سایه سنگین دوقطبی شورای شهر بر مدیریت شهری کرمانشاه؛

حاشیه‌سازی شورا برای شهردار؟!

سرویس: اخبار استانکد خبر: 311160|11:26 - 1399/02/10
نسخه چاپی
حاشیه‌سازی شورا برای شهردار؟!
مرصادنیوز: شورای شهر کرمانشاه که به خاطر سیاست‌زدگی این پارلمان محلی و دو قطبی شدید حاکم بر آن معمولا تعامل و حمایت خوبی از شهرداران مختلف این کلانشهر نداشته این بار هم طلوعی را در منگنه قرار داده‌ است.

به گزارشامروله،  «ما پشیمانیم؛ پشیمان از این هستیم که چرا قبلا طلوعی را به عنوان شهردار انتخاب نکردیم»؛ این صحبتهای مدافع تمام قد دیروز و البته منتقد سرسخت امروز شهردار کرمانشاه است.

انگار کرسی بدقلق شهردار کرمانشاه برای سعید طلوعی هم اقبال خوبی نداشته که حالا برخی از موافقان انتخابش برای ریاست بلدیه، شمشیر را از رو برایش بسته‌اند و «بگم ‌بگم» راه انداخته‌اند.

شورای شهر کرمانشاه که به خاطر سیاست‌زدگی این پارلمان محلی و دو قطبی شدید حاکم بر آن معمولا تعامل و حمایت خوبی از شهرداران مختلف این کلانشهر نداشته، این بار هم طلوعی را در منگنه قرار داده‌ است.

در برخی محافل صحبت از رفتن شهردار کرمانشاه می‌شود؛ انگار طلوعی که ۱۵ ماه است سکاندار مدیریت شهری کلانشهر کرمانشاه شده حالا در گیر و دار دوقطبی شورای شهر است.

برخی از اعضای شورا نسبت به عملکرد شهردار ابراز رضایت دارند و معتقدند شهردار کارنامه قابل قبولی در این چند ماه داشته، آنها معتقدند طلوعی آنچه در توان داشته برای توسعه شهر گذاشته و برخی نیز معتقدند که شهردار کرمانشاه کوتاهی هایی را در حق مردم انجام می دهد.

برای همین به سراغ مخالفان و موافقان عملکرد شهردار کرمانشاه رفتیم تا خود مردم در مورد شهردار و همچنین افرادی که او را انتخاب کرده اند تا بر مسند و جایگاه شهرداری برسد قضاوت کنند.

هشت عضو شورا از عملکرد شهردار راضی هستند

ابراهیم مرادی، نایب رییس شورای شهر کرمانشاه که از موافقان شهردار است به خبرنگار مرصاد گفت: هشت نفر از اعضای شورای شهر کرمانشاه از عملکرد شهردار راضی هستند و این رضایت از عملکرد آقای شهردار با توجه به رضایتمندی مردم است .

وی در پاسخ به نمره شورا به عملکرد شهردار تصریح کرد: هیچ شهرداری در هیچ برهه‌ای از تاریخ نمره صفر یا صد نگرفته است نه می گویم آقای سعید طلوعی بسیار ضعیف و نه بسیار خوب است.

نایب رییس شورای شهر کرمانشاه بیان داشت: آقای طلوعی در این برهه زمانی ۱۴ ماهه که شهردار کرمانشاه بوده باید ببینیم چه چیزی را تحویل گرفته و تا کنون چه پیشرفت‌هایی را ایجاد کرده و چه چیزی را در یکسال باقی مانده می خواهد تحویل بدهد.

مهر تایید نایب رییس شورا بر استفاده درست و صحیح از بودجه‌های شهرداری

مرادی گفت: در مورد پروژه قطار شهری، در خصوص زیرگذر و روگذرها، در مورد آسفالت خیابان‌ها، تله کابین طاق بستان و استفاده درست و صحیح از بودجه‌های شهرداری از جمله عملکردهای مثبت شهردار بوده است.

وی تصریح کرد: با آمدن آقای طلوعی در آسفالت خیابان‌ها یک انقلاب در شهر کرمانشاه ایجاد شده و آقای شهردار تعامل خوبی با مدیران استانداری و سایر مدیرانی دارد که هر شهردار باید با آنها همکاری های لازم را داشته باشد.

نایب رییس شورای شهر کرمانشاه گفت: شهردار چهره محبوب استانی است و مدیران دیگر به خاطر سلامت کاری، صراحت لهجه و سابقه خوب ایشان را قبول دارند.

مرادی بیان داشت: باید ببینیم کشور ما در چه برهه‌ زمانی است؛ تحریم ها و  بلایا را مد نظر داشته باشیم، ببینیم که چه اتفاقاتی در کشور جهان و به تبع تاثیر آن در اقتصاد استان می‌افتد و آنها را در نظر بگیریم، استان ضعیفی مثل کرمانشاه و شهرداری به عنوان بزرگ‌ترین اداره آن است.

استیضاح شهردار واقعیت ندارد/ رفتنش را تکذیب می‌کنیم

وی گفت: آقای طلوعی از نظر ما نمره خوبی دارد، البته نمره نهایی  را باید مردم بدهند و ملاک نمره مردم هم نباید این باشد که کوچه آنها آسفالت نشده است، ما باید کلیات را در نظر بگیریم ما باید ببینیم شهر چطوری به ایشان تحویل دادیم، در اوج سیل و بارندگی و یک سری زیرساخت ها ویران شده بود.

مرادی گفت: شهرداری خط مقدم و پشتیبان اجراکننده دستورات بهداشتی برای شهر است و با پرسنل خدوم در کف خیابان مشغول گندزدایی و ضدعفونی هستند.

نائب رئیس شورای شهر کرمانشاه بیان داشت: استیضاح ایشان واقعیت ندارد و اینکه شهردار کرمانشاه گفته فقط تا سه ماه دیگر می‌ماند را تکذیب می‌کنم.
وی تصریح کرد: اختلاف  سه نفر از اعضای شورای شهر با شهردار کرمانشاه نشان دهنده اختلاف شورای شهر با شهردار نیست که این اختلاف باید تحلیل شود که کجا شخصی و کجا قانونی است.

چرا موافقان، مخالف شهردار شدند؟

سالار احمدزاده، عضو شورای شهر کرمانشاه که از مخالفان شهردار است هم به خبرنگار مرصاد گفت: ما ایشان را انتخاب کردیم چون فکر می کردیم از تهران هستند و تجربه دارند و می توانیم سکان شهرداری را به ایشان بسپاریم.

وی گفت: آقای طلوعی از نظر جایگاهی حقیقی همانند برادر بنده هستند، اما این دال بر این نمی شود که خدای نکرده از برخی کارهای ایشان چشم پوشی کنیم، چون ما نماینده های مردم هستیم .

عضو شورای شهر کرمانشاه بیان داشت: عدم حضور مستمر شهردار در محل کار مشکلات زیادی را به وجود آورده است و همچنین عدم حضور شهردار در جلسات ستاد بحران و بسیاری از جلسات مهمی که به ویژه در این دو سه ماه، که حتی چندین بار استاندار تذکر داده است و این ها یکی از مواردی است که ما از شهردار ناراضی هستیم.

احمدزاده گفت: قانون گذار گفته است که شهردار باید در محل خدمتش بیتوته کند تا این ترددها، وقت کشی و فرصت سوزی ها ایجاد نشود. این بهانه است که خانواده من نمی‌آید، خود ایشان باید فکر کنند و چاره‌ای بیندیشند و انسان باید خود وجدانش را قاضی کند،  مگر می‌شود شهرداری چند روز درهفته نباشد.

وی تصریح کرد: برخی مصوبات شورای شهر انجام نمی‌شود و اموراتی که مصوب نشده انجام می‌شود، بسیاری از مواردی که شهردار انجام داده مصوبه شورا در آن موضوع  گرفته نشده است.
 
این عضو شورای شهر با بیان اینکه زبان شورا و شهردار مصوبه است، تاکید کرد: شهردار وظیفه دارد به دلیل اعتمادی که شورا به نمایندگی از مردم از شهردار داشته در جلسه شورا شرکت کند و پاسخگو باشد و وقتی شورا دعوتش میشه کند باید بیاید سوالات و ابهامات شورا را جواب دهد.

 این عضو شورای شهر بیان داشت: بیش از ۲۰ بار رئیس شورا از ایشان دعوت کرده، اما ایشان نیامده و این ابهام ایجاد می‌کند، چرا شهردار پاسخگو نیست، کجای دنیا منتخب مردم نباید به مردم جواب بدهد، ما منتخب مردم هستیم و باید به مردم جواب دهیم و آقای طلوعی منتخب شوراست و اما پاسخگو نیست.

زیباسازی شهر بهانه مخالفان برای تخطئه شهردار؟!

وی گفت: زیباسازی شهر کرمانشاه از اواخر بهمن ماه که همه مردم از شیوع بیماری کرونا آگاهی داشتند و این چندین بار باعث تذکر مدیران شد که مردم در حال حاضر درگیر کرونا هستند و بهتر است این هزینه ها که سبب تشویق مردم برای بیرون رفتن می شود، صرف موارد پیشگیری و جلوگیری از شیوع کرونا شود.

احمدزاده تصریح کرد: این المان و آذین بندی شهر که مردم را وسوسه می کند تا به پارک‌ها و خیابان‌ها بیایند، این زمینه را نباید ایجاد کنیم به ویژه وقتی که استاندار گفتند ما هیچ گونه پذیرایی از مهمان‌های نوروزی امسال نداریم.

این عضو شورای شهر بیان داشت: چه لزومی به گلدان‌های گران چند میلیون تومانی و بسیاری از هزینه‌ها بود؛ چه لزومی به المان های چند میلیون تومانی است که باعث شد یکی از نگهبان های ما در منطقه ۶ در حد مرگ توسط افرادی کتک بخورد و آن افراد متواری شوند.

ادعای مخالفان در مورد جابه‌جایی امکانات به خارج از شهرداری

وی گفت: چه لزومی دارد که ما نقش قهرمان را نشان دهیم وقتی که مردم دارند ضرر می بینند، اموال حیف و میل می شود. بدون مصوبه شورا بسیاری از امکانات شهرداری به جاهایی خارج از شهرداری و شورا می رود.

احمدزاده عنوان کرد: امروز مشاهده می کنیم بسیاری از پیمانکاران غیربومی در کرمانشاه حضور دارند مگر کرمانشاه کم  پیمانکار دارد، پیمانکار خودمان به خاطر چند میلیون تومان در زندان است.

وی گفت: اگر قرار است به  هیات ورزشی کمک کنیم باید به تمام هیئت‌های ورزشی کمک کنیم، استخدام کردن خوب است، اما فقط در یک رشته قهرمان نداریم که استخدام کنیم، ۴۷ رشته و هیئت ورزشی داریم و چه قهرمانان نام آوری داریم که پدران آنها بخاطر ما جوانی شان را فدا کردند و حالا فرزندش بیکار است و چه خانواده ای که تحت پوشش بهزیستی هستند و چه افراد نخبه ای داریم.

این عضو شورای شهر گفت: ما برای جذب و استخدامی در شهرداری چه چیزی را مد نظر داریم؛  چرا ما اعلام عمومی نکردیم و چند نفر را استخدام کردیم، اینها همه نگاه مردم را بدبین می کند که از قشر خاص، از افراد خاص و  پشت پرده جذب شوند.

احمدزاده بیان داشت: چرا باید پارک شرقی چندین هکتار آن قرار بود  به  قبرستان تبدیل شودِ این آیا با عقل منطبق است که بهترین پارک که  برند ملی ما و محل گردشگری است بدون مصوبه شورا دستور دیوارکشی آنجا را بدهد و خودش هم بگوید من نگفتم. چرا باید دو سویه حرف بزنیم؟

وی بیان داشت: متأسفانه اختلاف نظر بین افراد شورای شهر وجود دارد، اما باید انسان به وجدان خود رجوع کند. آقای طلوعی برادر ما هستند و کاری به مسائل شخصی ندارم، اما وقتی می‌بینم شهردار از نظر مدیریتی ضعیف عمل می کند و در موقعیت بحرانی این روزها شهردار حضور ندارد، نمی شود سکوت کرد.

این عضو شورا در ادامه افزود: شهردار جواب بدهد که زمین ولنجک به چه قیمتی فروخته و کجا هزینه کجا شده، نمی خواهیم به ایشان تهمت بزنیم فقط باید ایشان بیایند و شفاف‌سازی کنند، چون شورا برای ایشان مصوب می‌کند، باید بگوید چه استفاده ای از مصوب شورا برای مردم کرده است. عدم حضور ایشان به معنی این است که جوابی ندارد.

پاسخ‌های شهردار به ادعاهای شورای شهری‌ها چیست؟

سعید طلوعی، شهردار کرمانشاه در نشست خبری خود در پاسخ به این ادعاها گفت:‌ هشت نفر از اعضای شورا با ما همراه هستند و سه نفر دیگر برخی مواقع کم‌لطفی می‌کنند؛ کسانی که روز اول گفتند سرباز ما هستند بعد از مدتی کمتر از ۶ ماه که طبق میلشان عمل نکردیم نظراتشان عوض شد.

وی در خصوص نقدهایی از جمله شهردار پروازی که در موردش مطرح می‌کنند، اظهار داشت: شهردارهای قبلی هفته‌ای دو روز تهران بودند و من دو هفتهیکبارآن هم زمان تعطیلات می‌روم؛ تا کنون یک ریال از شهرداری کرمانشاه بابت حقوق، و پاداش و اضافه کار دریافت نکرده‌ام.

شهردار کرمانشاه در مورد جابه‌جایی امکانات گفت: امکانات زیادی در دوره بنده به کرمانشاه آمده و هیچ امکاناتی خارج نشده است.

طلوعی در مورد عدم حضور در جلسات شورا هم تصریح کرد: معمولا به دلیل مشغله نماینده شهردار در جلسات حضور می‌یابد و چندین بار خودم و یا نماینده‌ام در جلسات شورا حضور داشته‌ایم.

وی در مورد خرید گلدان‌های میلیونی برای شهر هم گفت: برای زیباسازی شهر هرساله اقدام می‌کردیم و امسال مناقصه حضوری برگزار کردیم؛ برای نمونه گل‌هایی که در سنوات قبل حدود ۶ تا ۷ سال گذشته با ۱۵ هزار تومان خریداری شده را با قیمت ۶ تا ۷ هزار تومان خریدیم. یک نمونه از گلدان‌ها که در تهران ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌توانستیم بخریم را از یک پیمانکار بومی با ۲ میلیون و ۷۰۰ میلیون تهیه کردیم.

بر اساس این گزارش، دوئلی که رییس شورا به همراهی یکی دو مخالف دیگر با شهردار شروع کرده در این شرایط حساس قابل تامل است؛ آنهایی که به قول خودشان با استخاره شهردار تعیین می‌کنند امروز به جای پاسخگویی از در طلبکار وارد شده‌اند.