تحرکات خصمانه آمریکا علیه مقاومت عراق؛ «حشد شعبی» در اوج آمادگی

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 310896|12:03 - 1399/01/10
نسخه چاپی
تحرکات خصمانه آمریکا علیه مقاومت عراق؛ «حشد شعبی» در اوج آمادگی
تروریست های آمریکایی درحالی تحرکات مشکوک خود برای انجام اقدامات خصمانه علیه گروه های مقاومت در عراق را کلید زده اند که نیروهای «حشد شعبی» درحال حاضر در اوج قدرت و آمادگی به سَر می‌برند.

به گزارشامروله، رامین حسین آبادیان:به نظر می‌رسد که تحرکات خصمانه تروریست‌های آمریکایی در عراق پایانی ندارد و آن‌ها خود را برای انجام عملیات تجاوزکارانه دیگری علیه گروه‌های مقاومت یعنی «حشدشعبی» آماده می‌کنند.

درهمینراستا، نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده هفته گذشته، پنتاگون طی حکمی محرمانه خواستار تهیه طرحی نظامی برای نابودی یکی از گروه‌های محور مقاومت در عراق شده است. این رسانه آمریکایی گروه مقاومت عراقی را که پنتاگون به دنبال نابود کردن آن است، «کتائب حزب‌الله» به عنوان بخشی از سازمان «حشدشعبی» معرفی کرده و نوشت چنین اقدامی می‌تواند توافق واشنگتن- بغداد درباره فعالیت نظامیان آمریکایی در عراق را تخریب کند.

نیویورک تایمز به نقل از چند مقام دولتی و نظامی آمریکا گزارش داد در جریان جلسه ۱۹ مارس در کاخ سفید، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مجوزی برای انجام چنین عملیاتی صادر نکرده است اما به پنتاگون اجازه داده به تهیه نقشه نظامی برای چنین عملیاتی ادامه دهد.

این رسانه آمریکایی همچنین از دودستگی در دولت ترامپ برای پیشبرد چنین طرحی خبر داده تا آنجا که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و رابرتاوبرایانمشاور امنیت ملی کاخ سفید اصرار به اجرای آن دارند حال آنکه مارکاسپروزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره تشدید بی‌ثباتی در منطقه همزمان با وعده ترامپ مبنی بر کاهش نیروها در خاورمیانه هشدار دادند.

از سوی دیگر، کمالالحسناوی، از فرماندهانحشدشعبی در عراق در واکنش به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز که از برنامه ایالات متحده برای تشدید نبرد نظامی علیه گروه‌های مقاومت خبر داده است، گفت: پیش از این، اظهارات و افشاگری‌های رسانه‌ای را می‌شنیدیم ولی امروز، این اظهارات علنی و بی‌شرمانه شده است که این امر به مثابه هدف قرار دادن نه یک گروه خاصی بلکه همه ملت (عراق) است.

وی با بیان این‌که چنین رویکرد آمریکا هدف قرار دادن صریح حاکمیت عراق محسوب می‌شود، افزود: رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان، نخست‌وزیر مستعفی و نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه باید حداقل از طریق رسانه‌ها اظهار نظر و این تشدید تنش را محکوم کنند و همچنین سفیر آمریکا را برای روشن شدن واقعیت احضار کنند.

اما تحرکات ایالات متحده آمریکا در عراق تنها به اقدامات نظامی مشکوک تروریست‌های آمریکایی در این کشور محدود و محصور نمی‌شود، زیرا آنها در عرصه سیاسی نیز اقدامات مشکوکی را انجام دادهاند؛ اقداماتی کهجمگلیحاکی از تلاش واشنگتن برای پیاده‌سازی برخی طرح‌های تجاوزکارانه در عراق است. به عنوان نمونه می‌توان به تصمیم ناگهانی وزارت خارجه آمریکا برای کاهش نیروهای فعال خود در سفارتخانه‌های بغداد و اربیل به بهانه شیوع ویروسکرونااشاره کرد که برخی نگرانی‌ها را برانگیخته است.

اقدام آمریکا در خصوص اماکن دیپلماتیک خود در عراق آنجا اهمیت پیدا می‌کند که می‌بینیم این کشور علیرغم شیوعکرونادر کشورهایی نظیر چین، ایتالیا و اسپانیا و … که کانون شیوعکرونابودهاند، اقدام مشابهی را صورت نداده است.ازهمینروی، کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که سلسله تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در عراق بیشتر دارای جنبه‌های سیاسی و امنیتی است.

در همین حال، اخباری به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد ایالات متحده آمریکا حضور نیروهای تروریست خود را در پایگاه‌های «عینالاسد» و «حریر» واقع در اقلیم کردستان محدود ساخته است. هرچند که اینمسألهبه معنای تخلیه پایگاه‌های نظامی آمریکایی در دیگر نقاط عراق ازجمله پایگاه «القیاره» در استان نینوا نیست. اخیراً نیز مقامات نینوا تخلیه پایگاهالقیارهاز نیروهای تروریست آمریکایی را قویاً تکذیب کردند. اما با تمامی این‌ها، حضور تروریست‌های آمریکایی در ۲ پایگاه مذکور، بیشتر مشاهده می‌شود.

همانگونه که گفته شد، کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باور هستند که آمریکایی‌ها از رهگذر تحرکات خود در عراق به دنبال تحقق اهداف سیاسی و امنیتی هستند. این کارشناسان معتقدند که واشنگتن در شرایط کنونی، از رهگذر برخی تحرکات خود به دنبال تحت فشار قرار دادن گروه‌های شیعی برای تأیید نخست وزیری «عدنانالزرفی» توسط آنها هستند. در واقع، واشنگتن به دنبال تحمیل اراده خود به گروه‌ها، احزاب و جریان‌های شیعی در این زمینه است؛ اقدامی که مصداق بارز دخالت در امور داخلی عراق به شمار می‌رود.

از سوی دیگر «محمدالبلداوی» نماینده پارلمان عراق از «وجود ادله و شواهد» از نیت آمریکا برای نوعی کودتای نظامی در عراق از طریق عناصر داعش خبر داد و اعلام کرد: «ادله و قرائنی وجود دارد از طرحی آمریکایی برای توطئه علیه عراق از طریق تلاش برای کودتا. قرائنی که ما به آن دست یافته‌ایم، حاکی از فعال کردن هسته‌های خاموش داعش در سه استان عراق یعنی صلاحالدین،نینویودیالیاست».

در همین زمینه، یک روزنامه کویتی نیز به نقل از یک منبع آگاه فاش کرد، آمریکا برای اجرای یک کودتای نظامی در عراق برای کنترل قدرت برنامهریزیمی‌کند و این موضوع را به متحدان خود در بغداد اطلاع داده است.

درهمینارتباط، روزنامه «الجریدة» کویت آورده است: «اطلاعاتی موجود است که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به متحدان خود در بغداد گفتهاند، تکیه بر سازمان‌های جامعه مدنی دیگر فایده‌ای ندارد و بدون همراهی با نیروهای مسلح طرفدار واشنگتن موفق نخواهد شد. ترکیب سیاسی موجود در عراق، این اجازه را به آمریکایی‌ها نمی‌دهد که نخست وزیر وابسته به خود را بر سر قدرت بیاورند، مگر در صورتی که کودتایی نظامی طرفدار واشنگتن برای دستیابی به قدرت اتفاق بیفتد».

آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که آمریکایی‌ها از رهگذر تحرکات مشکوک خود در عراق به دنبال ضربه زدن به نیروهایحشدشعبی نیز هستند؛ نیروهایی که البته امروز در اوج آمادگی به سر می‌برند و بدیهی است که هر گونه ماجراجویی و حماقت تروریست‌های آمریکایی علیه آنها با پاسخی سخت، قاطعانه و پشیمان کننده همراه خواهد بود

در هر صورت، ناگفته پیداست که تروریست‌های آمریکایی خود را برای پیاده سازی فتنه‌ای جدید در عراق آماده می‌کنند؛ فتنه‌ای که گروه‌های مقاومت در این کشور را هدف قرار می‌دهد. با تمامی اینها، گروه‌های مقاومت در عراق ازجمله گردان‌های حزب الله صراحتاً اعلام کردهاندکه در برابر حماقت‌های طرف آمریکایی دست بسته نخواهند نشست و پاسخ سختی به هر گونه حماقت احتمالی آن خواهند داد. بدیهی است، در شرایطی کهحشدشعبی در اوج آمادگی و قدرت به سَر می‌برد، تروریست‌های آمریکایی موفق به تحقق اهداف خود علیه آن نخواهند شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد