نذری امسال؛ توزیع اقلام بهداشتی/ حکم شرعی تغییر نیت نذورات محرمی چیست؟

سرویس: اخبار استانکد خبر: 312185|12:43 - 1399/05/21
نسخه چاپی
 نذری امسال؛ توزیع اقلام بهداشتی/ حکم شرعی تغییر نیت نذورات محرمی چیست؟
مرصادنیوز: مسئولان بهداشتی پیشنهاد می دهند که به دنبال شیوع ویروس کرونا بهتر است امسال نیات نذورات محرمی را به توزیع اقلام بهداشتی تغییر دهیم.

به گزارشامروله، ماه محرم همواره با برگزاری مراسم و عزاداری و توزیع نذورات به یاد حضرت سیدالشهدا(ع ) همراه بوده تا جایی که نذورات غذایی جزیی از این مراسمات شده است.

اما امسال با توجه به محدودیت های اعمال شده از سوی ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد شده مردم به جای توزیع مواد غذایی به صورت پخته شده که سبب انتقال ویروس می‌شود، نذورات خود را در قالب مواد غذایی خام توزیع کنند.

همچنین در شرایط فعلی با توجه به شیوع ویروس کرونا توصیه شده بهتر است که ماسک و اقلام بهداشتی را میان مردم توزیع کنیم که خود مانع از ابتلای بیشتر مردم به کرونا می شود.

حکم شرعی تغییر شکل نذورات چیست؟

حجت الاسلام یوسف احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در مورد اینکه آیا می‌توان نذورات را به اقلام بهداشتی تغییر داد یا خیر اظهار داشت: عموما نذوراتی که میان مردم مرسوم است صیغه نذر آن خوانده نمی شود بنابراین اگر این صیغه نذر خوانده نشود مردم می‌توانند نسبت به تغییر نذری اقدام کنند.

وی افزود: معمولا مردم تنها برای انجام کاری نذر می‌کنند و صیغه آن را نمی‌خوانند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه عنوان کرد: با توجه به اینکه اعمال محدودیت ها در شرایط کرونایی مانع از ابتلای بیشتر مردم می شود بهتر است در این شرایط نذورات یا به صورت مواد غذایی خام یا در قالب تهیه و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی انجام شود.

بهداشت: امسال ماسک و مواد شوینده نذر کنید

سارا شاه آبادی، مدیر گروه کنترل بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده از سوی ستاد مقابله با کرونا به دنبال شیوع این ویروس هرگونه تجمع برای برگزاری عزاداری ماه محرم در فضای بسته از سوی مساجد و حسینیه ها ممنوع است زیرا سبب انتقال بیماری می‌شود.

وی افزود: همچنین مردم نذورات را ترجیحاً به صورت توزیع مواد غذایی خشک میان نیازمندان انجام دهند و از پختن نذری به دلیل احتمال انتقال آلودگی بپرهیزند.

مدیر گروه کنترل بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: البته بهتر است با توجه به اینکه عمده ترین راه پیشگیری از شیوع کرونا استفاده از ماسک است مردم می توانند توزیع ماسک و مواد شوینده‌ که سبب از بین بردن ویروس می شوند را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: در حال حاضر با وجود اینکه ماسک از سوی وزارت بهداشت به طور مصوب قیمت‌گذاری شده همچنان تهیه آن برای عده‌ای سخت است بنابراین بهتر است با شناسایی افراد محروم یا توزیع از طریق کمیته امداد و بهزیستی نسبت به توزیع ماسک و اقلام بهداشتی اقدام شود.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بیماری توزیع ماسک بسیار ارزشمند تر از توزیع غذا است زیرا سبب از بین رفتن ویروس می شود در حالی که توزیع غذا سبب تجمع می شود.

وی عنوان کرد: اقدام ارزشمند این است که در هر شرایطی مردم کار مفید تر را انجام دهند و در حال حاضر هم نیاز جامعه ماسک و اقلام بهداشتی است.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه فلسفه نذر انجام کاری مورد رضایت خداوند است، لذا در این شرایط کمک به فقیری که توانایی تهیه ماسک و مواد شوینده برای نجات خود از چنگال بیماری ندارد ارزشمندتر است و بخشی از نذورات را می توان به این سمت سوق داذ.