شورای محترم نگهبان مرجع رسمی و نهایی تفسیر قانون اساسی است

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 313858|11:24 - 1400/02/21
نسخه چاپی
شورای محترم نگهبان مرجع رسمی و نهایی تفسیر قانون اساسی است
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: شورای محترم نگهبان طبق قانون اساسی مرجع رسمی و نهایی تفسیر قانون اساسی است همچنین تشخیص نهایی اینکه چه افرادی به مرحله نهایی رقابت‌های انتخاباتی راه می یابند با شورای نگهبان است.

به گزارش امروله ،محمدحسن قدیری ابیانه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: شورای محترم نگهبان طبق قانون اساسی مرجع رسمی و نهایی تفسیر قانون اساسی است همچنین تشخیص نهایی اینکه چه افرادی به مرحله نهایی رقابت‌های انتخاباتی راه می یابند با شورای نگهبان است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در سال‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری به یک مضحکه بین‌المللی برای ایران تبدیل شده بود زیرا هر شخصی با هر درجه از سواد حتی در حد خواندن و نوشتن به وزارت کشور مراجعه و برای نامزد شدن انتخابات ریاست جمهوری اقدام می‌کرد و این موضوع انتخابات ایران را به یک مضحکه تبدیل کرده بود.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اگرچه شرط نامزد شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی حداقل داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده بود با این حال چنین محدودیتی برای انتخابات ریاست جمهوری اعمال نمی شد و شورای نگهبان این نامزدها را تایید نمی کرد حتی در مواردی این نامزدها برای عضویت در شوراهای روستا هم صلاحیت نداشتند.

وی عنوان کرد: شورای نگهبان برای جلوگیری از این موضوع حداقل‌هایی را تعیین کرد مبنی بر اینکه چنین افرادی از فیلترهای شورای نگهبان عبور نخواهند کرد بنابراین بهتر است در ابتدا از ثبت نام این افراد ممانعت شود تا انتخابات ایران که یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است به یک مضحکه بین المللی تبدیل نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: تعداد برگزاری انتخابات در ایران و مراجعه به افکار عمومی در این ۴۲ سال با هیچ یک از انقلاب ها و کشورهای جهان قابل مقایسه نیست.

قدیری ابیانه تصریح کرد: عملکرد آقایان احمدی نژاد بخصوص در دور دوم و عملکرد روحانی آنچنان افتضاح بود که بسیاری به این نتیجه رسیدند بهتر از آنها می توانند کشور را اداره کنند حتی آقای لیلاز از سران اصلاح طلب ناچار به اعتراف شد و گفت حتی چوب خشک هم بهتر از روحانی می‌توانست عمل کند.

وی افزود: در صورتی که اگر چنین شرایطی پیش نمی آمد و این ضوابط به وزارت کشور اعلام نمی شد ثبت نام های این دوره به مضحکه ترین انتخابات طی سال‌های گذشته تبدیل می‌شد.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: شورای نگهبان شرایط را به وزارت کشور اعلام کرد اما رئیس جمهور نظر شورای نگهبان را به معاونت حقوقی خود ارجاع داد و معاون حقوقی نیز نظر شورای نگهبان را مردود دانست در نتیجه رئیس جمهور طی حکمی به وزیر کشور خواستار بی‌توجهی به نظر شورای نگهبان و عمل طبق نظر معاونت حقوقی خود شد که این یعنی نقض قانون اساسی و از نظر قضایی قابل پیگرد و نشان دهنده روحیه دیکتاتوری آقای روحانی است.

وی افزود: روحانی می‌خواهد با به مضحکه تبدیل کردن ثبت نام ریاست جمهوری توجه جامعه را از فضاحت بار بودن عملکرد هشت ساله دولت منحرف کرده و فرصتی برای فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد خود داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: روحانی خود را صاحب حق برای تفسیر قانون اساسی معرفی می کند حال آنکه می داند که خلاف می گوید البته از آقای روحانی که حیثیت جمهوری اسلامی را با عملکرد و مواضع خود خدشه‌دار کرده جز این انتظار نمی‌رود.

قدیری ابیانه بیان کرد: از نظر مردم ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ یوم الله است زیرا دوره هشت ساله ریاست جمهوری روحانی در آن تاریخ به پایان می‌رسد.