بیانیه مشترک وزرای خارجه تروئیکای اروپایی: به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد می‌مانیم

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 312566|13:52 - 1399/06/30
نسخه چاپی
 بیانیه مشترک وزرای خارجه تروئیکای اروپایی: به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد می‌مانیم
وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام، در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به ادعای آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، بر تعهد کامل خود به قطعنامه 2231 شورای امنیت تاکید کردند.

به گزارشامروله،  وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام، در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به ادعای آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، بر تعهد کامل خود به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به موجب آن برجام در سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفت، تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: امروز، ۳۰ روز از زمانی که آمریکا تلاش کرد مکانیسم اسنپ‌بک را آغاز کند، گذشته است. (این مکانیسم) به یک مشارکت‌کننده برجام اجازه می‌دهد به دنبال بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه علیه ایران که در سال ۲۰۱۵ طبق قطعنامه ۲۲۳۱ مصوب شورای امنیت برداشته شدند، باشد.

این بیانیه می‌افزاید: فرانسه، آلمان و بریتانیا (تروئیکای اروپایی) متذکر می‌شود که آمریکا به دنبال خروج از برجام در ۸ مه سال ۲۰۱۸ دیگر مشارکت‌کننده در آن نیست. در نتیجه، اعلامیه ادعایی تحت پارگراف ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) که آمریکا آن را برای اعضای شورای امنیت فرستاده، فاقد اثر قانونی است. در پی آن، هر تصمیم و اقدامی که بر مبنای این روند یا پیامدهای احتمالی آن اتخاذ شود هم اثر قانونی ندارد.

سه کشور اروپایی در ادامه بر تعهد به حفظ صلاحیت و یکپارچگی شورای امنیت تاکید کردند و افزودند: تروئیکای اروپایی به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به موجب آن برجام در سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفت، متعهد می‌مانند. ما بی‌وقفه برای حفظ توافق هسته‌ای ایران تلاش کرده‌ایم و همچنان به این امر متعهد می‌مانیم.

وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه ادعا کرد تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله محدودیت تسلیحاتی احیا شده است.

ادعای آمریکا در اجرایی شدن مکانیسم موسوم به «اسنپ‌بک» و بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با واکنش مقام‌های مختلف جهانی مواجه شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان گفت، نمی‌تواند در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اقدامی انجام دهد زیرا به نظر می‌رسد «عدم قطعیت» در این خصوص وجود دارد.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از این اقدام آمریکا، گفت: «دردناک است که شاهد این باشیم که کشوری به این بزرگی، بدین شکل به خودش توهین می‌کند و لجوجانه با دیگر اعضای شورای امنیت مخالفت می‌کند».

نمایندگی روسیه همچنین تاکید کرد: «ایالات متحده با تحمیل اراده خودخواهانه خود بر دیگران، به تضعیف قوانین بین‌المللی اصرار می‌ورزد».

«مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل نیز طی نامه‌ای از دبیرکل این سازمان و اعضای شورای امنیت خواست تا مانع اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران شوند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد