سرزمین هزاره ها باز هم درگیر برنامه‌های آرمانی شد؛

مهد تاریخ؛ مقصد گردشگری آبی!

سرویس: اخبار استانکد خبر: 311340|10:30 - 1399/02/28
نسخه چاپی
مهد تاریخ؛ مقصد گردشگری آبی!
مرصادنیوز: مسئولان میراث فرهنگی کرمانشاه در یک برنامه آرمانی می خواهند این استان که مهد تاریخ و سرزمین هزاره هاست را به مقصد گردشگری آبی تبدیل کنند.

به گزارشامروله، نام کرمانشاه در اذهان آنهایی که به این دیار سفر کرده اند تداعی گر تاریخی به قدمت هزاران سال است؛ از بیستون و  طاقبستان تا آناهیتا و هزاران اثر ریز و درشت دیگر کرمانشاه را به کلکسیون آثار تاریخی تبدیل کرده است.

طبیعتا همانطوری که گردشگران برای سفر به اعماق تاریخ و دیدن بزرگترین سنگ نبشته دنیا با هیبت خیره کننده اش یا اولین انیمیشن سنگی جهان و چنین آثار فاخر تاریخی به کرمانشاه می آیند، برای سفرهای آبی هم قاعدتا به شهرهای ساحلی خواهند رفت.

حالا با وجود گستردگی تاریخی این استان، مسئولان بجای ترمیم  بافت های تاریخی استان و رونق این نوع گردشگری به فکر تبدیل استان به قطب آبی گردشگری هستند!

در صورتیکه گردشگری آبی طبق گفته کارشناسان در شهرهای شمالی و جنوبی کشور طرفداران بیشتری دارد و استان کرمانشاه باید به داده های آن که همان آثار تاریخی است توجه و تلاش کند و آنها را ثبت جهانی کند.

دکتر احسان احمدی نصر در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در چند دهه اخیر یکی از موضوعاتی که در چهارچوب گردشگری های چندگانه تائید شده،  گردشگری معماری است که بر شتاب بازدید از بناهای تاریخی افزوده است.

وی افزود: در نهایت دامنه این گردشگری، توسعه یافته و به نوعی در چنین بستری از توسعه بسیاری از کشور ها پیشگامان گردشگری بناها و شهرها و کشورهای مختلف شده اند.

این کارشناس مسائل گردشگری گفت: قبل از اینکه در بحث گردشگری بخواهیم هر اقدامی را انجام دهیم، یکی از دو هدف هزاره _همان طور که استحضار دارید دو هدف برای هزاره در نظر گرفته شده، که یکی بحث زیست محیطی و دیگری بحث گردشگری است_ در بحث گردشگری است و آیتم هایی که برای آن در نظر گرفته می شود، به تناسب هر کشور، هر سر زمین و داشته‌های آن اولویت‌های گردشگری را لحاظ می کنند و یک سی تی اس برای آن در نظر می گیرند که شامل سه سوال است، کجا هستیم، کجا می‌خواهیم برویم و چگونه می خواهیم برویم.

وی در ادامه افزود: در این سی تی اس،  برنامه ریزی هایی که انجام می‌گیرد قاعده بر این است که  در ابتدای امر به سراغ داشته ها می رویم تا بدانیم  داشته های ما چه چیزی است.

این کارشناس تصریح کرد: استان کرمانشاه با دارا بودن بیش از پنج هزار آثار تاریخی و فرهنگی، با داشتن ۱۴ روستای هدف گردشگری که این مطالعات مربوط به سال ۹۰ است و به طور حتم در حال حاضر بیش تر شده است و همچنین بیش از هفتاد منطقه نمونه گردشگری و دارا بودن چند برند از جمله قدیمی ترین سکونتگاه جهان بشری از آن کرمانشاه است که این را مستثنی می کنیم  از مجموعه شیخی آباد دینور  که قدمتش را به عقب تر می برد.


دکتر احمدی نصر گفت: علاوه بر این وجود اثری منحصر به فرد همچون مجموعه بیستون که به نوعی پارک موزه ایران زمین است ، این پارک موزه را چنین عنوان می کنم که لوکیشن آثار تاریخی را در خود جای داده است و به لحاظ گاه نگار ادوار تاریخ آثاری پیش از تاریخ که از جمله وجود انسان های قبل از انسان های هوشمند که ما هستیم، وجود انسان نئاندرتال، ما در غار شکارچیان بیستون می بینیم که نشان از آثار بی نهایت پر غنای پیش از تاریخی در بیستون است.

این کارشناس بیان کرد: آثار دوره ساسانی شامل سه اثر منحصر به فرد نیمه‌تمام و ناتمام دیواره فرهاد تراش ، کاخ خسرو و پل خسرو ، اثر دوران اسلامی شامل کاروانسرای ایلخانی و کاروان سرای صفوی و آثار دوران قاجار همه و همه نشان از این است که فقط در بیستون کرمانشاه ما گاه نگار ادوار تاریخی دیده می شود.

وی افزود:  بیستون پارک موزه  ایران زمین است که دارای چنین ظرفیتی است و  هیچ استانی و هیچ محوطه از  ایران و حتی در هیچ جای از دنیا با این شکل ، ترکیب،  ترتیب، اولویت ، توالی و اهمیت وجود ندارد.

دکتر احمدی نصر خاطرنشان کرد:  وجود یک اثر ثبت جهانی همچون بیستون و لزوم اینکه استان کرمانشاه با دارا بودن این همه آثار تاریخی در این گستردگی جغرافیایی ، قطعا می بایست تعداد آثار تاریخی که به ثبت جهانی برسد بیشتر می شد .

وی گفت: ظرفیت ها و پتانسیل هایی که طاق بستان دارد به عنوان بزرگترین نقش برجسته ساسانی در دنیا ، وجود معبد آناهیتا به عنوان دومین  بنای سنگی  بعد از تخت جمشید در ایران ، وجود قلعه یزدگرد در منطقه ریجاب و خیلی دیگر از آثار و هم چنین بحث منظر فرهنگی اورامانات همه اینها ظرفیت‌هایی هستند که قطعاً اولویت پیشگام تر از هر اولویت دیگری را دارا است در بحث توسعه گردشگری دارد.

وی ادامه داد: گردشگری های آبی بیشتر به نقاط ساحلی می رسد در ایران اسلامی که هم  نقاط ساحلی بی‌نظیر داریم در شمال و جنوب کشور وجود نعمت های الهی که کشور ایران برخوردار است.

این کارشناس افزود : در شمال دریاچه خزر و ساحل بی نظیر آن که گسترده گیلان و مازندران را در خود جای داده است و کنار آن شهرهای ساحلی  که وجود دارد و می تواند بازی های ساحلی را در آن مناطق شاهد باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد : در جنوب کشور جزایر گردشگری همچون منطقه آزاد کیش و منطقه آزاد قشم،  ظرفیت بزرگ برای کشور است که بخواهد در گردشگری آبی به صورت پایلوت و  به صورت فرامنطقه ای و فرا ملی ورود کنند  و این اتفاق می تواند، اتفاق قشنگی باشد.

دکتر احمدی نصر تصریح کرد: قرار بر این  نیست اگر ما داشته ای داریم این داشته ما به عبارتی تقلیدی کوچک باشد از این که حتما ما یک قسمتی را در شهر خود داشته باشیم،  با توجه به اینکه کرمانشاه سرزمین سنگ و آب است و دارا بودن آب هایی که رودخانه‌های جاری که در سطح شهر کرمانشاه و دیگر شهرهای کرمانشاه وجود دارد یک  ظرفیت بزرگتر برای استان کرمانشاه است.

این کارشناس گفت: اما اگر این ظرفیت بخواهد به عنوان ظرفیت  گردشگری آبی قرار بگیرد، من فکر می‌کنم اگر رودخانه قره سو به عنوان یک رودخانه تمام فصل که در تمام فصول سال آب دارد و یک رودخانه فصلی نیست و این رودخانه دقیقا از مرکزیت شهر کرمانشاه عبور می‌کند، شهر کرمانشاه را به دو نیم پاره  شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.

دکتر احمدی نصر افزود: مجموعه رودخانه آبشوران که باز هم همین ظرفیت را دارد،  می‌تواند با ساماندهی پیرامون آن و این را بگویم اگر این رودخانه مربوط به شهرهای مرکزی ایران بود به شدت نیازمند این فرآیند هستند و حتی پیشینیان ما یعنی در دوران صفویه،  پل خواجو نشان از این است که از دوران صفویه به نگاه گردشگری در بحث توسعه رودخانه های شهری ورود کردند.

وی بیان داشت: و ما ای کاش به جای اینکه بخواهیم در بحث گردشگری این شکل گام برداریم، کار ی که چند سال پیش آغار کردیم هر چند خیلی پروژه موفقی نبود اما اگر به افق برسیم قطعا می تواند  یک مکان زیبا و دل‌نواز و چشم‌نواز برای شهر کرمانشاه باشد و نه تنها مصداق امروزی یک آلاینده ، یک آسیب و یک بخش دردناک برای شهر کرمانشاه باشد می‌تواند یک نقطه حائز  اهمیت برای خانواده‌های ما کنار آن باشد.

این کارشناس گفت: در نهایت، ای کاش ما در بحث ثبت جهانی به عنوان برند شدن استان کرمانشاه تلاش کنیم، کرمانشاه شرایط این را دارد که در برخی آثار به ثبت جهانی یونسکو برسد که در نهایت این موضوع می‌تواند شهره جهانیان ایجاد کند و این اتفاق بزرگی برای استان کرمانشاه باشد.

وی گفت:  وجود بافت تاریخی کرمانشاه ،احیای این بافت تاریخی و حذف واژه بافت فرسوده از کرمانشاه و احیای بافت تاریخی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

دکتر احمدی نصر بیان کرد: کرمانشاه رنگ شیروانی ها بود، اگر می‌توانستیم شهر شیروانی ها را شهر  رنگ و لعاب و آب تبدیل کنیم و در نهایت کوچه هایی از باب امید ایجاد کنیم و این کوچه ها، کوچه های  رنگ باشند ، کوچه هایی از باب طرح گل و فضای سبز رنگ باشد که به نوعی در کنار داشته های بزرگی مثل آثار تاریخی قرار گیرد، قطعا بسیار می‌توانیم، مهم‌تر و پیشگام تر از این باشیم که بخواهیم برویم در  موضوعیت اینکه استان کرمانشاه در بحث ساختار شهر آبی شود، بخواهیم ورود کنیم.

وی گفت: قطعا ظرفیت ها و پتانسیل های قوی تری در بحث آبی در شهرهایی همچون گیلان و مازندران است نه اینکه آنها خوب باشند و ما بد باشیم و یا بالعکس، بلکه ایران کشور زیبا و فوق العاده ای است از باب تنوع فرهنگی، از باب اینکه تنوع داشته های گردشگری باشد و این بخش ها قطعا می تواند اولویت گردشگری آبی کشور باشد.

این کارشناس خاطر نشان کرد:  قطعا استان های ساحلی داشته های تاریخی ما را ندارد و استانی مثل کرمانشاه استانی در زمینه ارائه  داشته های تاریخی است.

و ی بیان کرد: ما تعریفی که از گردشگر و توریسم داریم، این است که توریسم  ارز با خودش می آورد و با خود پول وارد این کشور می کند و این گردشگری داخلی که ما داریم ضمن اینکه خوبه و قابل احترام است، این جابجایی پول است و فکر می کنم اگر میراث فرهنگی جامعه آماری را شکل دهد بی شک می توانیم در این زمینه در بحث داشته های تاریخی گام برداریم.


این کارشناس گفت:  اگر توریسمی از خارج کشور می آید و مد نظر آن داشته های تاریخی است به کرمانشاه سفر کند، اگر بخواهد کویر ببیند به شهرهای کویری سفر کند و اگر بازیهای آبی را می خواهد مشاهده کند به شمال و جنوب کشور سفر کند.

وی گفت: ایران می تواند پکیجی از گردشگری های چند گانه باشد که قطعا مورد توجه جهانیان می تواند باشد.

سرمایه گذاری 70 میلیارد تومانی در حاشیه سدهای کرمانشاه

امید قادری در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: علاوه بر نیاز به گردشگری آبی به توسعه تمام گردشگری‌ها در استان کرمانشاه نیازمندیم و اینگونه نیست که توجه ما فقط گردشگری آبی باشد.

مدیرکلمیراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانکرمانشاهافزود: موضوع گردشگری به صورت یک زنجیره ارزش در استان کرمانشاه برنامهریزیهاییبرای آن انجام دادهایمکه یکی از مواردی که در زمینه گردشگری داشتیم بحث تفریحات بهخصو صتفریحات آبی بوده است.

وی افزود: در استان کرمانشاه یک کارگروه با حضور همکاران در امور آب تشکیل شده است و در این کارگروه نهایت منجر به این شد با توجه به فراخوانی که در میراث فرهنگی داده شده ۹ سرمایهگذاردر سدهایی همچون داریان، سلیمان، شاه،شیان، سدجامیشانو تنگ حمام سرمایه گذاری انجام دهند.

این مسئول گفت: مجموعه بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حاشیه این سدها انجام خواهد شد تا تفریحات آبی با استفاده ازتأسیساتآبی در حاشیه سدها احداث کند.

مدیرکلمیراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانکرمانشاهخاطرنشان کرد: تقریباً می‌توانیم بگوییم طرحی را که در گردشگری آبی خواهیم داشت در غرب کشور کم نظیر خواهد بود و می‌تواند ما را به یکی از مقاصد گردشگری آبی تبدیل کند.

بر اساس این گزارش کرمانشاه همیشه از برنامه های آرمانگرایانه لطمه خورده است، این بار هم کارشناسان نظر مساعدی نسبت به موفق شدن این برنامه برای کرمانشاه ندارند و باید دید سرانجام این برنامه چه خواهد شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد