مدیر گروه کنترل بیماریهای مرکز بهداشت کرمانشاه خبر داد

شناسایی بیش از ۹۲ هزار بیمار مبتلا به فشار خون طی سال گذشته در کرمانشاه

سرویس: اخبار استانکد خبر: 311331|10:15 - 1399/02/27
نسخه چاپی
شناسایی بیش از ۹۲ هزار بیمار مبتلا به فشار خون طی سال گذشته در کرمانشاه
مرصادنیوز: مدیر گروه کنترل بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: بیش از ۹۲ هزار بیمار مبتلا به فشار خون طی سال گذشته در این استان شناسایی شدند.

به گزارشامروله، سارا شاه آبادی در گفتگو باشبکه اطلاع رسانی مرصاداظهار داشت: بیماری فشارخون اصلی ترین عامل خطر است که می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی، کلیوی و سکته قلبی شود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در دنیا به علل مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست دادند در حالی که این عامل خطر قابل کنترل است و می‌توان با کنترل آن مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، کلیوی و سکته را کاهش داد.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیر واگیر که در سال ۹۵ در کشور انجام شد بیش از ۲۶ درصد افراد بالاتر از ۱۸ سال در کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند به این معنا که فشار خون سیستولیک آنها ۱۴۰ میلیمتر جیوه و بالاتر و فشار خون دیاستولیک آنها ۹۰ میلیمتر جیوه و بالاتر است.

شاه آبادی گفت: همچنین تنها ۶۰ درصد بیماران از ابتلای خود به فشار خون مطلع بودند و ۴۰ درصد برای کنترل فشار خون دارو مصرف می‌کردند و از این تعداد ۴۰ درصد فشار خون کنترل شده داشتند.

این مسئول عنوان کرد: میزان اطلاع مردم از بیماری فشار خون خود ۳۷ درصد بوده که البته این آمار در استان‌های مختلف، متفاوت بوده است.

وی با اعلام اینکه بیماری فشار خون قابل کنترل است، بیان داشت: داروهایی برای کنترل فشار خون تجویز شده کم خطر و کم عارضه است.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه ادامه داد: فشار خون درمان قطعی ندارد بلکه درمان‌های نگهدارنده دارد بنابراین افراد مبتلا به فشار خون باید تا آخر عمر از دارو استفاده کنند.

این مسئول خاطر نشان کرد: بدون علامت بودن بیماری فشارخون، عدم اطلاع افراد از بیماری خود و همچنین عدم درمان صحیح و کنترل سبب شده این بیماری را قاتل خاموش بنامند.

یکی از موانع مهم در کنترل فشارخون بالا عدم اطلاع از وجود بیماری است

شاه آبادی گفت: یکی از موانع مهم در کنترل فشارخون بالا عدم اطلاع است در حالی که به سادگی در منزل و در مراکز بهداشتی قابل شناسایی است و همین توجه بیش از پیش سازمان‌های بین‌المللی را معطوف کرده است.

وی افزود: هفدهم ماه می سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان روز مبارزه و کنترل فشار خون با هدف اطلاع رسانی به مردم نامگذاری شد و از سال ۲۰۱۴ شعار روز جهانی فشار خون بر اطلاع افراد از فشار خون برای تشویق به انجام اقدامات پیشگیرانه جهت بهبود سلامتی متمرکز شد.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه عنوان کرد: از ۱۷ آوریل تا هفدهم می سال ۲۰۱۷ برنامه اندازه گیری فشار خون با هدف غربالگری فشارخون، ارائه مشاوره و آموزش در دنیا در دستور کار قرار گرفت.

شاه آبادی گفت: همچنین در اردیبهشت و خرداد سال گذشته طرح بسیج ملی فشار خون در سطح کشور و استان کرمانشاه برگزار شد و تعداد ۹۷۹ هزار و ۸۰۸ نفر در استان کرمانشاه برای سنجش فشار خون غربالگری شدند که منجر به شناسایی ۹۲ هزار و ۵۶۲ بیمار جدید شد.

وی افزود: امسال به علت شیوع بحران کرونا روز جهانی فشار خون به ۱۷ اکتبر مصادف با ۲۶ مهر ماه تغییر یافته و شعار آن از فشار خون خود مطلع شوید و پیام آن از فشار خون خود مطلع شوید، آن را کنترل کنید تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید نامگذاری شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: از آنجا که فشار خون فاقد علامت است و می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های جدی شود برهمین مبنا همه افراد بالای ۳۰ سال حداقل یک بار در ماه نسبت به کنترل فشار خون خود اقدام کنند و اگر مبتلا به فشارخون بالا بودند از درمان‌های پزشکی استفاده کنند تا دچار عوارض ناشی از فشار خون بالا نشوند.