پامپئو: ایران نباید در هیچ سطحی، غنی‌سازی اورانیوم انجام دهد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 313584|13:45 - 1399/10/23
نسخه چاپی
پامپئو: ایران نباید در هیچ سطحی، غنی‌سازی اورانیوم انجام دهد
وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به «باج‌گیری هسته‌ای»، گفت تهدید به اخراج بازرسان آژانس ورای نقض برجام است و ایران نباید اجازه غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.

به گزارشامروله، مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده به طرح مجلس شورای اسلامی ایران برای اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت لغو نشدن تحریم‌ها، واکنش نشان داد.

پامپئو بامداد یکشنبه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد:‌ «این تهدید ایران حتی بیشتر از نقض برجام است. ایران ذیل معاهده حقوقی و متعاقب توافق پادمانی ان‌پی‌تی، ملزم است به بازرسان آژانس اتمی اجازه دسترسی دهد. نقض این الزامات ورای اقدامات پیشین ایران در تناقض با تعهدات هسته‌ای برجام است».

به نوشتهوبگاهوزارت خارجه آمریکا، وی در این باره گفت: «نه تنها ایالات متحده بلکه هر کشوری به پایبندی ایران به این تعهدات اهمیت می‌دهد. باج‌گیری هسته‌ای، موضع ایران را تقویت نمی‌کند، بلکه منجر به انزوا و فشار بیشتر می‌شود».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما شده خود اظهار داشت: «این تهدید، در ادامه اعلامیه رژیم ایران مبنی بر از سر گیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات فردو است... حامی شماره یک تروریسم در جهان نباید اجازه غنی‌سازی اورانیوم در هیچ سطحی را داشته باشد».

در پایان این بیانیه آمده است: «ایالات متحده کاملا از تداوم نظارت و راستی‌آزمایی حرفه‌ای و مستقل آژانس اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. اخراج بازرسان بین‌المللی توسط ایران باید با محکومیت جهانی مواجه شود».

روز  دو‌شنبه ۱۵ دی ماه سال جاری و پس از آنکه «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از سوی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ و رئیس جمهور نیز دستور اجرای قانون مزبور را صادر کرد، سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای این قانون تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرد.

با این حال، اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور عضو برجام که تعهداتشان در این توافق را عملیاتی نکرده‌‌ و سابقه بدی از بدعهدی‌های خود به جا گذاشته‌اند، از آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد در فردو ابراز نگرانی‌ کرده‌ و آن را نقض برجام خوانده‌اند. (جزئیات بیشتر)

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد