گزارش

بلاتکلیفی موزه مردم شناسی صحنه همچنان ادامه دارد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 312874|09:03 - 1399/08/03
نسخه چاپی
بلاتکلیفی موزه مردم شناسی صحنه همچنان ادامه دارد
پایگاه خبری امروله : موزه مردم شناسی شرستان صحنه همچنان در بلاتکلیفی کامل به سر می برد.

به گزارشامروله، ایجاد موزه ها در همه کانونهای جمعیتی و درشهر ها جزو نیاز ها و ضرورت  های حتمی زندگی اجتماعی می باشد چرا که با مراجعه به موزه مردم شناسی ،هرفردعلاقه مند تنها با صرف زمانی بسیار اندک سفری طولانی به اعماق گذشته فرهنگی خود می کند و در یک چشم برهم زدن تاریخچه ای مختصر از زندگی گذشتگان خود و سایرملل را به چشم می بیند و با جان احساس می کند.

 

بالطبع مردم و دوستدارن صنایع دستی نیز علاقمندند تا یادگار نیاکانشان که حاصل تلاش و دست ساخته آنان است و زندگی روزمره خود را با این اشیاء سامان می دادند همچون ظروف زیبای مسی و چوبی،ابزارهای کشاورزی ،‌ابزارهای نخ ریسی، لباس های محلی و سنتی،دستباف های قدیمی و ده ها اثر تاریخی و ارزنده دیگر در مکانی جمع آوری،‌طبقه بندی و حفظ شود و مورد پژوهش قرار گیرد .

 

 

بازگشت وسایل موزه مردم شناسی صحنه یک مطالبه عمومی است

 

یک هنرمند صحنه ای در گفتگو با امروله عنوان کرد : بازگشت وسایل موزه مردم شناسی به صحنه و اختصاص فضای مناسب به آن یکی از مطالبات فرهنگی مردم شهرستان بخصوص صنعتگران این خطه است.

 

وی ادامه داد : موزه مردم شناسی شهر صحنه علاوه بر برگشت آن باید مورد تقویت واقع شده و از هنرمندان و مردم انتظار می رود خودشان به صورت خودجوش وسایل قدیمی خود را تحویل اداره میراث فرهنگی شهرستان دهند.

 

احمدی با انتقاد از سکوت مسئولین شهرستان در خصوص حذف یک مکان فرهنگی گفت: گویی مسئولین شهرستان چندان میل و رغبتی به بازگشت موزه، از خود نشان نمی دهند.

 

 

 

موزه ها رد پای انسان در طول تاریخ است

 

دکتر ایرج حیدری در گفتگو با امروله عنوان کرد : موزه ها به عنوان مراکز آموزشی، عملکرد و مکانیزم قابل توجهی خواهند داشت و می توانند نقش بسیار مهمی در معرفی تجارب فکری، فرهنگی و هنری و القا و انتقال احساس و بینش و اندیشه ایرانی و هویت ملی داشته باشند.

 

وی ادامه داد : موزه، آزمایشگاه عینی تجربه های فنی و تکنیکی و عملی و ... نیز هست که در آن ابداعات و اختراعات بشر از آغاز تا به امروز علی رغم گذر هزاره ها و قرن ها، یکجا گرد آمده است و به بازدیدکنندگان عرضه می شود.

 

حیدری خاطر نشان کرد : میراث فرهنگی و بخصوص موزه ها رد پای انسان در طول تاریخ است که حامل پیامی انسانی است،  پیامی از چگونگی زندگی، تلاش و نبرد انسان برای زنده ماندن و غلبه بر طبیعت، برای رفع نیاز خود و استفاده درست از آن چه در دسترس بوده است. این تلاش ها به صورت تجربیات راهگشا در تکوین و تکامل تمدن های بشری نقش اساسی داشته است

 

این مدرس دانشگاه گفت : هر موزه با توجه به چشم ‌انداز خاص خود، از دانش و مهارت منحصر به‌ فرد جهت رسیدن به مقصود استفاده می‌ کند تا مأموریت اصلی خود را که حفاظت از میراث بشری چه در درون موزه‌ ها و چه محیط بیرونی است، به‌خوبی تحت پوشش قرار دهد.

 

برای حفظ اصالت یک منقطه نباید وسایل موزه از یک شهرستان به شهرستان دیگر انتقال پیدا کند

 

دکتر علی رضایی در گفتگو با امروله عنوان کرد : امروزه وجود موزه، بویژه موزه های مردم شناسی در هر شهر، نماد اصالت و مظهر رشد و کمال فرهنگی مردم آن شهر محسوب می شود.

 

 

وی در خصوص تعطیلی موزه مردم شناسی صحنه و انتقال وسایل آن به کنگاور گفت: با  توجه به اصالت و سابقه هویتی که شهرستان های کنگاور و صحنه دارند موزه های مردم شناسی در دو شهرستان باید تقویت شود.

 

 

رضایی خاطر نشان کرد : هماهنگی های لازم با وزارت کشور ، اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان کرمانشاه و مسئولین شهرستان صحنه جهت جا نمایی مکانی در خور موزه مردم شناسی در آینده نزدیک انجام می شود.

 

نماینده مردم شهرستان های صحنه ، کنگاور و هرسین در پایان یاد آور شد : برای حفظ اصالت یک منقطه نباید وسایل موزه از یک شهرستان به شهرستان دیگر انتقال پیدا کند بلکه باید موزه مردم شناسی هر دو شهرستان تقویت شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد