صدای پای بهار در سرزمین آفتاب/ دیار مفاخر ایران را مجازی ببینید

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 310865|10:34 - 1399/01/06
نسخه چاپی
صدای پای بهار در سرزمین آفتاب/ دیار مفاخر ایران را مجازی ببینید
با آغاز فصل رویش، صدای پای بهار در سرزمین آفتاب و دیار مفاخر ایران پیچیده و حال که میهمان ناخوانده کرونا فرصت دیدار رو در رو با بهار را گرفته، مجازی به تماشای زنده شدن طبیعت می نشینیم.

به گزارشامروله،  با فرارسیدن بهار، روحی دوباره در کالبد طبیعت بی جان و افسرده دمیده می‌شود و طبیعت لباس حیات بر تن می‌کند. بهار، پیامآورعشق و رویش است و موسم سرور و آشتی و به همین خاطر است که خواستنی است و با آمدنش دل‌ها سرشار از سرور می‌شود و جان‌ها معرفت می‌یابد.

هر ساله استان مرکزی، سرزمین آفتاب و دیار مفاخر ایران در بهار دلانگیزبا برخورداری از انواع جاذبه‌های توریستی، میزبان گردشگران و مسافرین از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور است ونوروزگاههاییدر استان به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، عرضه صنایع دستی و سوغات محلی میزبان مسافرین نوروزی برپا می‌شود.

حضور مسافرین رنگ و بوی دیگری را در آغاز فصل بهار به استان و شهرهایش می‌دهد اما امسال با آمدن بهار نه از عید خبری هست و نه از مسافرین نوروزی کافی است در بزرگترین شهر و مرکز استان مرکزی یعنی شهر اراک که به سبب بناهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی و به لحاظ کمی و کیفی نشان دهنده اهمیت و ویژگی خاص این شهرستان است، قدم نهاد و با صحنه‌ای از خیابان‌های خلوت و مغازه‌های بسته مواجه شد. هنگامی که وارد بازار تاریخی اراک به همراه کاروانسراها و سراهای متنوع و گذرهایش می‌شویم تمامی حجره‌ها و سراها بسته است، کرکره مغازه‌هایی پایین آمده است که معلوم نیست چه زمانی باز می‌شود تنها صدای قدم‌های انسان‌ها در سکوتی بهتانگیزشنیده می‌شود. هیچ گاه تصور بازار بدون شلوغی امکان پذیر نبود اما اکنون شاهد این قضیه هستیم. از بازار که بیرونمیآییمفرقی نمی‌کند هر کجا که چشم باز می‌کند تعطیل است، حمام تاریخی چهار فصل اراک، مناطق حفاظت شده هفتاد قله، باغ وحش و… نیز تعطیل هستند، سکوتی عجیب شهر را فرا گرفته است.

اگر از اراک به سمت شهر خمین حرکت کنیم با بسته بودن درب منزل تاریخی امام راحل در شهرستان خمین که در این برهه پذیرای بسیاری از مسافران بود، رو برو می‌شویم. این شهر نیز از این ویروس منحوس در امان نمانده است و شوق بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری را تا اطلاع ثانوی از مسافرین گرفته است.

از مسیر اراک به سمت دلیجان برای بازدید غار نخجیر حرکت می‌کنیم. این غار در فاصله ۸ کیلومتری شمال دلیجان و در منطقه‌ای به نام چال نخجیر واقع شده است و در دامنه کوهی کم ارتفاع قرار داشته و دسترسی به آن آسان است. غار دارای یک شاخه اصلی و چندین شاخه فرعی بوده و از راههمواریمی‌توان به راحتی در غار حرکت کرد. درون غار عموماًکریستالیزهبوده و از سنگ‌های تزئینی زیبا تشکیل شده است. کف و دیوارهای غار پوشیده از بلورهای اسفنجی است که از این جهت یکی از غارهای زیبای کشور است. علاوه بر این غار دارای دالان‌ها و دهلیزهای بسیاری بوده که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. این منطقه از مناطق نمونه گردشگری به حساب می‌آید که به حالت تعطیل درآمده است اما پس از پایان یافتن حضور این ویروس دوباره مهیای میزبانی از بازدیدکنندگان می‌شود.

محلات از شهرستان‌های استان مرکزی است که در این فصل پذیرای بسیاری از مسافرین و گردشگران است. یکی از چشمه‌های پر آب طبیعی استان مرکزی سرچشمه محلات می‌باشد که در شمال این شهر در دامنه رشته کوه هفتاد قله قرار دارد. با توجه به اینکه این سرچشمه در بلندترین نقطه شهری محلات قرار گرفته مکانی بسیار مناسب و خوش آب و هوای را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است. وجود درختان چنار کهن، صخره‌های تراشیده شده و مکان‌های زیبا در کنار آب سرچشمه که در داخلآبنماهاو پارک تفریحی جاری است، مناظردلنشینیرا برای علاقه مندان به طبیعت و تفریح ایجاد کرده است. در مجموعه سرچشمه امکاناتی از قبیل اقامتگاه، استراحتگاه، رستوران، کافیشاپ، سفره خانه سنتی، شهربازی، مرکز فروش گل و گیاه، مرکز نمایشگاهی و سکوهایی جهت نصب چادر وکمپنیکساخته شده است که در این برهه امکان حضور در این شهر و استفاده از امکانات مذکور وجود ندارد.

مناطق نمونه گردشگری مانند روستایوفسکمیجان، شهرستان تفرش، بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری استان به حالت تعطیل در آمدهاند. تمامی این اقدامات به سبب بدرقه سریع‌تر میهمان ناخواندهایبه نام ویروسکرونااست که پیش از آغاز سال جدید و فصل بهار با ورود ناگهانیاشکشور و استان را غافلگیر کرد. در این شرایط سخت کادر درمانی، پرستاران و پزشکان بیمارستان‌ها دوشادوش بیماران بدون هیچ ادعایی تلاش می‌کنند تا این ویروس مهلک را شکست دهند و این جهاد بسیار ستودنی است.

اماکن تاریخی در راستای حفظ سلامت مردم پذیرای گردشگران نیستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی در گفت وگوباخبرنگار مهربا اشاره به شرایط استان مرکزی در نوروز جاری به لحاظ پذیرش مسافران، اظهار داشت: تنها راه مبارزه با ویروسکروناکه هم اکنون درگیر آن هستیم، ماندن مردم در منازل است، این گونه به قطع زنجیره شیوع این ویروس کمک می‌شود در این راستا بسیاری از اماکن غیر ضروری در استان مرکزی تعطیل شده است تا از تجمع مردم در خیابان‌ها و اماکن مختلف کاسته شود. از جمله این مراکز، جاذبه‌های توریستی، بناهای تاریخی و موزه‌ها هستند.

بهروز اکرمی گفت: از هم استانی‌ها و هم وطنان انتظار می‌رود نوروز امسال در منازل خود بمانند و اگر حفظ سلامتی خود و مردم برایشان مهم است بایستی به این توصیه عمل کنند. در فرصتی مناسب همواره زمینه برای گردشگری و سفر به نقاط دیدنی فراهم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی بیان کرد: از مسافران نیز درخواست می‌شود تا پایان نوروز امسال به هیچ عنوان به استان مرکزی سفر نکنند چرا که استان مرکزی نوروز امسال در راستای حفظ سلامت انسان‌ها پذیرای هیچ مسافری نیست و هیچ خدمات اقامتی، توریستی و… نیز به مسافران ارائه نمی‌کند.

به گزارش مهر، در دعای روز نوروز، از خدای متعال درخواست می‌کنیم که حال ما را به بهترین حالات برگرداند. باید توجه داشته باشیم که در کنار خواست خداوند، همه تحول‌ها با اراده انسان انجام می‌گیرد. حال که شرایط سخت ناشی از شیوعکرونارا پشت سر می‌گذاریم، بایستی مساله سلامتی و جان انسان‌ها را بسیار مهم بدانیم و درس دگرگونی برای بهتر شدن و شکوفایی و طراوت را از بهار بیاموزیم؛ چراکه به فرموده خداوند، پس از هر سختی آسانی پدیدار می‌شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد