وقتی جنگ فرهنگی جدی گرفته نمی‌شود!

تعطیلی 8 ماهه شورای فرهنگ عمومی کرمانشاه/ از مصوبات بیلبوردی تا انحراف از موضوعات اصلی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 312197|10:45 - 1399/05/22
نسخه چاپی
 تعطیلی 8 ماهه شورای فرهنگ عمومی کرمانشاه/ از مصوبات بیلبوردی تا انحراف از موضوعات اصلی
مرصادنیوز: شورای فرهنگی عمومی استان کرمانشاه حدود 8 ماهی است که هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده است.

به گزارشامروله،  فرهنگ، دژ مستحکم حفظ هویت، اصالت‌ها و نیروی حفظ کننده و پیش برنده یک ملت در دنیای پرتلاطم کنونی است و در اهمیت آن همین بس که مقام معظم رهبری فرمودند: « فرهنگ یک ملت است که می‏‌تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند».

از این رو صیانت از فرهنگ، وظیفه‌ای همگانی است ولی وظیفه مسوولان سنگین‌تر است، دفاع از مرزهای فرهنگی همانند دفاع از مرزهای سرزمینی بلکه مقدم بر آن است، زیرا در صورت سقوط و انحطاط فرهنگی،چه بسا در هنگامه خطر، گزینه تسلیم به راحتی جایگزین مقاومت و دفاع سرزمینی شود.

برای همین منظور شورایی مثل فرهنگ عمومی آسیب‌های فرهنگی را مرتب رصد می‌کند؛ شورایی که کارکردهای آن شناخت و تجزیه و تحلیل و ارزیابی از وضع فرهنگ عمومی استان، پیش بینی و رصد موضوعات اجتماعی و فرهنگی فراگیر استان، تهیه و تدوین طرح های عملیاتی و کاربردی برای بهبود شاخص های فرهنگی و اصلاح و ارتقاء فرهنگ عمومی، اتخاذ شیوه های تشویقی در استان به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف، نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات شورای فرهنگ عمومی کشور در استان است.

با توجه به اینکه استان کرمانشاه هم یکی از استانهایی است که با چالش‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی بسیاری مواجه است، لذا اهمیت فعالیت این شورا نیز بیشتر است.  

شورای فرهنگ عمومی کرمانشاه در 8 ماه اخیر جلسه‌ای برگزار نکرده!

حجت‌الاسلام احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: انتقادات به جلسه شورای فرهنگ عمومی به مزاج عده ای خوش نمی آید در حالی که این سخنان به منظور پیشبرد اهداف نظام و انقلاب است.

وی افزود: متاسفانه سخنانی از سوی مسئولان امر مبنی بر نداشتن ظرفیت برای برگزاری جلسه عنوان می‌شود در حالی که می‌توانند این جلسات را در سالن های بزرگ استانداری و دیگر ادارات برگزار کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: طی هشت ماه اخیر جلسه ای از سوی شورای فرهنگ عمومی برگزار نشده است آیا به این معناست که وضعیت فرهنگی استان نیازی به برگزاری این جلسات ندارد؟

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: با ادامه این روال از نظر فرهنگی به مردم مدیون خواهیم شد زیرا شورای فرهنگ عمومی باید جلسات و مصوباتی داشته باشد که منافع آن به مردم برگردد.

حجت الاسلام احمدی گفت: این شورا باید مصوباتی درباره رفتارهای اجتماعی، آسیب های اجتماعی و آموزش به مردم داشته باشد نه مصوباتی مربوط به نصب بیلبوردها و تابلوهای شهرداری که غیر مرتبط با این شورا است.

وی افزود: همچنین کرمانشاه ۲۰۲۰ یکی از مصوبات این شورا بود که با موضوع آسیب‌های اجتماعی و پیشبرد در زندگی مردم ارتباطی ندارد با این حال با وجود برگزاری جلسات متعدد درباره آن پس از شیوع کرونا رها شد.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: جلسات شورای فرهنگ عمومی استان باید بر مبنای اساسنامه پیش رود و باید در صدد تغییر رفتار های اجتماعی مردم باشد.

وی افزود: گام دوم انقلاب با محوریت جوانان برای پیگیری امور از جمله موضوعاتی است که باید در این شورا مورد توجه قرار گیرد.

مصوبات مهم شورای فرهنگی استان چه بوده است؟!

مصطفی تاجدینی، مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی استان با هدف شناخت و اطلاع از وضعیت فرهنگ عمومی، اصلاح و ارتقای آن، نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور زیر نظر شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل شده است.

وی افزود: این شورا یکی از زیرمجموعه های شورای عالی انقلاب فرهنگی است و آیین نامه آن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور است.

تاجدینی گفت: ریاست شورای فرهنگ عمومی در استان بر عهده بالاترین شخص یعنی نماینده ولی فقیه در استان و نایب رئیس این شورا هم استاندار است، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دبیر آن است.

وی با بیان اینکه دبیرخانه این شورا در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، عنوان کرد: اعضای شورا هم مسئولان عالی رتبه شامل روسای دانشگاه، مدیرکل آموزش و پرورش، فرماندهان انتظامی، سپاه، اطلاعات، مدیرکل صدا و سیما و سه نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی برجسته استان هستند و شمار آنها به ۳۰ نفر از مسئولان فرهنگی، سیاسی و انتظامی استان می رسد.

مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه گفت: از سال گذشته و از روی کار آمدن مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه چهار جلسه شورای فرهنگ عمومی به ریاست آیت الله علما و با حضور استاندار برگزار شده است.

وی عنوان کرد: در این جلسات ۱۱ مصوبه مهم داشته ایم که از جمله آن می توان به نامگذاری پنجم مرداد، سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد به عنوان روز ملی کرمانشاه اشاره کرد که به شورای فرهنگ عمومی کشور منعکس شد تا در تقویم ملی درج شود همچنین یکی دیگر از مصوبات ایجاد پارک مشاهیر و مفاخر استان کرمانشاه در یکی از نقاط شهر است و حداقل تندیس ۱۵ نفر از مفاخر استان در آن نصب خواهد شد.

تاجدینی خاطرنشان کرد: مقرر شد شهرداری نسبت به ایجاد این پارک و نصب تندیس مفاخر اقدام کند اما تاکنون به طور کامل اجرا نشده است.  

این مسئول بیان کرد: تشکیل کارگروه علمی- مشورتی اگرچه در آیین نامه شورا آمده بود اما در جلسات استانی تشکیل نشده بود که در نهایت با حضور آیت‌الله محمدی عراقی تصویب شد.

وی عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی دو کارگاه علمی- مشورتی تخصصی در اداره کل فرهنگ و ارشاد تشکیل داده که یکی کارگاه علمی-مشورتی تخصصی با حضور اساتید دانشگاه رازی است و تاکنون 9 جلسه داشته و مصوبات خوبی در راستای فرهنگ ترافیک شهری صادر کرده است همچنین کارگروه علمی- مشورتی اقشار نیز که دبیر آن مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی است جلسات و مصوباتی داشته است.

تاجدینی گفت: بر اساس قانون شورای فرهنگ عمومی از جایگاه بالایی برخوردار است بنابراین اثرگذاری فراوانی دارد همچنین این شوراها زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بر اساس قانون اساسی آن هم از جایگاه بالایی برخوردار است بنابراین مصوبات شورای فرهنگ عمومی به تبع شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است.

مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه تصریح کرد: این شورا اگر در مقوله های اجتماعی و فرهنگی مصوبه داشته باشد همه دستگاه های عضو شورا ملزم به رعایت و اجرای آن هستند.

وی گفت: همکاری اعضای شورای فرهنگ عمومی رضایت بخش نیست هر چند بر اساس آیین‌نامه اعضا مکلف به حضور در جلسات بودند اما تا پیش از روی کار آمدن مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات نماینده می فرستادند.

تاجدینی افزود: طی یک سال اخیر مصوبات حاکی از همکاری بهتر اعضا شورای فرهنگ عمومی دارد اما هنوز آن گونه که شایسته است برگزار نمی شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به اهمیت موضوع جنگ فرهنگی و مسائل و مشکلات فراوان فرهنگی در استان کرمانشاه ضرورت دارد جلسات این شورا به صورت منظم‌تری برگزار شود و برای مشکلات فرهنگی چاره‌اندیشی کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد