زخم پلاستیک بر چهره مناطق تفریحی شهر صحنه

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 313996|15:15 - 1400/03/18
نسخه چاپی
زخم پلاستیک بر چهره مناطق تفریحی شهر صحنه
حیات زیستی جانوری و گیاهی همواره در معرض خطر آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی قرار دارد.

به گزارش امروله ،حیات زیستی جانوری و گیاهی همواره در معرض خطر آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی قرار دارد. یکی از ملموس‌ترین آلودگی‌ها زباله‌هایی هستند که در طبیعت رها می‌شوند و علاوه‌ بر چهره ناخوشایندی که شکل می‌دهند خطر آلودگی خاک٬ آب‌های زیرزمینی و آسیب به حیات جانوری در پی آن وجود دارد.

 

مناطق مختلف تفریحی صحنه از جمله محیط طبیعی بکر در استان کرمانشاه محسوب می‌شود که همواره میزبان مسافران از نقاط مختلف کشور هستند که معمولا حاصل این میزبانی طبیعت مملو از زباله است. 

 

اگر چه نیروهای خدمات شهرداری به صورت روزانه و هفتگی زباله های مناطقی مثل دربند صحنه ، چهار چشمه و بوستان های شهر را جمع آوری می کنندولی حجم بسیاری از مناطق تفریحی دیگر با زباله های گردشگران دست و پنجه نرم می کنند.

 

 

رهاسازی زباله‌ها در طبیعت تهدیدی برای حیات وحش و موجودات است

 

یک فعال محیط زیست در گفتگو با امروله عنوان کرد : انتظار می‌رود گردشگران در هنگام خروج از طبیعت جز ردپای خود چیزی در آن باقی نگذارند، اما متاسفانه در هنگام حضور گردشگران به ویژه در فصل‌های گردشگری مانند فصل تابستان و تعطیلات نوروز طبیعت به شدت توسط زباله‌ها آلوده می‌شود.

 

وی ادامه داد : رهاسازی زباله‌ها در طبیعت باعث آلودگی خاک می‌شود و تهدیدی برای حیات وحش و موجودات است، به این دلیل که زباله‌های پلاستیکی ممکن است حیوانات را بیمار کنند و به ویژه در فصل گرما عاملی برای وقوع حریق هستند

 

میلاد محمدی اشاره ای به نقش رسانه ها و فرهنگ سازی عمومی جامعه داشت و خاطر نشان کرد : در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد حساسیت عمومی در حوزه محیط‌زیست کشور ایجاد شده و میزان تذکرات مردم به افرادی که زباله‌های خود را در طبیعت رها می‌کنند بیشتر شده است. در واقع رفتار افراد جامعه گویای نگرانی آنها برای طبیعت است. این تغییر نگاه و رویکرد گام نخست برای رسیدن به رفتار شایسته و مسئولانه در جامعه و محیط‌اجتماعی است. 

 

وی گفت :امیدواریم با افزایش حساسیت مردم به آلودگی محیط‌زیست توسط زباله‌ها طبیعت را از گزند آنها به ویژه زباله‌های پلاستیکی در امان نگه داریم. 

 

 

 

 

بیشترین ضربه به محیط زیست با رهاسازی پلاستیک در طبیعت وارد می شود

 

وحید گودینی در گفتگو با امروله عنوان کرد : زندگی مدرن امروزی منجر به تولید زباله‌های زیادی توسط انسان‌ها شده ‌است. حجم زباله‌ها به اندازه‌ای است که اگر به درستی مدیریت نشوند، منجر به مشکلات زیادی برای انسان‌ها و محیط زیست می‌شوند.

 

وی ادامه داد : محیط زیست سالم نه تنها به سلامت انسان کمک می کند، بلکه امکان بهره برداری مناسب از مواهب الهی موجود در آن برای رفع نیازهای بشری را فراهم می سازد و از این رو حفاظت از محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما بشر با فعالیت های خود، همواره نسبت به حفظ محیط زیست بی اعتنا بوده، تا جایی که امروزه آلودگی زیست محیطی به یکی از بلایای بشر تبدیل شده است.

 

گودینی با بیان اینکه بیشترین ضربه به محیط زیست با رهاسازی پلاستیک در طبیعت وارد می شود، افزود: مسافران و گردشگران باید در حفاظت از طبیعت و محیط زیست بکوشند و زباله و نخاله های خود را در دل طبیعت و محورهای مواصلاتی رها نکنند.

 

وی پرهیز از آلودگی محیط زیست را امری بسیار ضروری خواند و ادامه داد: خودداری از رهاسازی زباله و پلاستیک در طبیعت و محیط زیست باید در جامعه نهادینه شود.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان صحنه گفت: حفظ محیط زیست باید در مدارس به دانش آموزان آموزش داده شود و رسانه های جمعی باید برنامه های تولیدی مناسبی را داشته و به طور مداوم تهدیدها و تبعات زیست محیطی ناشی از رهاسازی پسماند و پلاستیک را به مردم گوشزد و یادآوری کنند.