تورم، پروژه مرکز جامع سرطان غرب کشور را تعطیل کرد

سرویس: اخبار استانکد خبر: 311520|10:02 - 1399/03/19
نسخه چاپی
تورم، پروژه مرکز جامع سرطان غرب کشور را تعطیل کرد
مرصادنیوز: پروژه ساخت مرکز جامع سرطان غرب کشور با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل تورم از سوی پیمانکار تعطیل شده است.

به گزارشامروله،  سالانه نزدیک به 100 هزار نفر بنابر اظهارات کارشناسان امر در ایران به سرطان مبتلا می‌ شوند؛ روند رو به رشد ابتلا به سرطان و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری، نگرانی‌های زیادی را برای مردم و مسئولان  ایجاد کرده و به نوعی زنگ هشدار را برای اعلام یک وضعیت بحرانی به صدا درآورده است.

با این وضع و با توجه به خطراتی که این بیماری، جمعیت کشور و استان را تهدید می‌کند ضرورت اقدام مسئولین حوزه سلامت در اتخاذ تصمیم مناسب برای حل این معضل را دو چندان می‌کند.

از سویی دیگر متولیان امر باید با اتخاذ شرایط مناسب و افتتاح مراکز تخصصی سرطان در استان کرمانشاه و اطلاع رسانی شایسته شناخت جامعه را نسبت به این بیماری افزایش دهند تا شاهد مانع پیشرفت این بیماری در استان کرمانشاه باشیم.

مرکز جامع سرطان استان در محوطه مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه با اعتبار اولیه ۱۴ میلیارد تومان از محل منابع ملی در دست ساخت است.

این مرکز بیمارستانی مجهز برای اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان در استان است و تمام امکانات و تجهیزات پیشرفته این مرکز نیز خریداری شده،اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.

مرکز جامع سرطان ۶۵ پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: مرکز جامع سرطان درمجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی در حال ساخت است .

دکتر علی سروش گفت: این مرکز  با ظرفیت ۱۲۰ تخت و مساحت ۶۱۰۰ مترمربع  در ۵ طبقه بنا شده است و شامل اورژانس، بخش‌های بستری، ۳ اتاق عمل و قابلیت نصب دو دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده خطی و براکی تراپی (پرتودرمانی پیشرفته داخلی) است.

وی تصریح کرد: برای خدمات دهی به بیماران سرطانی هم اکنون بخش رادیوتراپی با یک دستگاه رادیوتراپی در طبقه اول بیمارستان مستقر است و بخشهای بستری و شیمی درمانی در سطح ۳ ( انکولوژی ۱) و طبقه ۸ ( انکولوژی ۲) بیمارستان و همچنین شیمی درمانی سرپایی در کلینیک بوستان انجام می شود .

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه برای ۱۱۰ تا ۱۲۰ مریض حتی در فروردین ماه  - که ایام تعطیلات است - رادیوتراپی انجام می شود، گفت : با ساخت مرکز جامع سرطان خدمات دهی به بیماران سرطانی ازجمله شیمی درمانی، خدمات بستری و رادیوتراپی در مرکز جامع سرطان تجمیع می شود که اعتبار اولیه این مرکز ۱۴۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی بوده است.

سروش افزود: با افتتاح مرکز جامع سرطان بار سنگین درمان بیماران سرطانی از روی سایر بیمارستان‌های استان کرمانشاه برداشته می‌شود، زیرا با وجود تلاش‌های کادر درمان این مراکز به‌دلیل مراجعات بسیار کاستی‌هایی در ارائه خدمات وجود دارد که ناشی از کمبود بیمارستان و تجهیزات است که با بهره برداری از این مرکز برطرف خواهد شد.

دلیل تاخیر افتتاح مرکز جامع سرطانتعطیلی پروژه توسط پیمانکار است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو در پاسخ به این سؤال که علت تاخیر افتتاح مرکز جامع سرطان چیست، اظهار داشت: دلیل تاخیر پیمانکار است، زیرا  قراردادی که با پیمانکار بسته شده بود مربوط به سال ۹۶ است و این قیمت ها اتفاق نیفتاده بود و با افزایش چندین برابری قیمت ها سبب تعطیل شدن پروژه توسط پیمانکار شده است.

دکتر بهمن روشنی عنوان کرد: قرار داد با پیمانکار لغو شده و پروژه را به پیمانکار دیگری خواهیم ‌سپرد که کار مرکز جامع سرطان، زودتر به اتمام برسد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز جامع سرطان کرمانشاه، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تنها ۴۰ درصد آن باقی مانده که  امید است تا آخر سال کار مرکز جامع سرطان انجام شود.

دکتر روشنی در ادامه بیان داشت: بیماران سرطانی در استان کرمانشاه به صورت پراکنده درمان می شوند و این بیماران در بیمارستان های مختلفی از جمله طالقانی، امام رضا(ع) و محمد کرمانشاهی درمان می شوند که با آغاز کار مرکز جامع سرطان، بیماران سرطانی در یک مکان تجمیع و به آنها ارائه خدمت خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: تجهیزات بسیار پیشرفته ای در مرکز جامع سرطان در حال نصب است و با بهره برداری این مرکز می توانیم به عنوان قطب درمان سرطان،  مریض های سرطانی غرب کشور را  درمان کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر روز شاهد بیماران سرطانی زیادی در کشور هستیم، نیاز به امکانات و تخت زیادی مشاهده می شود.

وی گفت: در حال حاضر تعداد تخت های ما برای بیماران سرطانی کم است و با راه افتادن این مرکز مشکل ما در این بخش تا حدودی حل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، با توجه به کمبود و نیازی که در غرب کشور برای درمان بیماران سرطانی احساس می‌شود، ضرورت دارد مسئولان درمانی استان کرمانشاه نسبت به تکمیل این بیمارستان جدیت بیشتری داشته باشند.