سیاست فرانسه در قبال مساجد تغییر کرد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 310546|10:45 - 1398/11/30
نسخه چاپی
سیاست فرانسه در قبال مساجد تغییر کرد
رئیس‌جمهوری فرانسه علاوه بر امتناع از پذیرش امامان جماعت خارجی، از افزایش نظارت بر منابع خارجی مساجد و سازمان‌های غیردولتی اسلامی خبر داد.

به گزارشامروله، به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرونرئیسجمهوری فرانسه، امروز چهارشنبه مدعی مبارزه باتهدیدیبه نام «جدایی‌طلبی اسلام‌گرایانه» شد و شماری از برنامه‌های دولت برایمقابلهبا دخالت‌هایخارجیبر مسلمانان این کشور را اعلام کرد.

گفتنی است پایان تدریجیفعالیتامامان جماعتخارجیو محدودیت تامین مالی مساجد از سوی دولت‌های بیگانه از جمله بندهای این طرح دولتی است.

البته وی مدعی شد این برنامه مسلمانان فرانسه راهدف نمی‌گیردبلکه با کسانیمقابلهمی‌کند که قوانین این کشور را نقض می‌کنند.

ماکروندرتشریحبرنامه خود گفت: فرانسه به پذیرش امامان جماعتفرستاده شدهاز سوی دیگر کشورها از جمله ترکیه و الجزایر پایان و به جای آن شمار امامانتربیتشده درداخل کشوررا افزایش می‌دهد.

وی افزود: امامانخارجیفعلیمساجد فرانسه پس از پایان دوره، این کشور را ترک خواهند کرد.رئیسجمهوری فرانسه همچنین خواستار افزایشنظارتدولت بر منابعخارجیمساجد و سازمان‌های غیردولتی اسلامیفعالدر فرانسه شد.

ادارهبسیاری از مساجد در فرانسه از سوی گروه‌های قومی متفاوت انجام می‌شود؛ درشهرهاییکه مسلمانان آن عمدتاً از مستعمرات شمال آفریقا (یا نسل‌های بعدی آن‌ها) می‌آیند، مساجد در اختیار امامان جماعت الجزایری یامراکشیاست.امادر شهرهای شرقی‌تر که شمار بیشتری مسلمان ترک‌تبار دارند،ادارهبسیاری از مساجد در اختیار ترک‌ها است.

گفتنی است افزایش قدرت ترکیه در ۲ دهه گذشته و تلاش‌های رجبطیباردوغانرئیسجمهوری این کشور برای جهت‌دهی به مسلمانان اروپا، نقش مساجد و امامان جماعت وابسته به ترکیه در کشورهای اروپایی و به‌ویژه فرانسه را افزایش داده و همین امرموجبنگرانی پاریس شده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد