تداوم بحران زایی بن سلمان منجر به سقوط سعودی‌ها می‌شود

سرویس: اخبار استانکد خبر: 310860|10:23 - 1399/01/06
نسخه چاپی
تداوم بحران زایی بن سلمان منجر به سقوط سعودی‌ها می‌شود
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: در عرصه های مختلف شاهد این هستیم عربستان بن سلمانی خود را دچار بحران هایی می کند که این بحران ها اگر در بلندمدت به این شکل ادامه یابد به سقوط آل سعود منجر می شود.

به گزارشامروله، 

سیدعلی مرندی در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد درباره مشکلات عربستان و پیش بینی سقوط قریب الوقوع عربستان به دست بن سلمان اظهار داشت: مشکلات عربستان دو وجه داخلی و خارجی دارد که در وجه خارجی به دنبال جنگ بن سلمان با یمن عربستان با مشکلات مالی -امنیتی مواجه شده و راه حلی نزدیکی برای آن به نظر نمی رسد که به پیروزی رژیم آل سعود کمکی کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: از سوی دیگر این جنگ وجهه عربستان را عنوان ام القرای جهان اسلامی خدشه دار کرده است.

 وی بیان داشت: عربستان اساسا منشا قدرت خود را در عرصه بین الملل بر اساس دیپلماسی پول قرار داده به گونه ای که اگر دیگر کشورها دنبال دیپلماسی عمومی یا دیپلماسی بین کشورها باشند عربستان دیپلماسی خاص خود را که همان دیپلماسی پول بوده پیگیری کرده و برای مقاصد مختلف خود همه کشوها را می خرید، اما اکنون با توجه به کاهش قیمت نفت به زیر 30 دلار و نیز شیوع بیماری کرونا که سبب کاهش سفرهای زیارتی به مکه شده عربستان به شدت مشکل منابع مالی دارد.

مرندی گفت: همچنین جنگ یمن مشکلات مالی عربستان را تشدید کرده بنابراین دیپلماسی پول به زودی اثر خود را از دست می دهد و می تواند به شدت برای عربستان و بن سلمان بحران زا باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: از سوی دیگر عربستان سرمایه گذاری زیادی کرده تا رضایت قدرتهای جهانی به ویژه آمریکا را جلب کند تا جایی که ترامپ از عربستان به عنوان گاو شیرده یاد می کند این در حالی است که همواره قدرتهای جهانی و آمریکا در مواجهه با مشکلات متحدین خود در منطقه غرب آسیا آنها را تنها گذاشتند و در مورد مبارک و بن علی نیز همین را شاهد بودیم برخلاف کشور ایران که در مواجه بشار اسد با بحران به کمک بشار اسد پرداخت.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: عربستان دچار بحران های مالی است و دیپلماسی پول آنها به مشکل برخورده از سوی دیگر کشورهای غربی در بزنگاه ها نشان دادند هیچ گاه پشتیبان های خوبی نیستند خصوصا اگر دچار مشکلات مالی شوند که شاهد هستیم عربستان به زودی دچار بحران عمیق اقتصادی خواهد شد.

وی عنوان کرد: با وجود خرید سلاح گسترده، بن سلمان در مقابله با انصار الله یمن ناتوان بوده و سیاست گذاری های آنها در مواجه با جنگ نادرست بود، اکنون هم شاهد درگیری نیروهای نیابتی عربستان و امارات در منطقه هستیم.

وی بیان داشت: از سوی دیگر عربستان در عرصه سیاست خارجی یک اشتباه بزرگ را مرتکب شده و آن وارد شدن به دشمنی همزمان  با چند کشور مهم است در واقع از سویی خود را وارد جنگ با یمن کرده و از سوی دیگر با ایران مواجه صددرصدی دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در چند سال اخیر هم که با قطر شورای همکاری خلیج فارس را داشتند اکنون او را دشمن خود می بیند این مواجه با قطر حداکثری بود و تحریم های شدیدی علیه قطر وضع کرده و قطر را به تکاپو انداخته تا جایی که شاهد هستیم ازطرق الجزیره عرب وجهه عربستان صعودی خدشه دار شده همه این مسائل منشاهای قدرت عربستان را خدشه دار کرده است.

مرندی گفت: از سوی دیگر اصلاحات بن سلمانی هم در خراب شدن وجهه ام القرای جهان اسلام که کاملا در تعارض با دین بوده تاثیرگذار بوده است، قبلا از عربستان یک چهره دینی به معنای غلط خود یعنی دینی- وهابی شاهد بودیم اما اکنون عربستان جدید در تقابل با این چهره قرار دارد که در وجه داخلی هم تاثیر خود را گذاشته و سبب نارضایتی طیف مذهبی و وهابی از اصلاحات بن سلمان شده و درگیری بن سلمان با سایر شاهزاده های صعودی هم در کنار بحران هایی که در مواجهه با شیعیان به ویژه شیعیان قطیف عربستان وجود داشته، دیده می شود.

وی با بیان انکه این بحران ها در زمانی که موارد دیگر بتواند آن را تشدید کند تاثیرگذار است، افزود: اگر کشوری در داخل خود توسعه نامتوازن و ناهمگون داشته باشد، دچار انقلاب و آشوب می شود که این توسعه نامتوازن در عربستان دیده می شود از سویی فضای بسته سیاسی در عربستان دیده می شود که منتقدین خود مثل خاشقچی را می کشند یا اعدام های سیاسی انجام می دهند از سوی دیگر در فضای فرهنگی سیاست تساهل فرهنگی توسط بن سلمان پیگیری می شود.

 مرندی گفت: یکی از نظریه های انقلاب وجود توسعه نامتقارن است زیرا ساختارهای داخلی باید با هم همگون باشند و پس از مدتی اگر در بخش فرهنگی فضای باز ایجاد شود، اما فضای سیاسی بسته باشد منجر به شورش های داخلی می شود زیرا این نظام های داخلی کشور با هم هماهنگ نیستند و سبب بحران های داخلی خواهد شد.

وی افزود: بن سلمان هم نشان داده معتقد به تغییرات سریع و دستوری و نه تدریجی و برآمده از متن جامعه است که زمینه به وجود آمدن بحران های داخلی را فراهم می کند

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به همین خاطر در عرصه های مختلف شاهد این هستیم عربستان بن سلمانی خود را دچار بحران هایی می کند که این بحران ها اگر در بلندمدت به این شکل ادامه یابد به سقوط آل سعود منجر می شود زیرا برخی تحلیل ها حاکی از آن است که سیستم اصلاحات بن سلمان و رضاخان شبیه هم است و بن سلمان همان اشتباهات را تکرار می کند و
به همان نتیجه منتج می شود.