کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات با رژیم غذایی مدیترانه ای

سرویس: اجتماعیکد خبر: 313575|00:13 - 1399/10/22
نسخه چاپی
کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات با رژیم غذایی مدیترانه ای
در بررسی رابطه رژیم غذایی مدیترانه ای با پیشرفت سرطان پروستات در مردان، مشخص شد در مردان مبتلا به سرطان پروستات با الگوی غذایی نزدیک به رژیم غذایی مدیترانه ای، روند پیشرفت بیماری کُندتر است.

به گزارشامروله، «جاستین گرگ» متخصص اورولوژی در دانشگاه تکزاس، در این باره می گوید: رژیم غذایی مدیترانه ای غیرتهاجمی است، برای سلامت مفید است و همانطور که در این مطالعه نشان داده شده، می تواند بر پیشرفت سرطان پروستات مردان تاثیر گذارد.

محققان دریافتند مردان دارای رژیم غذایی حاوی میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات و ماهی بیشتر با کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات مواجه هستند. محققان همچنین اثر دیابت و استفاده از استاتین ها را بررسی کردند و کاهش مشابه این ریسک را در این گروه از بیماری ها یافتند.

به گفته محققان، رژیم غذایی مدیترانه ای به طور مداوم با کاهش خطر سرطان، بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر مرتبط است. این مطالعه در مردان مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه، نشان می دهد که چقدر رژیم غذایی در درمان سرطان پروستات موثر است.

درمان های فعلی سرطان پروستات می تواند باعث تغییر در کیفیت زندگی و کاهش عملکرد ادراری و جنسی شود، بنابراین علاقه به یافتن فاکتورهای قابل اصلاح برای مردان وجود دارد.

در این مطالعه ۴۱۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات مورد مطالعه واقع شدند. هر شش ماه تمامی شرکت کنندگان از طریق معاینه بالینی و مطالعات آزمایشگاهی آنتی ژن سرمی PSA و تستوسترون تحت برسی قرار گرفتند.

مردان یک پرسشنامه ۱۷۰ موردی در مورد غذا را تکمیل کردند و سپس براساس میزان نزدیکی رژیم غذایی شان به رژیم غذایی مدیترانه ای به آنها نمره داده شد.

محققان به ارتباط معنی داری بین نمره بالا رژیم غذایی شبه مدیترانه ای و خطر کمتر پیشرفت سرطان پی بردند. به ازای هر یک درصد افزایش در نمره رژیم نزدیک به رژیم غذایی مدیترانه ای، محققان شاهد کاهش ۱۰ درصدی خطر روند پیشرفت بیماری بودند.

گرگ در ادامه می افزاید: «یافته های ما نشان می دهد که به طور مداوم پیروی از یک رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی، ماهی و تعادل سالم چربی های غیراشباع برای مردان مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه می تواند مفید باشد.»

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد