«وصال»؛ چشم امیدی به خدمت بی‌منت

نامهربانی دولتی‌ها با گروه‌های جهادی

سرویس: شهرستانکد خبر: 310408|08:04 - 1398/11/17
نسخه چاپی
نامهربانی دولتی‌ها با گروه‌های جهادی
پایگاه خبری امروله : نامهربانی دولتی‌ها و عدم حمایت از گروه‌های جهادی آنها را برای خدمت‌رسانی بی‌منت به مناطق محروم در تنگنا قرار داده است.

به گزارشامروله، حلات حاشیه ای شهرستان صحنه و روستاهای مناطق محروم  به لحاظ وسعت، بخش نسبتا زیادی از شهرستان را شامل می شوند و جمعیت قابل توجهی از شهروندان را در دل خود جای داده اند؛ رفع محرومیت در این سکونت گاه ها نیازمند عزمی جهادی و همکاری تنگاتنگ متولیان و مردم است.

 

زندگی در مناطق محروم روستایی وحاشیه نشینی و در اطراف شهرستان صحنه به یک چالش و معضل اساسی تبدیل شده است و شهرستان صحنه به عنوان باغ‌شهر توریستی استان و داشتن جاذبه های مهاجرپذیری از این قاعده مستثنی نیست و محلاتی نظیر جوادآباد ، بالاجوب ، زیرجاده، سیمتری و ابراهیم آباد  به عنوان مناطق حاشیه نشین و بافت فرسوده محسوب می شوند

 

این محلات گوشه ای از واقعیت تلخ زندگی فقیر و غنی در یک شهر و در کنار یکدیگر را به تصویر می کشند.

 

به فاصله بسیار اندکی از محله جوادآباد که در اذهان عمومی به عنوان یکی از کانون‌های آسیب‌های اجتماعی شناخته می شود، محله مولوی است که از نظر برخورداری از امکانات شهری، خوشنامی و حتی ارزش ریالی زمین و املاک، زمین تا آسمان با محله های بالاجوب متفاوت است و حال آن که این دو محله  تنها به وسیله یک خیابان چند متری  از هم جدا می شوند.

 

اما این داستان پر فراز و نشیب تنها به ساختمان، خیابان، کوچه و خودرو ختم نمی شود و درد مردم ساکن در محلات حاشیه نشین بسیار فراتر است و کافی است پای درد دل  آنها بنشینی و مشکلات کوچک و بزرگشان را بشنوید و سپس از نزدیک آنها را ببینید و لمس کنید.

 

یکی دیگر از این محلات حاشیه ای، محله  سیمتری است . محله ای که ساکنان نجیب و مومنش به خاطر هم محله بودن با اولین شهید مدافع حرم شهرستان صحنه، شهید رضا عباسی به خود افتخار می کنند و نوجوان و جوانش خود را بچه محل رضا می دانند.

 

مردمی که در عین نداری و فقر و محروم از بسیاری از امکانات، فرزندانی با ایمان، شرافتمند و با آبرو تربیت می کند که حاضرند با نثار جان شیرین خود از آرمان های انقلاب، نظام و اسلام ناب محمدی دفاع کنند حقشان این نیست که در سختی و مشقت فراوان روزگار را سپری کنند.

 

کسی چه می داند شاید همین الان نیز در همین خانه هایی که سقفشان لرزان است و احتمال دارد با زلزله ای پنج ریشتری بر سر ساکنانشان آوار شوند و در همین کوچه های تنگ  این محلات، دهها و بلکه صدها شهیدعباسی دیگر نیز زندگی می کنند.

 

این مردم نه توقع حقوق های نجومی دارند، نه خواهان پست و مقام های زود گذرند و نه از پشت‌پرده بازی ها و بگومگوهای سیاسی سر در می آورند و نه  درخواست های غیرمعقولی مطالبه می کنند، بلکه خواسته آنان برخورداری از امکانات شهری مثل نبود فضای سبز همانند محلات برخوردار است.

 

مررم محله جوادآباد سرپناهی امن می خواهند تا شب را با آسایش در آن به صبح برسانند و هر لحظه از ترس ریزش سقف و دیوار ها وحشت به دلشان راه نیابد و خانه ای که سقفش بوی نم و رطوبت ندهد و برای استحمام و سرویس بهداشتی مجبور نباشند به خانه همسایه ها بروند و خانه ای که نگران چاه فاضلاب و جمع شدن آب در حیاط و بیمار شدن فرزندانشان نباشند.

 

برای حل مشکلات ساکنان این محلات نباید معطل بخش نامه های اداری و یا برگزاری جلسات گوناگون ماند. البته مسئولان وظایف مشخصی دارند و باید به آنها عمل و نسبت به عملکرد خود به مردم پاسخگو باشند. اما حرکت اصلی باید از طرف خود مردم و با مطالبه گری شروع شود.

 

یکی از این گونه حرکت ها، ورود گروه‌های جهادی به رفع مشکلات محلات حاشیه نشین است. عده ای جوان که از جان و مال خود برای خدمت به نیازمندان مایه می گذارند و به دنبال دیده شدن و تعریف و تمجید نیستند. زیرا در فرهنگ این گروه ها خدمت به محرومان مهمترین اولویت است، این افراد خدمت به خلق را در ردیف عبادت خالق می دانند.

 

ا

 

خدمات‌رسانی گروه جهادی وصال در محلات حاشیه صحنه

 

مرتضی کریمی، مدیرگروه جهادی وصال اظهار داشت: جهادگران انقلابی وصال، نام یکی از این گروه های جهادی است که با هدف خدمت به نیازمندان و محرومیت زدایی، برنامه های مختلف عمرانی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و پزشکی  متعدد و فراوانی را در شهرستان صحنه در دست اجرا دارد.

 

وی بیان داشت:  این گروه جهادی از سال ۱۳۹۶  فعالیت های خود را آغاز کرده است و تاکنون در زمینه محرومیت زدایی خدمت های متعددی را ارائه می دهند.

 

مدیرگروه جهادی وصال افزود: این گروه در آغاز کار خود با جذب برادران و خواهران و دختران نوجوان در مناطق محروم روستایی و حاشیه شهر فعالیت خود را آغاز کرد و اقدامات متعددی را انجام داده است.

 

کریمی بیان داشت: در بخش های آموزشی تاکنون کلاس های متعدد شامل درسی و کمک درسی، قرآن و ورزشی برگزار شده است. برگزاری اردوهای جهادی پزشکی و ارائه داروی و ویزیت رایگان به بیماران روستاهای محروم  از دیگر برنامه هاست.

 

وی گفت: طی سه سال گذشته ۱۵ منزل مسکونی در مناطق مختلف و حاشیه ای شهر و روستاها مورد احداث و بازسازی قرار گرفته است، ۲۱ خانه عایق کاری ایزوگام و ۳۵ حمام و سرویس بهداشتی احداث و گازکشی ۵ خانه در حاشیه شهر انجام گرفته است.

 

مدیرگروه جهادی وصال عنوان کرد: مرمت و بازسازی مزار شهدای گمنام و تعمیر مرمت مسجد حضرت ولی عصر (عج) روستای عمارت، ساخت خانه عالم مسجد امام حسین (ع) از برنامه ای انجام گرفته در عرصه عمرانی این  گروه جهادی است.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: در مهرماه سال سال گذشته تا کنون  ۱۰۰۰ کیف و لوازم التحریر بین دانش آموزان  بی سرپرست و بد سرپرست در روستاها و حاشیه شهرنشینان توزیع شده است.

 

کریمی از اهدای ۱۹ جهیزیه کامل به زوج های جوان در مناطق کم برخوردار شهرستان صحنه خبر داد و گفت: این مناطق جز مناطق هدف گروه جهادی وصال است و برنامه ها به صورت بلند مدت و کوتاه مدت در دست اجراست.

 

عدم حمايت مالی از اردوهاي جهادی

 

میلاد بایندور ، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد صحنه در گفتگو اظهار داشت: متاسفانه با اين همه تبليغاتی كه بر روي اردوهای جهادی انجام شده و بخشنامه‌ها و ابلاغيه‌هايی كه به ادارات ارسال شده، هنوز هم گروه‌های جهادی حتی بين مسئولان استان‌ها ناشناخته و مظلوم است.

 

ا

وی عدم حمايت مالی از اردوهاي جهادی را يكی از مشكلات دانشجويان جهادگر دانست و گفت: ما وقتمان را تلف می‌كنيم تا پول جمع كنيم و اردو برگزار كنيم، حتی بیشتر اوقات بچه‌ها از جيب خودشان هم خرج می‌كنند تا اردويی را برگزار كرده و محروميتی را رفع كنند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه بیان داشت: وقتی جهادگران به دنبال كارهای اجرايی می‌افتند از كارهای برنامه‌ريزی و سازمانی عقب می‌مانند. اگر اندكی مشكلات مالی گروه‌های جهادی حل شود، كيفيت كارهای عمرانی، آموزشی و فرهنگی گروه افزايش بسيار زيادی دارد.

 

بایندور گفت: طی این سه سال فعالیت و اردوهای جهادی که در مناطق محروم و حاشیه شهرستان صحنه برگزار شده و آسیب شناسی شده است  همچون عدم توزیع امکانات مناسب فرهنگی و اجتماعی و ‌... در محله های کمتر برخوردار، نبود بانک و عابر بانک در محله سی متری، ژاندارمری، شهرک بهشتی، جواد آباد، سیستم فاضلاب و بافت ضعیف شهری در محله های پاچمن و بالاجوب و جواد آباد و عدم اعتبار جهت بازسازی این مناطق،  گرانی و افزایش تعرفه های ساختمانی و عوارض شهرداری و مشخص نبودن نحوه محاسبه عوارض ساختمانی و پول جواز و ... توسط شهردار، ضعف دستگاه های متولی فرهنگ از جمله تبلیغات اسلامی در جذب جوانان و عدم همکاری مفید، نبود سیستم تاکسیرانی فعال در محله های جواد آباد و ناحیه کارگاهی و نبود فضای آموزشی در مقطع راهنمایی در محله سی متری بوده است.

 

بر اساس این گزارش، فعالیت گروه‌های جهادی که بدون هیچ چشم‌داشتی به مردم خدمت می‌کنند در صورت حمایت بخش دولتی می‌توانند تاثیرات و خیرات بسیار زیادی برای مردم محلات محروم داشته باشد و انتظار می‌رود در این راستا دولت نهایت حمایت و همکاری را با این گروه‌ها داشته باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد