دادستان عمومی و انقلاب دادسرای شهرستان صحنه خبر داد؛

کاهش جرایم جامعه در ماه های محرم و صفر

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 312826|07:59 - 1399/07/27
نسخه چاپی
کاهش جرایم جامعه در ماه های محرم و صفر
پایگاه خبری امروله : دادستان عمومی و انقلاب شهرستان صحنه گفت : در ماه های محرم و صفر و همچنین ماه مبارك رمضان وقوع جرم در جامعه كاهش چشمگیری دارد و این مهم به دلیل تبلیغ ارزش های اسلامی به خصوص امر به معروف و نهی از منكر در جامعه است.

علی شاماری در گفتگو باامروله،  عنوان کرد : امر به معروف و نهی از منكر به عنوان یكی از ارزش های متعالی اسلامی ناب محمدی (ص)، نخستین گام در كاهش آسیب های اجتماعی و انواع جرم در جامعه است.

 

وی ادامه داد : در ماه های محرم و صفر و همچنین ماه مبارك رمضان وقوع جرم در جامعه كاهش چشمگیری دارد و این مهم به دلیل تبلیغ ارزش های اسلامی به خصوص امر به معروف و نهی از منكر در جامعه است.

 

شاماری اضافه كرد: فریضه امر به معروف و نهی از منكر یك نظارت عمومی و همگانی برای عموم مردم درمجموعه كشورهای اسلامی است ویك فریضه به دوش همه است كه هر كجا هستند باید آن را پاس بدارند و به عنوان فریضه ای الهی به آن عمل كنند.

 

شاماری درصد قابل توجهی از آسیب های اجتماعی را در نتیجه خشونت و ناتوانی افراد در كنترل خشم دانست و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) با نرمی و لطافت توانست درمردم نفوذ كند وباید توجه داشت با خشونت جرم و جنایت تمام نمی شود بلكه پنهان می گردد و كنترل آن بسیار سخت خواهد شد.

 

وی تهمت، افترا، بی آبرویی افراد ، گرایش به فحشا و انواع فساد اخلاقی و اقتصادی را به عنوان مصادیق منكرنام برد و گفت: انتخاب افراد با انگیزه، از درون هر دستگاه و نهاد به عنوان شورای امر به معروف و نهی از منكر شیوه مناسبی است و با آموزش دادن و مدیریت كردن صحیح می توان امور را پیش برد.

 

شاماری بیان كرد: در اجرای اصل یكصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منكر به عنوان طرح دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در سال94 به تصویب رسید.

 

وی گفت: در این قانون، معروف و منكر عبارتند از هرگونه فعل، قول و یا ترك فعل و قولی كه به‌عنوان احكام اولی و یا ثانوی در شرع مقدس و یا قوانین، مورد امر قرار گرفته و یا منع شده باشد.

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان صحنه افزود: بر اساس ماده چهار این قانون، مراتب امر به معروف و نهی از منكر، قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است كه مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت بوده و مرتبه عملی آن در موارد و حدودی كه قوانین مقرر كرده تنها وظیفه دولت است.