گزارش

نقش پویش ملی نهال کاری همگانی برای ایرانی سبز در شهرستان صحنه

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 310195|00:55 - 1398/10/28
نسخه چاپی
نقش پویش ملی نهال کاری همگانی برای ایرانی سبز در شهرستان صحنه
پایگاه خبری امروله : نقش جنگل ها و مراتع در مبارزه با آلودگي هوا آلودگي هوا چه درمناطق شهري بوسيله وسايل دود زا و کارخانجات وساير منابع آلوده کننده و چه در مناطق بیابانی در اثر حرکت و جابجائی ماسه ها و گرد و غبار بوسيله باد وجود دارد درختان در جلوگيري و کاهش آلودگي هوا نقش اساسي دارند.

به گزارشامروله، نقش جنگل ها و مراتع در مبارزه با آلودگي هوا آلودگي هوا چه درمناطق شهري بوسيله وسايل دود زا و کارخانجات وساير منابع آلوده کننده و چه در مناطق بیابانی در اثر حرکت و جابجائی ماسه ها و گرد و غبار بوسيله باد وجود دارد درختان در جلوگيري و کاهش آلودگي هوا نقش اساسي دارند.

 

درختان باد حامل ذرات ريز را شانه مي کنند و مي‌توانند در هر هکتار جنگل تا 68 تن گرد و غبار ، باکتريها و ميکروبهاي معلق در هوا را در لاي شاخ و برگ خود رسوب می دهند.طبق بررسيهاي دانشمندان درختان از خود موادي در هوا پخش مي کنند که باعث از بين رفتن بسياري از باکتريها و قارچ هاي تک سلولي و برخي از حشرات مضر مي شود.

 

تاثير جنگل ها و مراتع در مبارزه با فرسايش و حفظ و توليد خاک عمل فرسايش بيشتر بوسيله آب و باد صورت مي گيرد. بادهاي مداوم در اثر ايجاد اختلالاتي در زندگي گياه و تبخير رطوبت زمين که منجر به خشکي بيش از حد خاک مي گردند، سبب مي شوند که تجديد حيات نباتات متوقف و يا به کندي صورت گيرد و با کم شدن پوشش گياهي عمل فرسايش آغاز شود.

 

 

 

 اگر انسان هم با بهره برداري بي رويه از بين رفتن گياهان را ناخواسته تسريع نمايد آنگاه مراکز مهم کشاورزي و صنعتي و مسکوني در معرض تهديد قرار مي‌گيرند.جنگل به کمک ريشه گياهان، خاک را حفظ مي کند و مانع ايجاد فرسايش مي شود

 

درختان منبع تامين مواد اوليه براي صنعت داروسازي مدرن نيز مي باشند بطوري که بيش از 25 درصد مواد مورد نياز صنعت داروسازي مستقيماً از درختان بدست مي آيد.نقش‌ جنگلها و مراتع‌ در جلوگيري‌ از رانش‌ زمين‌ رشد درختان‌ در دامنه‌ها سبب‌ افزايش‌ پايداري‌ خاک‌ مي‌گردد.

 

نقش‌ ديگر درختان‌ در حفظ‌ خاک‌ از خطر لغزش‌، وجود فرايندي‌ بنام‌ برگآب‌(Interception)است‌. يعني‌ در طي‌ هر بارندگي‌ مقداري‌ از بارش‌ توسط‌ تاج‌ درختان‌ گرفته‌ شده‌ و قبل‌ از رسيدن‌ به‌ خاک‌ تبخير مي‌گردد.اين‌ مقدار بارندگي‌ از اين‌ جهت‌ که‌ در خاک‌ نفوذ نمي‌کند در خشکي‌ خاک‌ و جلوگيري‌ از حرکت‌ زمين‌ مؤثر مي‌باشد. ميزان‌ برگاب‌ بستگي‌ به‌ شکل‌ برگها وتاج‌ درختان‌ دارد و ميزان‌ آن‌ بسته‌ به‌ اينکه‌ درخت‌ در چند ماه‌ از سال‌ برگ‌ داشته‌ باشد تغييرمي‌کند. بنآبراين‌ در درختکاري‌ها استفاده‌ از نهال‌ درختاني‌ که‌ در زمستان‌ برگ‌ دارند براي‌ اينگونه‌محلها مناسب تر است‌.

 

شناخت ویژگی های پوشش های گیاهی و روابط موجود در بین گونه های گیاهی و نیز عوامل محیطی همواره مورد  توجه بوم شناسان بوده است پوشش های گیاهی، به علل مختلف و به مرور زمان در اثر عوامل طبیعی و یا انسانی دچار تغییر شده که شرایط و عملکرد اکوسیستم را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

 

بنابراین نیاز به آشکار سازی، پیش بینی و مراقبت چنین تغییراتی در یک  اکوسیستم از اهمیت به سزایی برخوردار است .

 

پوشش گیاهی در مناطق شهری بخصوص شهرستان صحنه از این جهت  حائز اهمیت است که می تواند شرایط محیطی و تبادلات انرژی را بوسیله انعکاس انتخابی و جذب تشعشعات  و به عنوان خورشیدی کنترل نماید .و عاملی مؤثر در کنترل آلودگی هوا و تأثیرگذار بر سلامت  انسانها معرفی شود.

 

 

پویش ملی نهال کاری همگانی برای ایرانی سبز در شهرستان صحنه اجرا شد

 

 

علی رضا حیدری در گفتگو با امروله عنوان کرد :  پویش ملی نهال کاری همگانی گامی مهم در راستای حفظ، احیای و توسعه جنگل‌ها، مراتع و مقابله با بیابان‌زایی است.

 

وی ادامه داد : از ویژگی های مهم این طرح بهره گیری مشارکت اقشار مختلف مردم بویژه سازمان های مردم نهاد، جوانان و دوستداران طبیعت است.

 

 

حیدری خاطر نشان کرد : پویش ملی نهال در صحنه باکاشت نهال ارژن وبلوط وکاشت گیاهان دارویی کنگر،کرفس کوهی،زو،آون دول وغیره وکاشت 1000بذربلوط انجام شد.

 

فرماندار صحنه گفت :  این طرح با همکاری فرمانداری ، منابع طبیعی،  جهادکشاورزی، محیط‌زیست، وسایرادارات وهمچنین طرفداران محیط زیست طرح پویش ملی نهالکاری درروستای گرگه بیشه سفلی بخش مرکزی شهرستان صحنه درسطح 1هکتاربعنوان نمادین انجام گرفت.