مسائل تغذیه‌ای؛ عامل نیمی از مرگ‌ومیرهای بیماری‌های غیرواگیر

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 312919|12:28 - 1399/08/07
نسخه چاپی
 مسائل تغذیه‌ای؛ عامل نیمی از مرگ‌ومیرهای بیماری‌های غیرواگیر

به گزارشامروله، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با رویکرد سبک زندگی سالم دانش‌آموزان برگزار و در خصوص همکاری اجرای هر چه‌بهتر پروژه کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان گفتگو شد.

در این مراسم که در محل انستیتوی تغذیه ایران برگزار شد، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش گفت: امضای تفاهم‌نامه با انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور کمک شایانی به همکاری پایدار در راستای تغییر سبک زندگی دانش‌آموزان دارد.

وی در ادامه با اشاره به طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان افزود: این طرح چند هدف مهم را مدنظر دارد که مهم‌ترین آن برنامه لقمه سالم و تغذیه سالم دانش‌آموز است که ۴۰هزار پایگاه تغذیه سالم در کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

حمیدی اجرای این طرح را در راستای مداخله تغذیه‌ای ۱۴میلیون دانش‌آموز دانست و گفت: این طرح همه اقشار جامعه را ازجمله افراد لاغر، چاق و متناسب را مشخص و تحت بررسی قرار می‌دهد.

وی با مهم دانستن همکاری با انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در راستای انجام طرح‌های ملی آموزش‌وپرورش بیان داشت: با این همکاری‌ها در قالب کمپین‌ها و مشاوره‌ها و مواردی که در تفاهم‌نامه قید شده است می‌توان عنوان تغذیه سالم، وزن سالم وزندگی سالم اجرایی کرد.

حمیدی در ادامه هدف از اجرای طرح را کاهش ۳درصدی چاقی بین دانش‌آموزان اعلام کرد و گفت: در این راستا تلاش کرده‌ایم خانواده‌ها را در این طرح وارد کرده و ۱۶الگوی مشارکتی برای آن‌ها تعریف کرده‌ایم.

حمیدی افزود: غربالگری دانش‌آموزان چاق، مشارکت مؤثر خانواده در کنترل چاقی و اضافه‌وزن را ازجمله برنامه‌های امسال مدارس عنوان کرد و گفت: مدرسه می‌تواند با اجرای دقیق برنامه‌های سلامت، به چاقی دانش‌آموزان پایان دهد.

وی گفت: مشکل اضافه‌وزن در دوران قرنطینه کرونایی را هم باید در نظر گرفت و طرح کنترل اضافه‌وزن و چاقی کودکان نیز بر همین اساس طراحی‌ شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی۶۰درصد ابتلا به دیابت و ۱۸درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی براثر اضافه‌وزن و چاقی است و همچنین ۲تا ۹درصد هزینه‌های سلامت صرف پیامدهای چاقی افراد جامعه می‌شود.

وی از آغاز طرح غربالگری دانش‌آموزان خبرداد و افزود: پس از درج BMI دانش آموزان در سامانه سناد که تا 15 آبان ادامه خواهد داشت، در اسفند دوباره پایش صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: دانش‌آموزان با کمک خانواده‌های خود می‌توانند از طریق برنامه‌هایی که در شبکه شاد بارگذاری شده است وزن خود را کنترل کنند و به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند، بنابراین آموزش خانواده‌ها یکی از برنامه‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت در شرایط کرونا است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در همین رابطه گفت: با پیگیری و جدیت طرفین درنهایت این تفاهم‌نامه با وزارت آموزش‌وپرورش امضا شد و توانستیم در همکاری دوطرفه جمعیت ۱۴میلیونی دانش‌آموزان و یک‌میلیونی معلمان که به همراه خانواده‌های آن‌ها نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند برای اجرای برنامه‌های تغذیه‌ای، پوشش دهی کنیم.

جلال‌الدین میرزای رزاز با تأکید بر اینکه دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان‌ها و نهادهای دیگر که تأمین مایحتاج اولیه را به عهده‌دارند باید مهم‌ترین هدف آن‌ها ترویج تغذیه سالم باشد، گفت: وقتی‌که آمار بیماری‌های غیر واگیر بالای 65 درصد است یعنی سلامت عمومی جامعه خوب نیست.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش وی گفت: با مطالعات صورت گرفته 55 تا 60 درصد عامل مرگ‌ومیر بیماری‌های غیر واگیر مسائل تغذیه‌ای هستند اگر ما در این بخش ورود پیدا کنیم و سواد تغذیه مردم را بالا ببریم مطمئناً در دو دهه آینده با کاهش بار بیماری‌ها مواجه خواهیم شد و کاهش ۵۰درصدی بار بیماری غیر واگیر را خواهیم داشت.