپزشکی کارشناسان بیمارییابنسبت به نمونهگیریاقدام کردند و در نهایت ۱۰۴ قطعه مرغ و خروس و بوقلمون با همکاری مرکز بهداشت به روش بهداشتی معدوم و دفن بهداشتی و واحد مذکور نیز با محلول‌های مناسب ضدعفونی شد.

 

رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه پایش و مراقبت در شهرستان صحنه در دستور کار قرار گرفت، گفت: مردم به هیچ وجه از وانت بارهای دوره گرد مرغ زنده خریداری نکنند زیرا احتمال آلودگی وجود دارد.

 

این مسئول تصریح کرد: بیماریآنفلوانزایفوق حاد پرندگان تا ۷۲ ساعت و بیشتر دورهکموندارد هرچند ممکن است ظاهری سالم داشته باشد.

 

مردم از خرید مرغ زنده خودداری کنند

 

وی با تاکید بر اینکه مردم از خرید مرغ زنده به دلیل احتمال آلودگی خودداری کنند، عنوان کرد: مردم گوشت مورد نظر برای مصرف را از مراکز عرضه و مجاز که به شکل بسته بندی تحت نظر دامپزشکی کشتار شده خریداری کنند.

 

حیدری خاطرنشان کرد: فردی که طیور در منزل وی نگهداری می‌شد مورد آزمایش قرار گرفت و مشکلی نداشته هرچند بیماریآنفلوانزایفوق حاد پرندگان قابل سرایت به انسان است و در گذشته نیز شاهد موارد ابتلای انسانی بوده‌ایم.

 

رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: واکسیناسیون طیور در واحدهای صنعتی و تخمگذارانجام می‌شود همچنین پولتهایوارد شده نیز از قبل واکسنآنلفوانزایفوق حاد پرندگان دریافت کردند اما طیور بومی تحت کنترل نیستند و وضعیت آنها نامعلوم است.

این مسئول افزود: بر همین مبنا تقاضا می‌شود نیروی انتظامی در گلوگاه‌ها با ممانعت از ورود وانت بارها از انتشار احتمالی بیماری مذکور جلوگیری کند

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد