هرکس شعار بدهد دولت هیچ کاره است، نشانه بی‌کفایتی اوست

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 313946|12:41 - 1400/03/08
نسخه چاپی
هرکس شعار بدهد دولت هیچ کاره است، نشانه بی‌کفایتی اوست
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما ۴ برنامه تحولی برای اداره کشور طراحی کرده ایم، گفت: هرکس شعار بدهد دولت هیچ کاره است، نشانه بی‌کفایتی اوست.

علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز (شنبه) در نشست خبری کهخبرگزاری مهربرگزار شد، به واقعیت‌های تلخ موجود اشاره کرد و گفت: قبیله گرایی ها، فسادهای بزرگ اقتصادی، تبعیض‌ها و رانت‌ها، مسائلی است که در جامعه مشاهده می‌کنیم. مسائلی که هرکدام موجب رنج و درد تمام مردم است.

نیازمند یک تحول عظیم هستیم

وی، بیکاری، تورم و مشکلات جامعه را نتیجه مدیریت ناکارآمد دانست و تصریح کرد: این مشکلات درون جامعه عوارض قدرت طلبی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بعد از جنگ جهانی دوم تا امروز، جهان آماده نظم پذیری جدید نبوده است و نقش ملت متمدن ایران در این نظم پذیری، بسیار با اهمیت است. هیچ گاه از بعد از جنگ جهانی دوم تا امروز منطقه ما به این اندازه آماده تحقق اراده ملت ها نبوده و نقش اراده ملت رشید ایران در این بین بسیار تعیین کننده است و هیچ گاه ضرورت تغییر به اندازه امروز در داخل کشور مشاهده نمی شود.

زاکانی افزود: ما به نقطه ای رسیده ایم که در ابتدایگام دوم انقلاباسلامی هستیم و باید شعارهای انقلاب را به عینیت برسانیم و ایرانی به عنوان الگو و سرآمد بسازیم. امروز شرایط و سختی ها و پلشتی هایی داریم که طاقت مردم را ربوده و آسیب های جدی از قبل آن به سرمایه های اجتماعی ما وارد شده است، لذا این شرایط دیگر قابل تحمل نیست.

وی گفت: ما نیازمند یک تحول بزرگ و همه جانبه و به معنی دیگر یک انقلاب بزرگ و متحول کننده هستیم. این انقلاب در جهت سازندگی برای تحقق شعارهای انقلاب اسلامی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما به شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پایبند هستیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید از آزادی ها صیانت کند و آن را توسعه دهد و بتواند استقلال برای ما به ارمغان بیاورد و عدالت معنویت را در جامعه ما گسترش دهد.

زاکانی اظهار داشت: هیچ فلسفه ای به جز توسعه عدالت به عنوان یک آرمان مطلق نباید مد نظر حکومت اسلامی باشد. این ارزش مطلق برای ما امکانی را ایجاد می کند که بتوانیم در سایه آن معنویت، استقلال و در نهایت پیشرفت مادی و معنوی فردی و جمعی جامعه را تضمین کنیم.

وی با بیان اینکه تمام برنامه های من معطوف به تحقق  اصولی است که ذکر کردم، گفت: یعنی نمی گویم بنده به دنبال آزادی هستم، عدالت را فراموش می کنم و یا به عدالت می چسبم و به معنویت کار ندارم و استقلال به فدای همه چیز. معتقدیم این اجزا را نمی توان از هم  جدا کرد و هر کسی این اجزا را از هم جدا کند مبنای دقیق و عمیقی ندارد و به صورت سطحی به عرصه سیاست ورزی نگاه می کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دنیایی از مسائل در کشور ما وجود دارد، همچنین دشمنان بسیاری داریم که بزرگترین دشمن ما کاهلی است که درون خودمان وجود دارد.  

زاکانی با اشاره به اینکه به دو صورت می توان به مسائل نگاه کرد، اظهار داشت: یکی نگاه ریشه ای است و پرداختن به ریشه مساله و نگاه دیگر پرداختن به عوارض آن است، اینکه تورم است، درست است اما تورم یک عارضه است.  اینکه چه چیزی اسباب این عوارض شده ریشه هاست و دقت ما این است که با توجه به ریشه ها کار را پیش ببریم؛ وعده نادرست ندهیم و به جای ماهی دادن ماهیگیری یاد بدهیم و اگر ضرورت بود که هست به بخش هایی از جامعه برسیم تا آنها زیر بار مشقات کمرشان نشکند.

وی پرداختن به ریشه مسائل را یک مساله جدی دانست و گفت: من پزشکم، وقتی یک بیمار به من مراجعه می کند و می گوید لاغر شده است از او می پرسم غذایش چطور است، وقتی می گوید به خوبی غذا می خورد در ذهنم جرقه ای زده می شود که او سرطان دارد. سرطان اگرچه کوچک است اما یک بدن را دچار شرایطی می کند که عمر آن به پایان می رسد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز کشور ما دچار سرطان است و من به عنوان یک پزشک حاذق آمده ام که این سرطان را تشخیص بدهم و برای درمان آن روش ارائه کنم.

هرکس شعار بدهد دولت هیچ کاره است، نشانه بی کفایتی اوست

زاکانی با بیان اینکه دولت می تواند مشکلات را حل کند، اظهار داشت: هر کس شعار بدهد که دولت هیچ کاره است عملا نشانه بی کفایتی او است. البته حل مشکلات نیازمند همکاری کامل سه قوه و سایر ارکان نظام است. من به عنوان کسی که ۱۳ سال سابقه قوه مقننه را داشته‌ام و در عالی ترین سطوح آن فعالیت کرده ام به راحتی می دانم چه ظرفیت های عظیمی از همکاری های بین دستگاه های اجرایی و سایر نهادها می شود در کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به مسائل پیش آمده بین مجلس هفتم و دولت احمدی نژاد، گفت: برای حل مسائل بین دولت و مجلس از احمدی نژاد برای حضور در مجلس دعوت کردیم در آن جلسه به او گفتم اگر دست در دست هم بدهیم هزار قدم می توانیم راه برویم، اما اگر با هم دعوا کنیم صد قدم هم نمی توانیم راه برویم.  من به احمدی نژاد گفتم اگر ما سرمان را زمین بگذاریم باید به دلیل ۹۰۰ قدم راه نرفته پاسخگو باشیم نه صد قدم رفته.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه قوا باید دست به دست هم بدهند تا یک تحول فراگیر ایجاد شود اما محور تلاش و لوکوموتیو تغییر دولت ها هستند.  اساس این تحول به اعتقاد من باید بر مدار همکاری قوا و بر محور مشارکت مردم شکل بگیرد. یعنی مردم همه جا باید محور مشارکت باشند.

زاکانی نخبگان و اندیشمندان را ستون فقرات تغییر و تحول دانست و گفت: در کنار اینکه اندیشمندان و نخبگان باید محور تحول را در دست بگیرند باید از پتانسیل جوانان استفاده شود تا انگیزه و پیشتازی جوانان، رسیدن به مقصود را در اسرع وقت برای ما فراهم کند.

۴ رویکرد تحولی دارم

وی تصریح کرد: دولت جوان حزب اللهی یک مختصاتی دارد. ما باید این مختصات را باور داشته باشیم و بر اساس آن عمل کنیم. ما باید بر مدار عقلانیت، معنویت و خلاقیت عمل کنیم و به آزادی، استقلال و پیشرفت فردی و اجتماعی توجه داشته باشیم. برای رسیدن به این مقصود  ما ۴ محور تحولی را مدنظر داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری، اقتصاد و مدیریت را محور اول حرکت خود برای رسیدن به مقاصد دانست و افزود: اقتصاد ما اقتصاد دولتی است و اسم آن این است که ما، راه را برای مردم باز می کنیم. دولت ها معمولا توجه شان به این است که اولا نه تنها دست تولیدکننده را نگیرند بلکه پای او را بگیرند و او را با سر به زمین بزنند و آنها را در بخش خصوصی رقیب خود می دانند و از سویی حضور آنها را در دریایی از مشکلات بروکراسی شاهد هستند و به این خیانت بزرگ لبخند می زنند و از سویی دیگر هزینه اداره دولت را از تورم به دست می آورند تا کل ملت را تضعیف کنند برای اینکه خودشان یک بقای موقت داشته باشند. من به دنبال این هستم که تمام این پارامترها را تغییر دهم تا این فجایعی که امروز مشاهده می کنیم را دیگر نداشته باشیم.

زاکانی با اشاره به برنامه های خود، گفت: برنامه های ما در ۴ جزوه تهیه شده، جزوه اول مبانی ما، دوم مواضع شفاف ناظر به همه پدیده ها است، ما آمده ایم شفاف برای مردم صحبت کنیم. جزوه سوم،  برنامه های ما برای تحول است و چهارمین جزوه نیز میثاق ماست. یعنی چه عهد و پیمانی را با ملت رشید ایران می بندیم.

موانع تولید را شناسایی کرده‌ایم

وی فوریت کار دولت خود را تحول در اقتصاد و مدیریت دانست و افزود:  در این عرصه توجه به تولید، محور تحول است. هر آنچه مخالف تولید باشد با همه وجود به جنگ آن خواهیم رفت و هر آنچه که عامل و کمک کننده تولید باشد مورد توجه قرار می دهیم. برای این مهم لیستی از موانع تهیه شده که حاصل ۱۵ سال کار و پژوهش در مرکز پژوهش ها، اتاق بازرگانی و سایر مجموعه هاست. البته همه موضوعات مشخص است و کسی نمی تواند بگوید من نمی دانم چه کار باید کنم، اما اینکه کارهایی که معلوم است چرا انجام نمی شود به دلیل تعارض منافع است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما با تمام وجود به مقابله با تعارض منافع خواهیم رفت و مفاسد اقتصادی را هدف گذاری خواهیم کرد و بروکراسی مفرطی که مانع تغییر و تحول است در هم خواهیم شکست.

زاکانی گفت: در تولید توجه به استراتژی،  آمایش صنعتی،  دقت در انتخاب پیشران های تحول و تغییر برای ما موضوعیت دارد، کسی نمی‌تواند بگوید نفت، گاز و پتروشیمی برای ما مزیت مطلق و جدی نیست. همچنین کسی نمی تواند بگوید صنایع دریایی و توسعه زیرساخت ها برای ما مهم نیست و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله مانند حمل و نقل ریلی، منفعت برای ما ندارد.

وی اظهار داشت: موضوع قابل توجه این است که بی توجهی به این اولویت ها موجب شده به عنوان مثال در حوزه معدن از رتبه ششم به رتبه بیستم سقوط کنیم. ما آماده ایم با کمک همه و با محوریت نخبگان و فرهیختگان این تحولات را رقم بزنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری توجه به فرهنگ و اجتماع را اولویت برنامه های خود دانست و افزود: اگر در تولید بر توجه به پیشران های اقتصاد تمرکز داریم و کارگاه های خرد، کوچک و متوسط را به عنوان پوشه های اشتغال در کشور می دانیم در حوزه های فرهنگ و اجتماع به دنبال تعلیم و تربیت، منزلت و رفاه اجتماعی هستیم.

زاکانی با بیان اینکه برنامه های ما در حوزه فرهنگ باید مبتنی بر رشد فرهنگی، عزت و کرامت باشد، گفت: ما فقر مطلق را در کوتاه مدت از بین می بریم و در عرصه سلامت برنامه های بسیار خوبی داریم.

دولت من، دولت ژنرال‌های خسته نیست

وی به تشریح برنامه های خود در حوزه سیاست خارجی پرداخت و گفت : ما به سیاست خارجب به عنوان یک فرصت بزرگ نگاه می کنیم و خروجی ما نیز باید عزت و اقتدار جهانی باشد تا در نتیجه سیاست دولت، مردم از این مشکلات خارج شوند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت من، دولت ژنرال های خسته و یا غلامان حلقه به گوش نیست، گفت: دولت من دولت جوانان فرهیخته است.به گزارش امروله ،