ویتامین D در روزهای کرونایی چگونه مصرف شود

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 310849|13:01 - 1399/01/05
نسخه چاپی
ویتامین D در روزهای کرونایی چگونه مصرف شود
رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: برای تقویت سیستم ایمنی در کسانی که ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند استفاده از این مکمل مفید است.

به گزارشامروله، میرزای رزاز، افزود: افرادی که به هر دلیل با نور خورشید مواجهه کافی ندارندممکناست دچار کمبود ویتامین D شوند که یکی از عوارض کمبودضعفسیستم ایمنیبدناست. اینافرادشاملکسانی هستند که اخیراً مواجهه با نور خورشید نداشته‌اند و در چند ماه گذشته مکمل ویتامین D مصرف نکرده‌اند.

ویدر خصوصنقش ویتامین D در پیشگیری از عفونت تنفسی و دیدگاه‌های مختلفی که در این زمینهوجوددارد گفت: نقش ویتامین D در پیشگیری از عفونت تنفسی مورد سوال و مناقشه است هر چندآخرینگزارشچاپ شدهدرمجلهمعتبر BMJ اثر مثبتی را گزارش کرده است بخصوصدرکسانی که کمبود ویتامین دارند. نکته مهم آنست که کمبود ویتامین D انسان را مستعدابتلاءبه عفونت‌های تنفسی می‌کند و دریافت بالای آن نیز کارایی ندارد.

رئیسانجمن تغذیه ایراندر خصوصمقداردوزمورد نیازافرادخاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد استفاده از دوزهای کوچک روزانه یا هفتگی بهتر ازدوزهایبزرگباشدوبا توجه به گزارشاتمتعدداز کمبود ویتامین D در مردم ایران پیشنهاد می‌شود که دستور عمل تجویز مکملافرادبالای ۲ سال مصرف روزانه ۸۰۰واحدبینالمللیویتامین و یا مصرف سه قرص۲۰۰۰واحدی در هفته وافرادزیر ۲ سال ۴۰۰واحدروزانهتوصیهمی‌گردد.

وی تصریح کرد: ویتامین D به دوصورتواردبدنانسان می‌شود یا توسط نور خورشید از پیش ساز آن در پوست dehydrocholesterol-7 سنتز می‌شود یا از رژیم غذایی دریافت می‌شود. نقش دقیق ویتامین D در سیستم ایمنی کاملاًشناخته شدهنیست چون پاسخ ایمنی یک فرایند static نیست و بستگی به stage of infection دارد.بر اساسمطالعات activated human T endothelial cells , and B cells lining the upper and lower respiratory tract فرمغیر فعالاین ویتامین را به فرمفعالآن تبدیل می‌کند.

این استاد دانشگاه درخاتمهگفت: نکته مهم دیگر آنست که 2D OH)) 1a,25 تولید defensin و cathelicidin را به عنوانآنتیبیوتیکهایاندوژنوستحریک می‌کند که نه تنها عفونت‌های میکروبی بلکه اثرات مخربی بر عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا دارد.شایان ذکر استکه تولید cathelicidin وابسته به دوزسرمی2D OH)) 1a,25 می‌باشد و دوز ng/ml30 برای تولید cathelicidin لازم است و دوزهای بالاتر از 40 ng/ml کارآمد نیست .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد