آنچه در آمریکا رخ داد کودتا بود/ ترامپ باید بازداشت شود

سرویس: سیاسیکد خبر: 313564|08:20 - 1399/10/21
نسخه چاپی
آنچه در آمریکا رخ داد کودتا بود/ ترامپ باید بازداشت شود
مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا معتقد است که آنچه در روزهای اخیر در این کشور رخ داده کودتا بوده و ایالات متحده تبدیل به کشوری شده که گرفتار دو دستگی است و چنین کشوری نمی تواند پایدار باشد.

به گزارشامروله، عبدالحمید بیاتی:چهارشنبه (۱۷ دی) و پس از پایان سخنرانی ترامپ در جمع هوادارانش، صدها تن از حامیان وی به ساختمان کنگره که مشغول بررسی آرا گزینشگران (الکترال کالج) بود هجوم برده و روندتائیدنهایی نتایج انتخابات ۱۳ آبان را دچار وقفه کردند. با این حال پس از فروکش کردن التهابات، نمایندگان مجلس و سناتورها با تائید آرا گزینشگران به پیروزی جو بایدن رسمیت بخشیدند.

این حادثه از ابعاد مختلف فراتر یک اتفاق سیاسی- امنیتی ساده تلقی می‌شود؛ کشوری که خود را در زمینه دموکراسی پیشرو و سرآمد سایر کشورها می‌داند برای دو ماه است که گرفتار اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری است و شخص اول آن در هر روز چندین پیام درباره بروز تقلب در این رقابت‌ها منتشر می‌کند.

تسخیر محل قانونگذاری یک کشور از سوی حامیان یک چهره سیاسی حتی در کشورهایی که پایه‌های دموکراسی در آنها شکل نگرفته نیز به ندرت دیده می‌شود اما در آمریکایی که خود را رهبر جهان می‌داند و «دونالد ترامپ» سعی داشت در چهار سال گذشته با شعار «اول آمریکا» آن را تبدیل به دیکتاتور جهان کند در نوع خود اتفاقی عجیب به نظر می‌رسد.

وضعیت بوجود آمده در آمریکا به حدی بغرنج بوده که چهره‌های مختلفی از هر دو حزب این کشور خواستار برکناری ترامپ از پست ریاست جمهوری آمریکا هستند.

اغلب رهبران اروپایی نیز لب به انتقاد از وضعیت موجود در آمریکا گشوده و آنچه در این کشور روی می‌دهد را مایه شرمساری دموکراسی توصیف کرده‌اند.

در همین رابطه برای تحلیل بهتر وضعیت موجود در داخل آمریکا با پروفسور «دانیل سرور» به گفتگو نشستیم.

طرفداران سرسخت ترامپ از این نکته ناراحت هستند که قدرت را به کسانی باخته‌اند که از آنها کمتر هستند زیرا برنده‌ها افرادی همچون سیاه پوستان، مهاجرین، زنان، سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها و دیگر افراد کم ارزش جامعه آمریکا هستند

«سرور» مشاور اسبق کاخ سفید بوده و از معروف‌ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ و از کارشناسان ارشد مؤسسه «روابط دو سوی آتلانتیک» و از اساتید دانشگاه «جان هاپکینز» است که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگ‌های عراق، افغانستان و بالکان را دارد. وی از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کُروات های یوگسلاوی سابق فعالیت کرده است.

سرور در این گفتگو در تشریح آنچه در روزهای اخیر در آمریکا رخ داده گفت: هواداران ترامپ با حمله به ساختمان کنگره در روند اعلام قانونی آرای الکترال کالج اخلال ایجاد کردند. شخص رئیس جمهور یعنی دونالد ترامپ این حملات وحشیانه را برای جلوگیری از انتقال قدرت توصیه کرده بود. با وجود هشدارهایی که از هفته‌ها قبل داده شده بود پلیس ویژه کنگره کاملاً ناآماده بود اما حالا تصور کنید اگر جمیعتی که بیرون کنگره بودند شعار «جان سیاه پوستان مهم است» را سر می‌دادند چه اتفاقی رخ می‌داد.

اشاره سرور به خشونت پلیس آمریکا در قبال معترضین به نژادپرستی در آمریکاست.

برای جلوگیری از آنچه روز چهارشنبه در کنگره رخ داد بهتر بود تا این جلسه در محل دیگری برگزار شود و نتیجه انتخابات به سرعت پذیرفته می‌شد.

سرور که پیشتر نیزدر گفتگو با مهردرباره بروز ناآرامی‌های خشونت بار در صورت باخت ترامپ در انتخابات هشدار داده بود، در ادامه گفت: مجلس نمایندگان به سرعت باید مجدداً ترامپ را استیضاح کند و سنا نیز رأی به برکناری وی از پست ریاست جمهوری بدهد. ترامپ نیز باید به دلیل تحریک معترضین بازداشت شده و «مایک پنس» تا زمان پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ عهده دار مسئولیت وی شود.

وی در مورد اینکه آیا ممکن است کنگره رأی به برکناری ترامپ داده و وی بخاطر اقداماتش بازداشت شود گفت: هیچیک از این موارد رخ نمی‌دهد چون جمهوریخواهان در این امر همراهی نکرده و دموکرات‌ها نیز در اجرای آن درنگ می‌کنند. تعدادی از سناتورها با اعلام پیروزی بایدن مخالف بودند؛ این افراد (سناتورهای مخالف بایدن) نیز در رفتار اسفناک معترضین که اساساً سفید پوست بودند مقصر هستند.

مشاور سابق کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در خصوص اینکه چگونه می‌توان وضعیت موجود در آمریکا را آرام کرد نیز گفت: من برای این وضعیت سناریوهای واقع بینانه ای دارم. به محض اینکه دو سناتور دموکرات جورجیا کار خود را در سنا آغاز کردند، کنگره باید طرح پرداخت ۲۰۰۰ دلار برای خانواده‌های کم درآمد آمریکایی و کمک به ایالت‌های مختلف برای انجام تست‌هایکروناو واکسیناسیون را تصویب کرده و مدارس و مشاغل کوچک را بازگشایی کند. این نکته نیز مهم است که بایدن حتماً در تاریخ ۲۰ ژانویه به عنوان رئیس جمهور جدید سوگند یاد کند.

خانه‌ای که گرفتار دو دستگی و شکاف باشد نمی‌تواند پایدار باشد. آمریکا اکنون خانه‌ای است که گرفتار دو دستگی شده و این نشانه بدی است

علاوه بر این موارد، کنگره باید پورتوریکو و منطقه کلمبیا را که به عنوان منطقه «مشترک المنافع داگلاس» شناخته می‌شود به عنوان ایالت‌های جدید آمریکا شناسایی کند. این امر می‌تواند جمعیت ۳.۸ میلیون نفری این مناطق را به عنوان پشتوانه‌ای برای روندهای دموکراتیک در حال انجام در مجلس نمایندگان و سنا اضافه کند.

به اعتقاد پروفسور سرور، صرف نظر از اینکه این اقدامات انجام شوند یا نه، این کودتا شکست می‌خورد اما این وضعیت نباید هیچوقت در آمریکا رخ می‌داد زیرا تبعات منفی آن تا مدت‌ها در جامعه باقی خواهد ماند. ترامپ با وجود عدم ارائه هیچ مدرکی درباره تقلب در انتخابات، از دست دادن ۶۲ پرونده قضائی و غیر منطقی بودن این ادعا که دموکرات‌ها به نوعی ریاست جمهوری را دزدیدند اما از سرقت کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا غافل مانده‌اند، موفق شده بخش قابل توجهی از مردم را متقاعد کند که آنها دلیل خوبی برای اعتراض به نتیجه انتخابات دارند.

اما هیچیک از اینها مهم نیست زیرا علت واقعی کینه در جای دیگری نهفته است، طرفداران سرسخت ترامپ از این نکته ناراحت هستند که قدرت را به کسانی باخته‌اند که این افراد از طرفداران ترامپ کمتر هستند زیرا برنده‌ها افرادی همچون سیاه پوستان، مهاجرین، زنان، سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها و دیگر افراد کم ارزش جامعه آمریکا هستند. تفکر به برتری سفید پوستان فقط در مورد افرادی نیست که می‌گویند آنها برتر هستند چون سفید هستند. این تفکر حامی اندیشه‌ای است که می‌گوید شما به افرادی باخته‌اید که آنها همانند شما نیستند.

و در انتها به این جمله معروف لینکلن باید اشاره کرد که می‌گفت: خانه‌ای که گرفتار دو دستگی و شکاف باشد نمی‌تواند پایدار باشد. آمریکا اکنون خانه‌ای است که گرفتار دو دستگی شده و این نشانه بدی است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد