مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

روزانه ۸۰ هزار ماسک میان داروخانه‌های کرمانشاه توزیع می‌شود

سرویس: اخبار استانکد خبر: 311532|09:57 - 1399/03/20
نسخه چاپی
روزانه ۸۰ هزار ماسک میان داروخانه‌های کرمانشاه توزیع می‌شود
مرصادنیوز: مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: روزانه 80 هزار ماسک میان داروخانه‌های استان توزیع می شود.

به گزارشامروله، دکتر تورج شیرزادیان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، د اظهار داشت: کمبود ماسک مشاهده شده در روزهای اخیر ناشی از کمبود پارچه مخصوص ماسک در سطح عرصه است و متأسفانه تنها ۲ تولید کننده پارچه‌های بافته نشده مخصوص ماسک وجود دارد که سبب کمبود شدید در سطح کشور شده است.

وی افزود: به دلیل کمبود پارچه مخصوص تولید ماسک، تولیدکنندگان استان کرمانشاه نتوانستند به تولید ادامه دهند البته در بازار به وفور پارچه وجود دارد اما قیمت آنها برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.

مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: قیمت فروش ماسک مصوبه دارد و از آنجایی که تولیدکنندگان نمی‌توانستند قیمت را افزایش دهند بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل کمبود پارچه تعطیل شدند.

شیرزادیان گفت: در سطح استان کرمانشاه ۴ تولید کننده دستگاه اتوماتیک ویژه تولید ماسک را دارند از سویی طی دو روز اخیر با تزریق پارچه مخصوص ماسک به این واحدها البته به صورت قطره چکانی تولید ماسک از سر گرفته شده است.

این مسئول عنوان کرد: در روز گذشته ۳۰ هزار عدد ماسک سه لایه در داروخانه‌های استان توزیع شد و از امروز بین ۷۰ تا ۸۰ هزار عدد ماسک روزانه در سطح استان توزیع می‌شود.

شیرزادیان بیان کرد: همچنین از امروز یک واحد تولیدی دیگر به مجموعه تولیدکنندگان در استان کرمانشاه افزوده خواهد شد.

مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطر نشان کرد: با نظارت‌های انجام شده بر سطح داروخانه‌ها و مراکز عرضه، مورد خاصی از احتکار ماسک و گرانفروشی در داروخانه‌ها گزارش نشده است.

وی گفت: البته ماسک سوپاپ دار و چند لایه با قیمت مناسب از هشت تا ۱۰ هزار تومان در داروخانه‌ها موجود است که با رعایت اصولی تا چند بار قابل استفاده هستند.

شیرزادیان تصریح کرد: همچنین امکان استفاده از ماسکهای خانگی البته بر اساس دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد تا از نفوذ ویروس سوار بر قطرات ممانعت شود.

این مسئول گفت: در واقع استفاده از پارچه‌های حداقلی نیز از نفوذ قطرات، ترشحات و سرفه‌ها تا حدود محافظت خواهد کرد با این حال افرادی که مشکل مالی ندارد نسبت به تهیه ماسک n۹۵ که کاملاً استاندارد و مطمئن بوده و در داروخانه موجود است، اقدام کنند.

ظرفیت تولید روزانه ۶۰۰ هزار ماسک در صورت تأمین پارچه وجود دارد

مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: وظیفه تأمین پارچه مخصوص ماسک بر عهده وزارت صمت است که متأسفانه در حال حاضر با کمبود شدید آن در سطح کشور مواجه هستیم و در صورتی که پارچه مورد نیاز تأمین شود روزانه ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار عدد ماسک وجود دارد.

وی افزود: با توجه به فعالیت ۱۲ تولید کننده در سطح استان کمبود ژل و مواد ضدعفونی سطوح و دست در سطح داروخانه‌ها نداریم.

شیرزادیان گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تأیید وزیر بهداشت در امر بیماریابی از بهترین‌های کشور بوده به گونه‌ای که روزانه حدود ۳۰۰ تست آزمایشگاهی را از افراد مختلف به عمل می‌آورد همچنین سرمایه‌گذاران متعددی در کرمانشاه وجود دارند بنابراین مشکل تولید ماسک نداریم و در حال حاضر مشکل ما کمبود پارچه مخصوص ماسک است.

این مسئول عنوان کرد: متأسفانه مردم توصیه‌های بهداشتی مبنی بر عدم رعایت فاصله، استفاده از محافظ صورت و ماندن در منزل را رعایت نمی‌کنند در حالی که شاهد روند افزایشی سیر مبتلایان در کشور هستیم.

تخصیص ۳ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی

وی بیان داشت: تست‌های آزمایشگاهی علاوه بر آزمایشگاه معاونت بهداشتی در مرکز بوستان و نیز بیمارستان محمد کرمانشاهی نیز انجام خواهد شد.

مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تخصیص ۳ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد و افزود: قرارداد خرید سه دستگاه سی پی آر به ارزش ۲ میلیارد تومان منعقد شده همچنین دو میلیارد تومان دیگر نیز برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص داده شده است.

شیرزادیان بیان کرد: درصدد تجهیز ۱۰۰ تخت بیمارستانی و آماده‌سازی ۲۰ تخت آی سی یو هستیم که ۶۰ تخت بستری و بین ۱۵ تا ۲۰ تخت ویژه به تختهای بیمارستان فارابی اضافه خواهد شد.

وی افزود: در آینده نزدیک نیز ۲۰ تخت دیگر به بیمارستان فارابی و همین تعداد نیز به تختهای بستری بیمارستان امام رضا اضافه می‌شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد