اینجا امیدی به تدبیر نیست؛

تاخت‌وتاز کرونا در کرمانشاه/ مدیریت بحران: ما فقط عضو ستادیم!

سرویس: اخبار استانکد خبر: 311722|10:02 - 1399/04/05
نسخه چاپی
تاخت‌وتاز کرونا در کرمانشاه/ مدیریت بحران: ما فقط عضو ستادیم!
مرصاد نیوز: جولان کرونا در استان کرمانشاه و عدم تصمیم‌گیری‌های قاطع و بازدارنده و ناهماهنگی بین برخی دستگاه‌ها موجب شده تا وضعیت کرمانشاه روز به روز بدتر شود.

به گزارشامروله، به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد ، کرونا با سرعت هرچه تمام تر در استان کرمانشاه در حال تاخت‌وتاز است؛ آمارها نشان از صعودی بودن مبتلایان در استان دارد و تخت‌هایی که هر هفته به ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی اختصاص می‌یابد در حال افزایش است.

این سیر صعودی بیماری موجی از نگرانی در بین مردم ایجاد کرده است، روند صعودی که مردم دلیل آن را بی‌تدبیری مسئولان، ناتوانی در تصمیم گیری های قاطع و بازدارنده و عدم‌ برنامه‌ریزی صحیح برای کنترل بیماری می‌دانند.

البته مردم نیز در این زمینه محق هستند و انتظار دارند که مدیران و مسئولان برنامه‌ای مدون و بر اساس واقعیت‌های کنونی را برای مقابله با ویروس کرونا تدوین کنند تا هر چه سریع‌تر وضعیت استان کرمانشاه به شرایط بهتر بازگردد، زیرا همانطور که مسئولان درمانی استان هشدار داده‌اند با این روند قادر به پاسخگویی و ارائه خدمات به بیماران نخواهند بود.

یکی از دستگاه‌های حساسی که در کنترل این بیماری می‌توانست نقش موثری داشته باشد، این روزها با عملکرد منفعلی که دارد به این موج نگرانی دامن زده است؛ اداره‌کل مدیریت بحران استان کرمانشاه متاسفانه در این زمینه بسیار ناکارآمد عمل کرده است.

سازماندهی، هماهنگی و به کارگيری تمام دستگاه‌های اجرايی دولتی و غيردولتی تحت برنامه ريزی و مديريت منسجم و تعيين شرح وظايف تفضيلی آنها در بحرانها یکی از وظایف اصلی تعیین شده برای اداره کل مدیریت بحران است که در کرمانشاه مدیر این اداره‌کل نتوانسته تصمیم قاطعی برای ایجاد هماهنگی لازم اتخاذ کند و در برخی امور می‌بینیم هر دستگاهی ساز خود را می‌زند.

جلب مشارکت و همکاری‌‌های مردمی از طريق آموزش عمومی نیز از دیگر وظایف این اداره کل است که در بحران کرونا این آموزش‌ها آنگونه نبود که جامعه را با خود همراه کند و همین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط 75 درصد کرمانشاهی‌ها نشان از شکست آنها در جلب مشارکت مردم است.

نمایندگان کرمانشاه برای کنترل بحران کرونا دست به دامان رییس جمهور شدند

نمایندگان و منتخبان کرمانشاهی‌ها در خانه ملت که ظاهرا از عملکرد نسئولان استانی در کنترل بحران کرونا ناامید شده‌اند دست به دامن رییس جمهور شدند و در نامه‌ای به وی خواستار ارسال نماینده ویژه رییس جمهور برای بررسی وضعیت استان شدند.

علی رضایی، نماینده کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: از روزهای گذشته، پیگیری های لازم در خصوص وضعیت بحرانی استان کرمانشاه در خصوص مبتلا شدن به ویروس کرونا از طرف نماینده های مجلس انجام شده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: نامه ای تنظیم شده و از تمام نمایندگان امضاهای لازم اخذ شده تا دولت در خصوص وضعیت قرمز استان توجه ویژه ای داشته باشد.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی از مردم خسته شدند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و این امر سبب افزایش بیماران مبتلا به کرونا در استان کرمانشاه شده است.

رضایی گفت: مسئولان استان  با توجه به امکاناتی که در اختیار آنها قرار گرفته کار انجام می دهند.

هشدارهای لازم به مسئولان استانی داده شده است

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: به وزارتخانه، استاندار و مسئولان استانی در رابطه با وضعیت بحرانی استان کرمانشاه در خصوص مبتلایان به ویروس کرونا تذکرات و هشدارهای لازم داده شده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: مردم هم باید مراقب باشند، زیرا شرایط سختی داریم و رسم و رسومات و مراسم ختم ممکن است به افزایش آمار مبتلایان دامن بزند.

وی گفت: مجمع نماینگان مجلس استان، نامه‌ای را مستقیم به خود رئیس‌جمهور  تنظیم کرده و به امضا رسانده است؛ نامه به رییس جمهور ابلاغ شده و رونوشت آن برای وزیر کشور و وزیر بهداشت ارسال شده است.

رشیدی عنوان کرد: ما به عنوان نماینده مجلس در خصوص این بیماری جز اطلاع رسانی و تذکرات لازم به مسئولان کشوری و استانی ابزاری در دست نداریم.

این نماینده مجلس گفت: به این کار هم ادامه خواهیم داد و همچنان مطالبات خود را از مسئولان خواهیم داشت و به نامه هم قانع نمی شویم.

رشیدی بیان کرد: آنچه در مورد عدم شیوع کرونا و تقابل با این قضیه مهم است،  فرهنگ سازی بیشتر و کمک و مساعدت خود مردم است.

وی بیان کرد: حتی المقدور باید از اجتماعات پرهیز و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود؛ قرنطینه ها در برخی مکان ها که بیماران حضور دارند به صورت جدی انجام شود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: با معاون سیاسی استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی صحبت های لازم در خصوص کرونا انجام و در نامه ای از آنها مطالبه شده و بازهم مطالبه خواهیم کرد.

فرار رو به جلو مدیریت بحران/ مدیرکل: ما فقط عضو ستادیم!

جلیل بالایی، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه نیز در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: بر اساس تصمیم ملی، مدیریت بحران کرونا در سطح ملی به ستادی به مسئولیت رییس جمهور و عضویت دستگاه‌های ذیربط و مسئولیت تخصصی و دبیرخانه ای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که در استانها متناظر آن ها آقایان استانداران، رئیس ستاد کرونای استانی هستند.

وی گفت: رییس دانشگاه علوم پزشکی دبیر این جلسه است و ادارات کل مدیریت بحران نیز به عنوان یکی از ادارات زیرمجموعه فقط عضویت در این ستاد را دارند.

این مسئول گفت: بنده سخنگوی ستاد کرونا نیستم و در کشور اراده و تصمیم ملی این بوده است که برای این بحران به خاطر خاصیت و فراگیر بودن و جهانی بودن آن، بنا به ضرورت و تشخیص این ساختار و سازمان برای آن تعریف شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه بیان داشت: بنابراین در اصل وظایفی که ستاد دارد انجام می دهد همان وظایف بحران است، اما اسم آن گذاشته شده ستاد مدیریت مقابله با کرونا که با این ساختار  پاسخگو هستند.

بر اساس این گزارش، در شرایط کنونی همه نگاه ها به مسئولان استانی است بلکه بتواند با تدابیری روشن و بازدارنده مجددا وضعیت کرمانشاه را به کم خطر یا سفید برگردانند؛ هر چند اقداماتی هم صورت گرفته است ولی به نظر این تدابیر برای کشیدن ترمز کرونا در کرمانشاه کافی نبوده و اگر دستگاه‌های مختلف به جای شانه خالی کردن از زیر بار وظایف خود آنها را به درستی انجام دهند زودتر می‌توان از این وضعیت رهایی یافت.