نامه ۸ کشور به سازمان ملل برای رفع تحریم ایران اقدامی بی‌نظیر است

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 310888|15:03 - 1399/01/09
نسخه چاپی
نامه ۸ کشور به سازمان ملل برای رفع تحریم ایران اقدامی بی‌نظیر است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدام ۸ کشور در ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد برای لغو تحریم‌های ایران در نوع خودش بی‌نظیر و کم‌نظیر است.

به گزارشامروله، به نقل از صداوسیما، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه، نامه هشت کشور به دبیرکل سازمان ملل برای لغو تحریم‌های ایران را اقدامی کم نظیر توصیف کرد.

وی با اشاره به این نامه که به امضای نمایندگان ایران، روسیه، چین، کوبا، کره شمالی، عراق، ونزوئلا و نیکاراگوئه در سازمان ملل متحد رسیده است، اظهار داشت: قدم بسیار خوبی برداشته شد و به نوعی از ابتکارات خود ما و مورد حمایت است.

موسوی با تاکید بر اینکه این حرکات و اقدامات لازم است، گفت: باید دنیا زمانی به خودش بیاید و جلوی یکجانبه گرایی و نقض قوانین بینالمللیرا بگیرد، به هر حال متأسفانه آمریکایی‌ها به خودشان جرأت دادند که در سال‌های اخیر قوانین داخلی و تحریم‌های ظالمانه خودشان را به بقیه کشورها تحمیل کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه آمریکا علیه کشورهای مستقل با اهداف خاصی اقدامات تحریمی را اعمال می‌کند، افزود: امیدواریم این طلیعه مبارکی باشد و این کشورهای تحت تحریم و حتی کشورهای مستقل و آزاده‌ای که یکجانبه گرایی آمریکا را برنمی تابند، یک اتحادیه‌ای تشکیل و یک اقدامی انجام دهند و جلوی قلدری آمریکا را بایستند.

موسوی تاکید کرد: اقدام کشورهایی که این نامه را به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتند و در نوع خودش بی نظیر و کم نظیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امیدواریم جامعه جهانی نه تنها در شرایطکرونا، حتی در شرایط عادی چنین اقدام منسجمی را در برابر تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی که از سوی آمریکا نه تنها علیه ایران بلکه علیه کشورهای مستقل اعمال شده، صورت دهند و در مقابل آن‌ها ایستادگی یا حداقل به آن بی اعتنایی کنند.

سیاست‌های وزارت خارجه، منطبق بر شعار سال با اولویت کشورهای همسایه

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نامگذاری شعار سال جهش تولید، گفت: سیاست‌های وزارت خارجه منطبق بر شعار سال با اولویت کشورهای همسایه است.

سید عباس موسوی اظهار داشت: اولویت ما در سال‌های اخیر بر مسئله اقتصادی بوده و در این راستا معاونت اقتصادی اقدامات مثبتی داشته است.

وی افزود: تولید داخلی و اتکا به منابع داخلی یکی از معیارهای وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران است تا با این جهتگیریبهمؤلفه‌هایتولید در داخل کشور کمک کنند.

موسوی با تاکید بر اینکه اولویت و جهتگیریتوجه به تولید داخل است، ادامه داد: روند صادرات و واردات با نگاه به داخل تنظیم خواهد شد و به عنوان الگوی اصلی در مراودات خارجی به ویژه با همسایگانماندر نظر خواهیم گرفت.

کمک ۳۰ کشور و سازمان معتبر بینالمللیبه ایران در خصوصکرونا

سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال کمک‌های بهداشتی و پزشکی بیش از ۳۰ کشور خارجی و سازمان معتبر بینالمللیبه جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ویروسکروناخبرداد.

موسوی در خصوص میزان و مبلغ کمک کشورهای خارجی در مورد ویروسکرونابه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: تقریباً همه کشورها درگیر این ویروس هستند و به عبارتی تا الان ۲۰۰ کشور دچار این ویروس شدهاند.

وی با بیان اینکه کمک‌های مختلفی از کشورهای خارجی به جمهوری اسلامی ایران تاکنون شده است، افزود: حدود ۳۰ کشور و سازمان جهانی تا آنجا که توانستند با مقادیر مختلف به جمهوری اسلامی کمک کردهاند.

موسوی ادامه داد: عمده این کمک‌ها و تجهیزات ارسالی از کشورهای دوست و سازمان‌های بینالمللیخوشنام و معتبر در قالب‌های مختلف نقدی و غیر نقدی است.

وییاداورشد: کشورهای مختلفی در این زمینه اعلام آمادگی کردند وبطورنمونه کشور چین تاکنون حدود ۲۱ الی ۲۲ هواپیما کمک و تجهیزات به جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: اتحادیه اروپا نیز از طریق منابع کمک‌های بشردوستانه خود، سعی کرد کمک‌هایی را به ایران ارسال کند، کشورهای ژاپن، امارات، جمهوری آذربایجان، ترکیه به همراه کشورهای زیاد دیگری نیز به جمهوری اسلامی ایران کمک کردهاند.

موسوی در پایان گفت: به نمایندگی از دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از این کشورها قدردانی می‌کنم و امیدواریم این را اقدامات جبران کنیم و بتوانیم با مدیریت و شکست این ویروس و بیماری، تجربه و کمک‌های خود را نیز در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد