الجزیره گزارش داد؛

فشارهای آمریکا موجب افزایش مناسبات ایران و چین و زیان هند شده است

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 312149|12:27 - 1399/05/19
نسخه چاپی
فشارهای آمریکا موجب افزایش مناسبات ایران و چین و زیان هند شده است
یک رسانه بین المللی در گزارشی با اشاره به توافقی که قرار است میان ایران و چین به امضا برسد، فشارهای آمریکا بر تهران و پکن را عامل تسریع نهایی شدن این قرارداد دانست.

به گزارشامروله، الجزیره در گزارش خود به قلم «عبدالبسیط» با اشاره به توافق تجاری ایران و چین می نویسد: این حرکت جدید در آسیا نه تنها فرصت های جدیدی را برای ایران و چین مهیا می کند بلکه برای پاکستان نیز امکانات جدیدی را به وجود می آورد و این در حالی است که هم پکن و هم اسلام آباد از مهمترین رقیبان هند محسوب می شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: به نظر می رسد که فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران موجب نزدیکی بیشتر تهران به پکن شده و این امر یک زیان استراتژیک برای هند به عنوان رقیب قدیمی چین محسوب می شود.

در ادامه این گزارش، به تنش های اخیر مرزی میان هند و چین و همچنین شدت یافتن اختلافات میان واشنگتن و پکن اشاره شده و آمده که توافق ایران با چین موجب شکل گیری تحول جدیدی در منطقه آسیا شده است.

الجزیره در ادامه با اشاره به برخی از جزئیات توافق ایران و چین که البته هنوز نهایی نشده آورده است: این توافق موجب سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در پروژه های بانکی، حمل و نقل و بخش های توسعه ای ایران شده و از آن سو، تهران در بخش فروش نفت به پکن تخفیف هایی را در نظر می گیرد.

با توجه به اینکه هند و چین هر دو از خریداران نفت ایران هستند این امر یک امتیاز ویژه برای پکن محسوب می شود. از سوی دیگر شدت گرفتن همکاری های تهران و پکن می تواند موجب کاهش حضور هند در ایران شود. در همین رابطه در تاریخ ۱۴ جولای روزنامه هندو گزارش داده بود که ایران تصمیم گرفته تا هند را از پروژه احداث خط ریل چابهار-زاهدان کنار بگذارد؛ هر چند ایران گزارش را تکذیب کرده اما با توجه به افزایش مناسبات پکن با تهران، حذف هند از تحولات اقصادی ایران با توجه به رقابتی که میان دهلی و پکن وجود دارد چندان دور از ذهن نخواهد بود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد