ربیعی در پاسخ به رسانه‌ها:

ایران در مقابل تمدید تحریم تسلیحاتی مسامحه نمی‌کند

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 312175|12:24 - 1399/05/21
نسخه چاپی
ایران در مقابل تمدید تحریم تسلیحاتی مسامحه نمی‌کند
سخنگوی دولت گفت: ایران کمترین مسامحه‌ای در ارائه پاسخی متناسب و قاطع به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرقانونی در تمدید تحریم تسلیحاتی نشان نخواهد داد.

به گزارشامروله،  علی ربیعی سخنگوی دولت که اخیراً به کرونا مبتلا شده است، در راستای اطلاع‌رسانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به سوالات خبرنگاران به صورت مکتوب پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالیدر رابطه بااینکه آمریکا قرار است روز سه‌شنبه قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران را در شورای امنیت به رای بگذارد. باتوجهبه مواضع روسیه و چین واز طرف دیگرمواضع کشورهای اروپایی برجام، ارزیابی شما از این اقدام آمریکا چیست و در صورت تصویب احتمالی این قطعنامه، پاسخ ایران چیست؟ گفت: اقدام آمریکا قبل از اینکه تهدید ایران باشد استفاده از ساز و کار شورای امنیت برای تهدید شورای امنیت و به سخره گرفتن سازوکارچند جانبهگرایی است. آمریکا می‌خواهد با استفاده از اهرم شورای امنیت علیه شورای امنیت و نهادهایبین‌المللیو ساز و کارهای چندجانبه اقدام کند.

سخنگوی دولت عنوان کرد: لذا هرنوعقطعنامه‌ای در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ غیرقابل قبول بوده و به استهزا گرفتن قوانینبین‌المللیاست. آمریکا به اعتراف رهبرانش ازبرجامخارج شده و تا زمان بازگشت کامل به آن و انجام تمامی تعهداتش، هیچحقیچهدر ارتباط بامتن توافق و چه مرتبط با قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در حمایت از آن ندارد.

ربیعی بیان کرد: رژیم آمریکا به خوبی می‌داند که این تلاش مخرب، قانون گریزانه و بدخواهانه، به ناکامی فاجعه‌آمیز و منزویکنندهدیگری تبدیل خواهد شد؛ با این حال، اصرار آنها به تداوم اینمسیراز پیش شکست خورده نمی‌تواند معنایی جز سماجت در برابر پذیرش واقعیت‌ها داشته باشد؛ از جمله این واقعیت که جامعهبین‌المللیمصمم در پاسداری از قوانین، توافقات و مقررات حاکم میان کشورها و سدی بلند و غیرقابل عبور برای آمریکا در متزلزل کردن پایه‌های ثبات و امنیت جهانی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد کهسیاستگذارانگمراه در آمریکا حاضرند پافشاری به ناتوانی خود در درکحقایق بین‌المللیرا تا جایی ادامه دهند که آمریکا ونحوهرهبری آن را بی‌اعتبارتر از همیشه کنند. با این حال، جمهوری اسلامی ایران آماده اثبات اینموضوعاست که کمترین مسامحه‌ای در ارائه پاسخیمتناسبو قاطع به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و غیرقانونی نشان نخواهد داد.

سخنگوی دولت همچنیندر رابطه باتحولات و اتفاقات اخیر در لبنان و اینکه چه دسیسه و دست‌هایپنهانیپشت پرده این حوادث است و موضع و رویکرد ایران چیست؟ اظهار داشت: در مورد حوادث لبنان منتظر بررسی‌های دولت لبنان و اعلام نتایج از سوی آن کشور هستیم.

ربیعی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از همه کشورها می‌خواهد که از هرگونه دخالت فرصت‌طلبانه در تعیین سرنوشت لبنان خودداری کنند. به ویژه ریاکاری آمریکا در ادعای کمک به لبنان در حالی که حتی در این شرایط تاسفانگیز، حاضر به لغو تحریم‌های غیرانسانی خود نیست، مایه نگرانی است.

وی بیان کرد: اطمینان داریم که ملت لبنان به شرط حفظ اتحاد و تکیه بر منابع و نیروهای داخلی، قادر به پشت سر گذاشتن این دوران سخت است. در همین حال، جمهوری اسلامی ایران در تماس نزدیک با دولت لبنان، به ارسال کمک‌های بشردوستانه و اقلام مورد نیاز مردم آسیب دیده ادامه خواهد داد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالیدر رابطه بااینکه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس قرار است در ۲۱ شهریور برگزار شود، آیا این دور از انتخابات در زمان مقرر برگزار می‌شود و یا اینکه به دلیل شیوع مجدد کرونا امکان دارد به زمان دیگری موکول شود؟ پاسخ داد: بنا بر نظر وزارت کشور،مرحله دومیازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ شهریور ماه برگزار می‌شود و باتوجهبه شیوع بیماری کرونا در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، پیشنهاد دولت انجام تبلیغات یک هفته‌ای به روش‌هایغیرتجمعیهمراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشتبه خصوصاستفاده از فضای مجازی است. زیرا تجمعات در زمان تبلیغات قابلکنترلنیست.

ربیعی اضافه کرد: همچنین انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامیدر خصوصسه حوزه تهران، آستانه اشرفیه و تفرش در سال ۱۴۰۰ و همراه با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

ویدر رابطه بااین سوال که دونالد ترامپ گفته که ایران انتخاب دوباره او را دوست ندارد و ادعا کرده که در صورت انتخاب مجدد،به سرعتبا ایران به توافق خواهد رسید. همینطور یک افسر ارشد اطلاعاتی آمریکا اخیراً نسبت به مداخله ایران، روسیه و چین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدار داد. واکنش دولت ایران به این گفته‌ها چیست؟ عنوان کرد: آقای ترامپ چهار سال فرصت داشت که با انتخاب یکمسیردرست، توافق شده و قانونی، دیپلماسی موفقی را با ایران آغاز کند. او نه تنها این کار را نکرد بلکه بدترینخطاهایآمریکا را در دهه‌های گذشته مرتکب شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: حتی اگر ترامپ برای بار دوم انتخاب شود، تا وقتی به سیاست فشار بر ایران ادامه دهد، هیچ موفقیتی در رسیدن به توافق به دست نخواهد آورد. در صورت تداوم سیاست خصمانه علیه ملت ایران، ماآماده‌ایمکه مقاومت حداکثری ایران را تا هر زمان که نیاز باشد، ادامه دهیم. اگر ترامپ درمسیرجبران اشتباهات گذشته، جدی باشد از آن استقبال می‌کنیم اما به نظر نمی‌رسد که ادعای اخیر او، هدفی فراتر از جلب رای در انتخابات داشته باشد.

ربیعی گفت: به همین ترتیب، ادعای بیپایه دخالتایران در انتخابات آمریکا،به منظوراستفاده انتخاباتی از ایران هراسی است. همانگونه که بارها تکرار کرده‌ایم، جمهوری اسلامی ایران هیچ علاقه‌ای به مداخله در سیاست‌های حزبی در آمریکا ندارد و هیچ مزیتی در برتری یکی از دو حزب آمریکا بر دیگری نمی‌بیند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد