تاثیر داروی نقرس در مقابله با بیماری کووید ۱۹

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 311732|11:31 - 1399/04/07
نسخه چاپی
تاثیر داروی نقرس در مقابله با بیماری کووید ۱۹

به گزارشامروله، دارویکلشیسین(colchicine) یک نوع داروی ضدالتهاب به شکل قرص است. مدت‌های مدیدی است که این دارو برای نوعی بیماری آرتروز موسوم به نقرس تجویز می‌شود. منبع اصلی این دارو در ابتدا گیاه سورنجان (گیاهی شبیه زعفران) بوده است.

پزشکان همچنین گاهی اوقات از دارویکلشیسینبرای درمانپریکاردیت، که ناشی از ملتهب شدن کیسه اطراف قلب است، استفاده می‌کنند.

حال تیمی از محققان یونانی دریافتند دارویکلشیسینبه مهار بیماری شدیدکووید۱۹ کمک می‌کند.

این مطالعه شامل ۱۰۵ بیمار یونانی بستری شده در بیمارستان به خاطر بیماریکووید۱۹ در ماه آوریل بود. در کنار دریافتآنتیبیوتیکهاو داروهای ضدویروسی استاندارد، نیمی از شرکت کنندگان روزانه دوزهای مشخصی از دارویکلشیسینرا به مدت ۳ هفته دریافت کردند و نیمی دیگر این دارو را دریافت نکردند.

دکتر «اسپایریدوندفترئوس»، سرپرست تیم تحقیق بیمارستانآتیکونیونان، در اینبارهمی‌گوید: «نتایج مطالعه ما حاکی از فایده بالینی قابل توجه دارویکلشیسینبر روی بیماران مبتلا بهکووید۱۹ بود.»

دکتر «امیر ربانی»، کاردیولوژیست دانشگاه کالیفرنیا، تاکید دارد که این مطالعه خیلی کوچک است و نمی‌توانبراساسان، نظر قطعی در مورد تأثیر درمانی این دارو دارد.

اما وی و همکارانش اذعان دارند که تأثیرات این دارو بر برخی نشانگرهای عملکرد قلب حاکی از آن است کهکلشیسیندارای تأثیرات ضدالتهابی وضدلختگیخون است که می‌تواند آسیب قلبی عروقی ناشی ازکووید۱۹ را کاهش دهد.

محققانبرانجامتحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد