وقتی فقدان مواد قانونی در موضوع اجاره بها، کام مستاجرین را تلخ می کند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 313970|10:45 - 1400/03/12
نسخه چاپی
وقتی فقدان مواد قانونی در موضوع اجاره بها، کام مستاجرین را تلخ می کند
فقدان و کمبود مواد قانونی در تعیین اجاره مسکن باعث تلخ کامی مستاجرین شده است.

به گزارش امروله ،به نقل ازبازی دراز، سیروس صدیقی* در یادداشتی نوشت: اجاره و رهن مسکن یکی از راههای خانه دار شدن برای سکونت البته بصورت موقتی است که قانونگذار نحوه این قراردادها را در قانون مدنی تعیین کرده است.

قشر ضعیف و کم درآمد جامعه و جوانانی که به تازگی تشکیل خانواده می دهند معمولا از این راه برای سکونت و ادامه زندگی خود استفاده می کنند و با تهیه مبلغی که نمی توان با آن نسبت به خرید واحد مسکونی اقدام کرد خانه ای را برای ادامه زندگی خود و خانواده رهن و اجاره می کنند.

در شهرستان سرپل ذهاب نیز مستاجرین بسیاری هستند که برای زندگی کردن و سکنی گزیدن در شهرستان واحد مسکونی را با توجه به توان مالی خود پیداکرده و آنرا اجاره می کنند.

داستان مستاجرین در سرپل ذهاب بعد از زلزله سال ۱۳۹۶ کمی متفاوت شد و با وعده هایی که در ایام پس از زلزله به مستاجرین داده شد نوری کم سو در دل آنها برای خانه دار شدن روشن شد که با توجه به گذشت زمان و کمرنگ شدن هر روزه وعده های مسئولین و تورم ایجاد شده در بازار خصوصا در بخش مصالح  ساختمانی به نوعی می توان گفت که این نور روشن شده نیز خاموش شد و تنها امید مستاجرین هم برای خانه دار شدن از بین رفت.

مستاجرین هم که نزدیک به دو سال را در کانکس های اسکان موقت گذرانده بودند بار دیگر بار سفر را بسته و از کانکس ها به واحد‌های مسکونی استیجاری نقل مکان کردند.

فصل گرم سال موعد پایان یافتن قراردادهای اجاره است که یکسال موعد اجاره مسکن در آنها تمام شده و مستاجر باید به فکر تمدید قرارداد برای یکسال دیگر و یا عوض کردن واحد مسکونی و یافتن محلی دیگر متناسب با شرایط و توان مالی خود باشند.

صاحبان واحد‌های مسکونی نیز با اتمام مهلت قرارداد اجاره به فکر تمدید قرارداد و یا یافتن مستاجری دیگر برای واحد مسکونی خود می افتند.

در این فصل موجر معمولا در ابتدا به مستاجر خود مراجعه کرده و ضمن توضیح شرایط تمدید قرارداد  رغبت مستاجر برای تمدید یکسال دیگر را جویا میشود و اگر به توافق لازم نرسند موجر به دنبال یافتن مستاجری دیگر می رود تا ملک مسکونی اش برای یکسال خالی نماند.

موجر قیمت رهن و اجاره را نسبت به سال قبل افزایش می دهد که باعث نارضایتی مستاجرین می شود. افزایش قیمت رهن و اجاره هرساله اتفاق می افتد و به کاری معمول در بین موجرین تبدیل شده است البته گاهی اوقات موجرین در این رابطهاقدامی نمی کنند ولی بنگاه‌های معاملات ملکی کاسه داغ تر از آش شده وبرای افزایش قیمتها اقدام می کنند.

در کنار اینها البته هنوزم هم تعدادی افراد منصف و خدارحم وجوددارند که هوای مستاجرین را در این وضعیت سخت معیشتی و شرایط کرونایی جامعه داشته و یا اصلا قید افزایش رهن و اجاره را زده و یا خیلی کم و به اندازه توان مستاجر قیمت را افزایش می دهند تا بر مستاجر فشاری وارد نشود.

قیمت رهن و اجاره در شهرستان یک امری است که براساس رضایت دوطرف موجر و مستاجر تعیین می شود و قانون خاصی برای تعیین قیمت وجود ندارد اگر هم بنگاه‌های معاملات ملکی قانونی را دراین موضوع بیان می کنند یک قانون نانوشته مورد تایید خوشان است ولی قانونگذار دراین رابطه در قانون مدنی بند و ماده ای را برای تعیین قیمت اجاره و رهن ملک مسکونی نیاورده و همین نقص در قوانین کام مستاجرین را تلخ کرده است.

زلزله یک تجربه تلخ و درس بزرگی برای مردم بود که نوعدوستی و دستگیری از مردم را مردم سرپل‌ذهاب از سوی مردم سراسر کشور به عینه مشاهده کردند. 

شرایط سخت زندگی کردن و نیاز به کمک های انسان دوستانه را تجربه کردند . پودر شدن تمام سرمایه و خراب شدن زندگی ثروت اندوزان را به چشم خود دیدند و امروز با یادآوری از آن روزهای سخت که هیچ واحد مسکونی برای مردم ارزش یک ریالی نداشت و هم از زیر سقفها به بیرون فرار می کردند نباید حس نوعدوستی و کمک به نیازمندان را فراموش کنند نباید به گونه ای رفتار کنند که انگار آنقدر مطمین هستند که هیچ زلزله ای اتفاق نخواهد افتاد و حصار ایمنی را به دور خود احساس کنند. در آن روزها هیچ چیزی جز سلامتی برای مردم ارزش نداشت و خیلی از افرادی که عزیزان خودرا ازدست داده بودند حاضر بودن تمام دارایی و ثروت خود را بدهند ولی عزیزان آنها در زلزله جان خود را از دست نمی دادند. اما امروز چه شده که همان مردم در فکر ثروت اندوزی از راه گران کردن قیمتهای رهن و اجاره واحد‌های مسکونی خود هستند.

امیدواریم که مردم در این روزهای سخت بیشتر هوای مستاجرین را داشته و کمتر قیمت ها را افزایش دهند که بی شک تنها چیزی که ره توشه آخرت آنها خواهد شد همین کارها و اقدامات خیرخواهانه و دعاهای خیر مردم در پی انجام این اعمال خواهد بود.