نگاهی به یک پدیده عجیب در حوزه فرهنگی؛

روایتی از بی خانمانی موزه صحنه/ پاسکاری میان 2 شهرستان کرمانشاه

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 312388|09:06 - 1399/06/15
نسخه چاپی
روایتی از بی خانمانی موزه صحنه/ پاسکاری میان 2 شهرستان کرمانشاه
پایگاه خبری امروله : آثار تاریخی موزه صحنه پس از انتقال دفتر شورای اسلامی شهر صحنه به این محل، جمع آوری و به شهرستان کنگاور منتقل شد.

به گزارشامروله، موزه ها به عنوان نمايشگاهي از داشته هاي تاريخي، فرهنگي، هويتي و ادبي هر ملت، اهميت بسزايي در معرفي هويت آبا و اجدادي آنها دارد و مي توان از موزه به عنوان دريچه اي رو به چشم انداز توسعه گردشگري فرهنگي ياد كرد.

 


در اين ميان موزه ها به دليل تنوع و تعددي كه در برخورداري از اشيا، آثار و اسناد تاريخي بر جاي مانده از دوران هاي كهن، آن هم در فضايي به مراتب محدودتر نسبت به آثار و بناهاي تاريخي در گستره يك منطقه دارند، بيشتر مورد توجه گردشگران و تاريخ دوستان و جويندگان فرهنگ قرار دارد.

 


موزه به عنوان قويترين بخش و نشانه حامل فرهنگ گذشته در نزديكي 2 مفهوم گردشگري فرهنگي و توسعه فرهنگي قدرت نقش آفريني بالايي دارد.

 

 

موزه مردم شناسی شهرستان صحنه در تاریخ 6 شهریور 1387 با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه و سایر مسئولین وقت خودش در پارک معلم افتتاح شد. این موزه پس از شهرستانهای پاوه، جوانرود، دالاهو و قصر شیرین به عنوان پنجمین موزه مردم شناسی گشایش یافت.

 

در این موزه بیش از 100 اثر تاریخی شامل : نمای بیرونی و درونی خانه روستایی، ابزار آلات سنتی و معیشتی، آلات موسیقی سنتی، وسایل حمل و نقل قدیمی، محصولات باغی و کشاورزی و صنایع دستی و ... به منظور معرفی هرچه بهتر ویژگیهای خاص شهرستان صحنه به مسافران و گردشگران به نمایش گذاشته می شد.

 

با توجه به گردشگر پذیر بودن صحنه این موزه در طول ایام مورد توجه و بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بود و به خودی خود به عنوان یک ظرفیت گردشگری فرهنگی ، اجتماعی به شمار می رفت .

 

این موزه با توجه به اینکه در محل تحت تملک شهرداری قرار داشت ، پس از انتقال دفتر شورای اسلامی شهر صحنه به این محل اثر های تاریخی جمع آوری و به شهرستان کنگاور منتقل گردید که همین موضوع باعث گلایه و ناراحتی بسیاری از شهروندان صحنه ای گردید.

 

با توجه به اینکه متولی رسمی احداث موزه ، نگهداری و حراست از اشیای تاریخی و باستانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور و استان کرمانشاه می باشد اما از مسئولین شهرداری و شورای شهر انتظار می رفت در حفظ این ظرفیت مهم فرهنگی و گردشگری با توجه به اختیاراتی که دارند گام بردارند و مانع از انتقال آن می شدند.

 

 

 

بازگشت آثار تاریخی و راه اندازی مجدد  موزه مردم شناسی صحنه یک مطالبه فرهنگی است

 

 

یک شهروند صحنه ای در گفتگو با امروله عنوان کرد : بازگشت آثار تاریخی و راه اندازی موزه مردم شناسی صحنه یکی از دغدغه های فرهنگی مردم صحنه است

 

وی ادامه داد : میراث فرهنگی ، شهرداری و شورای شهر صحنه میتوانند پس از مکان یابی ( که می تواند یک از بناهای قدیمی شهر باشد)و تملک آن و بازسازی آنرا به موزه تبدیل کنند تا فرهنگ گذشته مردم برای نسلهای بعد برای همیشه باقی بماند.

 

این فعال حوزه صنایع دستی گفت: هنوز در بسیاری از منازل اشیاء . ابزارهای قدیمی یافت می شود که برای حمع آوری و نگهداری آن باید اقدام کرد نه اینکه موزه را تعطیل نمود.

 

 

 

دلیل تعطیلی موزه صحنه پس گرفت ساختمان آن توسط شورای شهر و عدم همراهی مسئولین بوده است

 

امید قادری در گفتگو با امروله عنوان کرد : موزه مردم شناسی شهرستان صحنه به دلیل پس گرفتن ساختمان آن ، توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر تعطیل و جمع آوری گردید.

 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا میراث فرهنگی با توجه به وظیفه ذاتی خود محلی را برای احداث و یا کرایه یک محل اقدام نمی کند ؟ پاسخ داد : با توجه به قانون میراث فرهنگی و گردشگری کشور اجاره محل ها برای موزه ممنوع است واگر محلی نیز اجاره کنیم با کمبود نیرو رو به رو خواهیم شد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: هر شهرستانی که با مجموعه میراث فرهنگی همراهی نداشته باشد ما نیز اصراری نخواهیم داشت و وسایل را به شهرستانی انتقال خواهیم داد که ساختمان و بودجه در اختیار موزه قرار دهد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد