ارزیابی وضعیت کرونا بعد از دو هفته تعطیلی/برای پیش بینی زود است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 313249|12:39 - 1399/09/16
نسخه چاپی
ارزیابی وضعیت کرونا بعد از دو هفته تعطیلی/برای پیش بینی زود است
متخصص بیماری‌های عفونی، به ارزیابی وضعیت بیماری کرونا بعد از دو هفته تعطیلی پرداخت.

به گزارشامروله، داودیادگاری، گفت: موارد بروز بیماریکووید۱۹ از چند روز گذشته و پس از اعمال محدودیت‌ها تا حدی کم شده است. یک دلیل آن این است که بعد از صعودی شدن موارد ابتلاء تا حدی ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شد و اکنون با نزولی شدن نمودار موارد ابتلاء مواجه شدهایم، احتمالاً برقراری محدودیت‌ها نیز در کاهش موارد مراجعه مبتلایان سرپایی به درمانگاه‌ها و اورژانس‌های بیمارستانی تأثیر بگذارد اما همچنان اکثرآیسییوهاپر هستند.

 

وی افزود: افرادی که در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند همان کسانی هستند که در موج سوم گرفتار بیماری شدید شدهاندو هنوز زود است که تأثیر محدودیت‌ها را در کاهش موارد مرگ بیماران بدحال ببینیم. پیش بینی این است که اگر محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها ادامه پیدا کند از دو هفته آینده موارد بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و به تبع آن مرگکرونادر کشور کاهش پیدا کند.

یادگاری گفت: به نظر می‌رسد با افزایش ایمنی نسبی علیه ویروسکرونادر بین مردم و اعمال محدودیت‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از ورود بیمارانکرونابه اورژانس بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در مورد اینکه چه میزان از جمعیت کشور تاکنون به بیماریکووید۱۹ مبتلا شدهاندباید گفت در این زمینه آمار دقیقی نداریم. وزارت بهداشت باید با یک آمارگیری از جمعیت زیاد این شاخص را اعلام کند. هنوز به طور رسمی این کار را نکرده و نمی‌دانیم چند درصد جامعه بهکرونامبتلا شدهاند. تحقیقاتی توسط متخصصاناپیدمیولوژیدر کشور در این زمینه در حال انجام است، باید منتظر بمانیم تا نتایج تحقیقات آنها اعلام شود.

یادگاری گفت: یکی از مبناهای آمارهایکرونا، اعدادی است که وزارت بهداشت به طور رسمی و روزانه اعلام می‌کند اما متخصصاناپیدمیولوژیعلاوه بر این آمارها به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند که بر مبنای آن می‌توانند میزان شیوع و بروزکرونارا اعلام کنند.

وی افزود: همه تلاش مسئولان کشور و جامعه پزشکی این است که با اعمال محدودیت‌های مقطعی زمان بخریم تا این شرایط سخت را به خصوص در فصل سرد سال سپری کنیم به امید اینکه بتوانیم در آینده نزدیک به واکسن مؤثری دسترسی پیدا کنیم، اکنون تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که با رعایت آنها تجربه خوبی در فروردین و اردیبهشت داریم، مردم همکاری کردند، مغازه‌ها را بستند، خیلی‌ها به مسافرت نرفتند، اکنون هم اگر مردم همکاری کنند، می‌توانند موارد ابتلاء را کم کنیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد کودکان به نوع بی علامت بهکووید۱۹ مبتلا می‌شوند و چون میزان عوارض کرونا حتی از عوارض آنفلوانزا هم در کودکان کمتر است، خیلی نگران کودکان نیستیم مگر گروه کوچکی از کودکان که به بیماری‌های مزمن، بیماری قلبی عروقی یا تنفسی و ضعف ایمنی مبتلا هستند و ممکن است به نوع شدید این بیماری مبتلا شوند. اما در مجموع شدت بیماریکووید۱۹ در کودکان بالا نیست البته موارد تک گیر شدید بیماری را در بین کودکان و نوجوانان هم داریم و در مواردی به مرگ هم منجر می‌شود اما موارد آن زیاد نیست.

یادگاری گفت: هنوز هیچ دارویی برای درمان بیماریکووید۱۹ در دنیا معرفی نشده و بعد از ماه‌ها تحقیق، بر اساس آخرین مقالات پزشکی منتشر شده هنوز هیچ درمانی برای موارد سرپایی ابتلاء به این بیماری در دنیا معرفی نشده، درمان‌ها فقط علامتی است. مثل تب بر و موارد مشابه، اما در مورد بیماران بستری و شدید برخی داروها مثلرمدسیویراگر زود شروع شود تا حدی مؤثر است و داروهایی مثل کورتون و داروهای ضد انعقادی نیز در کاهش موارد مرگ ومیرمؤثر بوده است.

وی افزود: اکثر داروهایی که برای کمک به درمان کرونا در فضای مجازی معرفی و تبلیغ می‌شود هیچ اثری ندارند اما مردم به پزشکان فشار می‌آورند که این داروها را تجویز کنند، بسیاری از این داروها در پروتکل کشوری نیست و خرید آن از بازار آزاد با قیمت‌های بسیار گزاف انجام می‌شود که منجر به هزینه‌های بسیار بالا می‌شود، با این حال از نظر علمی هیچکدام از این داروها برای درمانکووید۱۹ در دنیا تأیید نشده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: مراجعه مردم به پزشکان متخصص مرتبط مثل متخصصان عفونی، ریه یا داخلی در این ایام بسیار زیاد شده است. بسیاری از مردم پزشکان را برای تجویز داروهایی که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، تحت فشار می‌گذارند اما پزشک باید وضعیت بیمار، علائم، و میزان اکسیژن خون بیمار را بسنجد و بر اساس آن دارو تجویز کند. در اکثر موارد نیازی به هیچ دارویی نیست و با قرنطینه و رعایت اصول پیشگیری مشکل بر طرف می‌شود.

یادگاری افزود: مطب پزشکان متخصص شلوغ است و فرصت پاسخگویی به همه بیماران نیست به همین علت مجبوریم که نوبت‌های طولانی به مردم بدهیم و متأسفانه شاهد این هستیم که در یک لحظه مثلاً چهار تا هشت نفر از اعضای یک خانواده همگی با علائم مشکوک بهکووید۱۹ به درمانگاه مراجعه می‌کنند. برخی از این بیماران دچار وضعیت حاد و مرگ می‌شوند. مرگ بیماران به خصوص بیماران جوان، پزشکان را هم دچار افسردگی می‌کند و از این نظر جامعه پزشکی تحت فشار روانی خیلی زیاد است.

وی در پایان گفت: در مورد رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا نیاز نیست که حتماً به پزشک متخصص و فوق تخصص مراجعه شود، پزشکان عمومی هم می‌توانند این خدمات را به مردم ارائه کنند، اگر بیماری شدید بود و پزشک تشخیص داد می‌توانند بیماران شدید را به متخصص ارجاع دهند.