یادداشت/

سرعت‌گیرهای «جهش تولید» در کرمانشاه

سرویس: اخبار استانکد خبر: 310868|11:27 - 1399/01/07
نسخه چاپی
سرعت‌گیرهای «جهش تولید» در کرمانشاه
موانعی در مسیر تولید استان کرمانشاه وجود دارد که تحقق جهش تولید را با مشکل روبرو می‌ک

به گزارشامروله، 

یادداشت سردبیر:شعار امسال هم تاکید مجددی بر ظرفیت بالای اقتصادی کشور دارد؛ نامگذاری سال ۹۹ به نام «جهش تولید» نشان داد کهتولید همچنان اولین رهنمود و مساله مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب است.

در استان کرمانشاه با این همه ظرفیت و پتانسیل در تمام حوزه‌ها اگر این جهش تولید صورت گیرد می‌تواند استان را متحول کند؛ البته با وجود موانع موجود که سالهاست تولیدکنندگان را آزار می‌دهد این موضوع چشم‌انداز خوبی ندارد.

شرکت های دانش بنیان یکی از بازیگران اصلی در جهش تولید محسوب می‌شوند؛ اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان به حدی است که اغلب آنرا راه نجات اقتصاد کشور عنوان می‌کنند و میدان رقابت عصر کنونی و آینده را در حوزه دانش‌بنیان می‌دانند.

به اذعان معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه، یکی از رموز موفقیت یک استان افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان است که البته در استان کرمانشاه در سالهای اخیر نه تنها رشد نداشته بلکه با افت نیز مواجه بوده است!

شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپای کرمانشاه متاسفانه به دلیل مشکلات ریز و درشت و عدم حمایت چندان عرصه‌ای برای فعالیت در این استان ندارند و باید برای تحقق شعار سال فکری به حال مشکلات آنها کرد.

مفاسد اداری هم دیگر چالش استان است که البته مسئولان استان آنرا قبول ندارند؛ مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۸ اعلام کرد که کرمانشاه کمترین شفافیت و ســلامت اداری را با کسب شــاخص منفی 7.03 در بین استان های کشور دارد و این موضوع هم اگر ارتقا نیابد قطعا یکی از موانع اصلی جهش تولید خواهد بود

فضای کسب و کار استان هم هرچند در یکسال اخیر روال خوبی طی کرده است و بنا بر اظهار رییس اتاق بازرگانی استان در آخرین پایشی که انجام شده استان کرمانشاه در فصل پاییز سال گذشته با عدد 6.04 برای بهبود فضای کسب و کار در جایگاه 17 کشور قرار گرفته است، اما هنوز هم برای یک جهش تولید مناسب نیست.

بوروکراسی اداری گاهی اوقات کارفرمایان و سرمایه‌گذاران جدید را از استان فراری می‌دهد  و آنها ترجیح می‌دهند در جایی سرمایه‌گذاری کنند که کمترین میزان کاغذبازی را داشته باشد.

بانکها هنوز هم به اذعان مسئولان استان مهمترین مشکل سر راه فضای کسب و کار استان هستند و با سودهایی که اصلا متناسب با حوزه تولید نیست تولیدکنندگان را آزار می‌دهند.

نبود مشوق‌های معنادار سرمایه‌گذاری در استان کرمانشاه هم مزید بر علت شده تا سرمایه‌گذاران برای ورود به استان کمتر راغب باشند و سرمایه‌های کلان این گونه به سمت سایر استانهای برخوردار گسیل شود.

فعالیت برخی بنگاه‌ها با ظرفیت پایین و البته با تجهیزات سنتی هم مانع از جهش تولید در حوزه های مذکور می‌شود که مسئولان اقتصادی استان باید در ابتدا این مشکل را مرتفع کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد