معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه:

مردم گوشت و جگر را از مراکز معتبر تهیه کنند

سرویس: اخبار استانکد خبر: 311369|10:30 - 1399/02/30
نسخه چاپی
مردم گوشت و جگر را از مراکز معتبر تهیه کنند
مرصادنیوز: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مردم گوشت، دل و جگر به منظور پیشگیری از تب کریمه کنگو از مراکز معتبر تهیه کنند.

به گزارشامروله، 

شاهرخیارویسیدر گفتگو باشبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو بیماری مشترک میان انسان و دام است که در دام‌ها جز تب خفیف علامت خاصی ندارد، اما در صورت ابتلای انسانی اگر اقدامات درمانی انجام نگیرد منجر به فوت خواهد شد.

وی افزود: گروهی از حشرات به ویژه کنه‌ها سبب انتقال این بیماری از دام به انسان می‌شوند همچنین این بیماری در فصلی که هوا رو به گرمی است و جنب‌وجوش کنه‌ها و حشرات بیشتر می‌شود، بروز می‌کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: به منظور پیشگیری از انتقال ویروس، پرورش‌دهندگان، بهره‌برداران و عشایر ازلهکردن و گرفتن کنه‌ها با دست خودداری کنند و مرتب اماکن دامی و بدن دام‌ها را سمپاشی کنند.

یارویسیگفت: در جامعه شهری به ویژه شهرستان کرمانشاه و برخی از شهرستان‌های استان شاهد کشتار غیر مجاز دام هستیم که این یکی از راه‌های ۱۰۰ درصدی انتقال بیماری تب کریمه کنگو علاوه بر ابتلاء به بیماری‌های تب مالت،شاربنو هاری است.

این مسئول عنوان کرد: مردم به طور جدی از خرید گوشت‌های خارج از شبکه توزیع خودداری کنند بلکه تنها از مراکز معتبر زیر نظر دامپزشکی نسبت به خرید اقدام کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: گوشت‌های کشتار شده در کشتارگاه‌ها به مدت ۲۴ ساعت در مرحله پیش سرد نگهداری می‌شوند که بر اساس فعل و انفعالات انجام شد ویروس مذکور از بین می‌رود.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه این بیماری در دام‌ها علامتی ندارد از وضعیت ابتلاء دام‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

یارویسیعنوان کرد: بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سال گذشته در مناطقی ازثلاثباباجانی بیماری تب کریمه کنگو مشاهده شد که بلافاصله نسبت به سمپاشی و ضدعفونی جایگاه‌ها و بدن دام‌ها اقدام شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: با توجه به فرا رسیدن عید سعید فطر مردم می‌توانند نذورات خود را در کشتارگاه‌های دامپزشکی که در روز عید باز است، ذبح کنند.

این مسئول تصریح کرد: در صورتی که مردم تمایل دارند خودشان در منزل نسبت به ذبح دام اقدام کنند باید حتماً دستکش، عینک و پیشبند استفاده کنند و در هنگام پوست کنی از استعمال دخانیات بپرهیزند، از دست زدن به صورت و چشم بپرهیزند و حداقل به مدت ۲۴ ساعت گوشت را در دمای دوتا چهار یخچال نگهداری کنند.

وی با هشدار به مردم مبنی بر عدم تهیه گوشت و دل و جگر از مراکز غیرمجاز خاطرنشان کرد: دل و جگر حساسیت بالاتری دارد و باید به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد