امروله گزارش می دهد

برداشت بی رویه گیاهان دارویی در صحنه ادامه داد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 313735|21:38 - 1400/01/17
نسخه چاپی
برداشت بی رویه گیاهان دارویی در صحنه ادامه داد
با شروع فصل بهار، برداشت گیاهان کوهی و بخصوص دارویی عادتی برای مردم تبدیل شده که ادامه این روند می‌تواند نابودی این گیاهان را رقم بزند.

به گزارش امروله ،با شروع فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت گیاهان دارویی اقدام به رشد و گرده افشانی می نمایند ، در این زمان انواع گل ها سر از خاک بر آورده و دنیایی رنگارنگ و رویایی پدید می آورند که با نگاه کردن به آنها روح جلا می یابد، اما در همین میان هستند افرادی که بدون توجه به اینکه این گیاهان ثروتی ملی است اقدام به برداشت بی رویه آن می نمایند.

 

شهرستان صحنه با توجه برخورداری از زمین‌های مستعد، آب و هوای مناسب یکی از منابع مهم و غنی گیاهان دارویی و کوهی در استان کرمانشاه به شمار می رود و اگر با براداشت بی رویه این گیاهان مقابله نشود بطور قطع در آینده ای نه چندان دور دیگر اثری از گیاهانی مانند کنگر، ریواس، پونه، کرفس کوهی و برخی گل‌های خودرو مانند لاله وحشی در مناطق مختلف شهرستان بخصوص در مناطق حفاظت شده امروله و دالاخانی نخواهد بود.

 

 

برداشت بی رویه گیاهان دارویی باعث انقراض آنان می شود

 

وحید گودینی در گفتگو با امروله عنوان کرد : پس از پیگیری های مستمر اداره محیط زیست شهرستان صحنه ، شورای عالی محیط زیست کشور در مورخ ۹۹٫۱۱٫۶ منطقه شکار و تیراندازی ممنوع امروله و دالاخانی به منطقه حفاظت شده ارتقاء داد.

 

وی ادامه داد: وجود دو منطقه حفاظت شده در این شهرستان می تواند گام بزرگی در راستای توسعه شهرستان باشد.

 

گودینی خاطر نشان کرد : در گذشته سبزی های صحرایی یا کوهی توسط عده معدودی از افراد محلی جمع آوری می شد اما امروزه به شکل یک شغل درآمده است، از طرفی هم با افزایش جمعیت افرادی که برای تفریح و گردش به کوه می روند نیز افزایش یافته است که این خود دلیلی بر نابودی گیاهان کوهی است چون بیشتر آنها اقدام به چیدن این گیاهان می کنند.

 

 

رئیس محیط زیست شهرستان صحنه گفت : برداشت بی رویه این گونه از گیاهان در مناطق مختلف شهرستان یک تهدید جدی برای گرده افشانی آنان می باشد.

 

 

مسیر دسترسی به منطقه حفاظت شده امروله تا اطلاع ثانوی بسته می باشد

 

علی شاماری در گفتگو با امروله عنوان کرد : باتوجه اینکه منطقه شکار و تیراندازی ممنوع امروله و دالاخانی به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافته است بنایراین حفاظت همه جانبه از این مناطق در اولویت کار دادستانی شهرستان صحنه قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد : به منظور حفظ سیمای طبیعی و جلوگیری از تخریب بیش از حد بافت خاکی و برداشت بی رویه گیاهان دارویی توسط افراد سود جو منطقه حفاظت شده امروله تا اطلاع ثانوی راه دسترسی به این منطقه مسدود می شود.

 

شاماری خاطر نشان کرد : بهار ، فصل رشد ،گرده افشانی گیاهان دارویی و همچنین زاد و ولد حیات وحش ساکن در منطقه است.

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان صحنه با بیان اینکه مسیر این مناطق تا زمان حضور عشایر مسدود است گفت : تا مشخص شدن محدوده امن امروله و دالاخانی تردد عشایر نیز با کارت تردد جهت شناسایی و یک خودرو برای هر خانوار صورت می گیرد.