اشغال پست‌های آتش‌نشانی با نیروهای شرکتی و سکوت مسئولان/ «تعهد خدمتی» یعنی کشک!

سرویس: اخبار استانکد خبر: 312228|10:42 - 1399/05/25
نسخه چاپی
 اشغال پست‌های آتش‌نشانی با نیروهای شرکتی و سکوت مسئولان/ «تعهد خدمتی» یعنی کشک!
تخلف سازمان آتش‌نشانی در سپردن پست‌های سازمانی به نیروهای شرکتی که تعهدی به این سازمان ندارند موجب گلایه پرسنل شده و آنها خواستار ورود جدی شهردار جهادی کرمانشاه به این موضوع هستند.

به گزارشامروله،  به‌کارگیری نیرو در ادارات دولتی به شیوه قراردادهای حجمی و شرکتی یکی از روش‌های مرسوم برای تامین نیروهای انسانی است که برای جبران کمبود نیرو از آنها بهره‌ می‌برند؛ شهرداری‌ها که سازمان‌های عریض و طویلی هستند ناگزیر برای انجام اموراتشان از مشتریان پر و پا قرص این شرکت‌ها هستند.

این نیروها از طرف یک شرکت معرفی می‌شوند و به عبارتی برای آن شرکت کار می‌کنند؛ هرچند آن شرکت برای شهرداری کار می‌کند اما کارمند مستقیماً طرف قرارداد شرکت است و با آن شرکت رابطه استخدمی دارد نه شهرداری.

«آتش‌نشانی» یکی از سازمان‌های تابعه شهرداری کرمانشاه است که برای انجام اموراتش از این نیروها بهره‌ می‌گیرد؛ تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد، اما به کارگیری این نیروهای شرکتی در پُست‌های سازمانی یکی از تخلفاتی است که میراث شهردار سابق بوده و کماکان این روال خلاف قانون در سازمان‌های تابعه شهرداری وجود دارد.

مطابق قانون تنها کارمندان پیمانی یا ثابت می‌توانند در این پست‌ها قرار گیرند اما متأسفانه ما در این سازمان در موارد زیادی شاهد هستیم که بعضاً نیروهای شرکتی در این پست‌های سازمانی منصوب شده‌اند؛ در حقیقت نیرویی که از طرف یک شرکت معرفی و برای آن شرکت کار می‌کند در پست سازمانی متعلق به شهرداری پُست می‌گیرد.

با وجود این که این کارمند رابطه استخدامی با شهرداری ندارد اما در عین حال شهرداری تعهد حقوقی برای خود ایجاد کرده است و این اقدام خلاف قوانین است، با این وجود تا به حال با این موضوع برخوردی از طرف ناظران شهرداری صورت نگرفته که خود جای سوال است.

اما موضوع بعدی در مورد این سازمان حساس، نارضایتی کارکنان در مورد سیستم رانتی حاکم بر آن است؛ تخلف در واگذاری پُست‌های سازمانی به افراد غیرمتخصص و به‌کارگیری افرادی که هیچ تخصصی در حوزه های مربوطه ندارند آن هم با وجود نیروهایی که هم تحصیلات مرتبط و هم توانایی لازم برای قرار گرفتن در پست‌های مذکور را دارند، یکی از این مشکلات است.

همچنین پرسنل سازمان گلایه دارند که به برخی از نیروهای نورچشمی و سفارشی به انتخاب سازمان سمت‌های کارشناس مسئولی آن هم بدون ابلاغ داخلی اعطا شده که در روزهایی که شیفت نیستند به صورت اضافه‌کاری به سازمان کمک می کنند و نیروهای دیگر از این موضوع هم محروم هستند!

پر واضح است که این یک سیستم رانتی است که برخی‌ها مدام از این مزایا بهره‌مند شود و برخی محروم؛ اگر واقعا سازمان به فکر انجام کارها و برداشتن باری از دوش خود است باید این مسئولیت‌ها به صورت چرخشی باشد نه اینکه اضافه کاری تنها برای عده ای خاص باشد .

پرسنل عملیاتی این سازمان همچنین از بالا بودن دستمزد کارمندان ستادی نسبت به نیروهای عملیاتی هم گله‌مندند و معتقدند که بالا بودن دستمزد نیروهای ستادی نسبت به نیروهای عملیاتی موجب شده تا نیروهای عملیاتی به سمت پست‌های ستادی گرایش بیشتری داشته باشند.

برعکس کرمانشاه در کلانشهری همچون کرج دستمزد نیروهای عملیاتی از ستادی بیشتر است و این امر موجب تمایل بیشتر نیروها به سمت کارهای عملیاتی که نیاز اصلی سازمان بوده، شده است.

سکوت سازمان آتش‌نشانی در برابر تخلفات

اما مسئولان سازمان آتش‌نشانی سوالات خبرنگار مرصاد را بی‌پاسخ گذاشتند و با عنوان کردن موضوع ابلاغ‌های درون‌سازمانی برای واگذاری پست‌ها به برخی نیروها سعی در توجیه این موضوع داشتند.

سوال‌هایی که بی‌پاسخ ماند؛ چرا چارت تشکیلاتی سازمان آتش‌نشانی به طور کامل اجرایی نشده است و برای پست‌های خالی با توجه به برگزاری آزمون استخدامی درخواست نیرو نشده است؟

چرا با وجود نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص پیمانی و رسمی از نیروهای شرکتی در پست های سازمانی (از جمله رئوسای ایستگاه 6 و 7، کارشناس تربیت بدنی و دیگر پست‌های خطیر) سازمان آتش‌نشانی که خلاف قانون است، استفاده شده است؟

چرا با وجود اینکه نیروهای شرکتی نمی توانند درجه بگیرند، برخی ها حتی تا درجه آتشپادی اخذ کرده‌اند و بقیه نیروهای شرکتی هم درجه‌های بالاتر از نیروهای رسمی و پیمانی گرفته اند؟

چرا در برخی پست‌ها تناسبی بین مدرک تحصیلی افراد (طبق چارت تشکیلاتی) و تخصص واگذار شده به آنها وجود ندارد؟

با توجه به اینکه در چارت تشکیلاتی آتش نشانی پستی به عنوان قائم مقام وجود ندارد، یک نیروی شرکتی در این سمت قرار می‌گیرد؟!

پست‌های چرخشی با عنوان اضافه کاری بر چه اساسی به افراد واگذار می‌شود؟

با توجه به اینکه گروه ضربت باید از بین نیروهای عملیاتی انتخاب شوند اغلب آنها از بین رانندگان انتخاب شده‌اند دلیل انتخاب شما چه بوده است؟

چرا برخی ها در پست های من درآوردی تحت عنوان مشاور قائم مقام که اصلا در چارت تشکیلاتی وحود ندارد قرار می گیرند؟

بر اساس چه معیاری یک نیروی شرکتی با سه ماه خدمت با رشته تحصیلی تربیت بدنی در پست رییس پیشگیری که مستقیما با تایید اطفا و اعلام حریق در ارتباط است انتخاب می شود؟

چه کسانی در سازمان آتش‌نشانی مشمول وام های اعطایی با کارمزد دو درصد از بانک رسالت با استفاده از امتیاز حساب سازمان شده اند؟!

نامه‌نگاری بی‌پاسخ شورای شهری‌ها

بعد از پیگیری این موضوع از سوی نیمی از اعضای شورای شهر اغلب آنها از موضوع تخلفات مذکور اظهار بی‌اطلاعی کردند، حتی رییس کمیسیون خدمات شهری!

غلامرضا امیری، رییس شورای شهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: رییس کمیسیون مربوطه باید این موضوعات را به رییس شورا طی نامه‌ای گزارش دهد تا آنرا بررسی کنیم.

وی افزود: البته ما از شهردار سوالاتی مطرح کرده‌ایم که هنوز پاسخی به ما نداده‌اند.

رییس شورای شهر کرمانشاه تصریح کرد:‌ طبق اطلاع موثق که داریم تعدادی از نیروها خارج از قانون در شهرداری استفاده شده‌اند، البته این موضوع تنها مربوط به آتش‌نشانی نیست در سازمانهای دیگر هم وجود دارد.

پیگیری دفتر امور شهری هم بی‌نتیجه بوده است 

سعید سلیم‌ساسانی، رییس دفتر امور شهری شهرداری کرمانشاه هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد در مورد اینکه سازمان آتش‌نشانی قبلا کمبود نیرو را دلیل انتصاب نیروهای شرکتی در پست‌های سازمانی بیان می‌کرد و با وجود جذب نیرو چرا باز هم به این تخلف اصرار دارد گفت: بنده جزییات موضوع را در جریان نیستم اما سازمان متقاضی بود که طبق چارتشان تعدادی نیرو جذب کند که ما هم با برگزاری یک آزمون با کیفیت مناسب در دو مرحله کتبی و عملی نسبت به جذب حدود 100 نفر در این سازمان اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه در درجه اول شوراها ناظر بر رفتار شهرداری‌ها و سازمان‌های تابعه آن هستند، افزود: ما هم موضوعات مختلف در مورد نیروهای شهرداری که وجود دارد و مطرح می‌شود را پیگیری کردیم اما فعلا به نتیجه نرسیده‌ایم.

رییس دفتر امور شهری شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: در این مورد گزارشاتی به ما رسیده و پروسه بررسی آن در جریان است، اما اگر تخلفی در شهرداری ها صورت گیرد در درجه اول شوراها باید ورود کنند.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه موضوع تخلف به کارگیری نیروهای شرکتی در پست‌های سازمانی میراث شهردار سابق برای شهر کرمانشاه است و همچنین سوءاستفاده برخی ها از فضای رانت زای موجود، حالا صدها نیروی زیرمجموعه سازمان حساس آتش‌نشانی خواستار ورود جدی شهردار جهادی کرمانشاه به این موضوع هستند.

آنهایی که در کوران حوادث به دل آتش می‌زنند و از جان و مال شهروندان محافظت می‌کنند، انتظار دارند که صدایشان شنیده شود و مشکلات سازمان‌شان به صورت فوری رسیدگی شود.