مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشته است/ توافق با عربستان درباره حج

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 313954|13:13 - 1400/03/10
نسخه چاپی
مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشته است/ توافق با عربستان درباره حج
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اگر موضوعات کلیدی حل شود، می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین صورت بگیرد، گفت: مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته و الان به حل موضوعات کلیدی رسیده‌ است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: امروز وزیر کشور تاجیکستان به ایران سفر خواهد کرد و با برخی مقامات کشورمان دیدار و گفتگو می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است دور پنجم مذاکرات وین، دور پایانی گفتگوها باشد؟ گفت: ما مذاکراتی که در وین انجام می‌دهیم، با دقت و وسواس جلو می‌بریم. هر دوری از مذاکرات می‌توانسته دور آخر باشد ولی چون موضوعاتی باقی مانده به دور بعدی کشیده شده است.

وی افزود: اگر موضوعات کلیدی حل شود، می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد. نباید درخصوص دور آخر عجله کرد. مذاکرات پیشرفت‌هایی در سه کارگروه خود داشته و الان به حل موضوعات کلیدی رسیده‌ است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: همه تحریم‌های برجامی آمریکا و تمام تحریم‌های ترامپ باید رفع شود و در عین حال راستی آزمایی صورت بگیرد. این راستی‌آزمایی هم در فرمول‌هایی که در وین مورد بحث است، صورت خواهد گرفت.

اطلاعاتی درباره گزارش رویترز ندارم

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر استفاده آمریکا از یک میلیون بشکه نفت ایران گفت: از زمان رئیس‌جمهور اسبق آمریکا یعنی بیل کلینتون، نفتی از ایران خریداری نشده است و شاید منظورشان موضوع دیگری باشد که الان ایده‌ای ندارم و اظهارنظری نمی‌کنم.

تمهیدات لازم وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از ایران

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در قبال برگزاری انتخابات در خارج از کشور، اظهارداشت: وزارت امور خارجه بر حسب روال کاری دوره های قبلی، ستادی را در داخل وزارتخانه تشکیل داده است که معاون کنسولی وزیر امور خارجه مسئولیت آن را برعهده دارد. وی روز گذشته جلسه‌ای را با رئیس ستاد انتخابات کشور جهت هماهنگی‌های بیشتر داشت.

خطیب‌زاده با بیان اینکه مسئولیت برگزاری انتخابات در خارج از کشور بر عهده وزارت امور خارجه است، تصریح کرد: دستورالعمل های لازم برای نمایندگی های ایران در خارج از کشور ارسال شده و مقدمات آن در حال انجام است.   

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: امیدواریم با اقدامات و تمهیدات انجام شده از سوی وزارت امور خارجه، حضور گرم و گسترده ایرانیان خارج از کشور را در انتخابات داشته باشیم.

خطیب‌زاده در خصوص سفر ظریف وزیر امور خارجه به دو کشور آذربایجان و ارمنستان گفت: توافقات در منطقه قفقاز از اهمیت خاصی برخوردار است. در این خصوص رایزنی‌های قبلی و متمرکز بر دو موضوع استمرار صلح و ثبات در این منطقه و همچنین پیگیری توافقات صورت گرفته بین آذربایجان و ارمنستان است.

وی ادامه داد: در این سفر همچنین بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایران آذربایجان و همچنین ایران و ارمنستان تاکید شد.

گفتگوهایی در حوزه پولی و تجاری با عراق داشته‌ایم

خطیب‌زاده در توضیح رایزنی‌های صورت گرفته بین مقامات ایران و عراق نیز گفت: مقامات عراقی در  ملاقات اولیه با فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد درخصوص روابط تجاری بین دو کشور و همچنین پرداخت بدهی‌های عراق به کشورمان تاکید کردند.

وی ادامه داد: در خصوص صادرات گاز و برق جمهوری اسلامی ایران به عراق نیز اعلام آمادگی شده است. همچنین گفتگوهای مفصلی برای ارتقاء در حوزه‌های پولی و اقتصادی و تجاری بین دو کشور صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص خرید واکسن برای کشورمان از محل بدهی‌های عراق به ایران گفت: میزان بدهی‌های عراق به جمهوری اسلامی ایران روشن است و بانک مرکزی تمامی این آمارها را دارد. آنچه که گفته شده است باید از بانک مرکزی جزئیات آن پرسیده شود.

کانادا سعی دارد خودش را پشت نقاب‌های بشردوستانه پنهان کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص کشف گور دسته جمعی از بومیان کانادا گفت: یک تراژدی بزرگ انسانی در سابقه کانادا وجود دارد که هیچ اسمی نمی‌توان بر آن گذاشت مگر یک نسل کشی علیه بومیان و بنیان اصلی این کشور.

وی افزود: جای تاسف دارد که این کشور همواره سعی دارد خودش را پشت نقاب‌های بشردوستانه پنهان کند در حالی که خودش چنین روزهای تاریکی را در سابقه دارد.

خطیب‌زاده افزود: دولت کانادا باید روزهای تاریکی را که علیه بومیان این سرزمین از جمله نسل کشی و مشکلاتی که برای زنان این سرزمین بوجود آورده است را جبران کند. 

ایران می‌تواند در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد

وی در واکنش به خبر اعزام دو ناو جنگی ایران به سمت ونزولا گفت: جمهوری اسلامی ایران همانند هر کشوری دیگر در نظام بین الملل از حقوق بین‌الملل خودش استفاده می‌کند و می‌تواند در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشند. هیچ کشوری نیز نمی‌تواند آن را تعطیل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: من هشدار می‌دهم، آن‌هایی که در خانه‌های شیشه‌ای نشسته اند دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

جزئیاتی از بازداشت گردشگر فرانسوی ندارم

خطیب زاده در خصوص گردشگر فرانسوی بازداشت شده در ایران نیز گفت: در خصوص این گردشگر فرانسوی من جزئیات را ندارم.

مذاکرات مطابق دستورالعمل‌ها اجرایی می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وجود نداشته است. مذاکرات به نقاط کلیدی رسیده است. مسائل کلیدی نیز نیازمند دقت و وسواس است که زمان خودش را می‌طلبد.

وی ادامه داد: اجازه نمی‌دهیم گفتگوها فرسایشی شود. وزارت خارجه در چارچوب تأمین منافع ملی مردم در حرکت است و دستورالعمل‌های اجرایی را از مرکز کلمه به کلمه اجرا می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:  قطعاً اگر گفتگوها نیاز به تصمیماتی در تهران داشته باشد حتماً این تصمیمات در تهران اتخاذ خواهد شد.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم ایالات متحده باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد. آیا می خواهد همچنان از میراث شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ  استفاده کند یا اینکه این صفحه را ورق بزند و به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ کامل برگردد.

خطیب‌زاده ادامه داد:  اگر این اتفاق بیفتد پاسخ به ایران نیز اقدامات جبرانی و اجرای کامل برجام است. برجام همان چیزی که نوشته شده است نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.

خطیب زاده در تشریح جزئیات سفر مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه به افغانستان گفت: این سفر در ادامه دیگر رایزنی‌های مقامات مسئول بوده است. تمرکز در این رایزنی‌ها تنها بر سند همکاری های راهبردی نیست بلکه ایران همواره بر آینده، شکوفایی و صلح و ثبات برای افغانستان در همه رایزنی‌ها تمرکز دارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که 99 درصد موضوعات مرتبط با سند جامع همکاری های ایران و افغانستان مدت هاست توافق شده و آماده است و یکی دو موضوع هست که دولت افغانستان هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد:  البته برداشت ما این نیست که اراده در کابل وجود ندارد بلکه حتما باید اجماعی در داخل افغانستان هم صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: سندهای راهبردی سندهای این دولت و آن دولت نیستند. جمهوری اسلامی افغانستان قطعا از مسیر امضای چنین اسنادی تقویت خواهد شد.

توافقات اولیه با عربستان درباره حج، مثبت بوده است

خطیب زاده در خصوص اعزام زائران ایران به حج امسال نیز گفت: رایزنی های گسترده ای صورت گرفته، برای اینکه امسال بتوانیم این موضوع را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: توافقات اولیه مثبت بوده است.