برداشت غیر اصولی از رودخانه گاماسیاب باعث مرگ بیش از 5 هزار ماهی شد + عکس

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 314009|14:37 - 1400/03/20
نسخه چاپی
برداشت غیر اصولی از رودخانه گاماسیاب باعث مرگ بیش از 5 هزار ماهی شد + عکس
كاهش دبي رودخانه گاماسیاب بر اثر خشكسالي و برداشت‌هاي بي‌رويه توسط کشاورزان منطقه و هم اکنون برداشت غیر اصولی ماسه، حيات اين رودخانه و آبزيان آن را در معرض خطر و تهديد جدي قرار داده است.

به گزارش امروله ،كاهش دبي رودخانه گاماسیاب بر اثر خشكسالي و برداشت‌هاي بي‌رويه توسط کشاورزان منطقه و هم اکنون برداشت غیر اصولی ماسه، حيات اين رودخانه و آبزيان آن را در معرض خطر و تهديد جدي قرار داده است.

 

چند روز پیش تصاویری از مرگ هزاران ماهیان رودخانه گاماسیاب در فضای مجازی منتشر شد که با عکس العمل بسیاری از دوستداران محیط زیست مواجه گردید.

 

اكنون وضعيت رودخانه گاماسیاب به حدي بحراني است كه طي روزهاي اخير تلف شدن نزديك به بیش 5000 قطعه‌ ماهي و  گونه های آبزی را در پي داشته است.

 

 

برداشت غیر اصولی از رودخانه گاماسیاب باید متوقف شود

 

محمد سالاری در گفتگو با امروله عنوان کرد : متاسفانه همچنان برداشت‌هاي غير مجاز و غيراصولي در رودخانه گاماسیاب جريان دارد. 



وی در ادامه اظهاركرد: اثرات مخرب برداشت غیر اصولی با توجه به عوامل مختلفي از قبيل فصل برداشت، طول و عمق بازه، موقعيت برداشت، روش انجام عمليات، مقدار مصالح، ميزان پوشش گياهي، مهارت و امكانات فني متفاوت است. 



سالاری خاطر نشان کرد:  همچنين اضافه كرد: تخريب محل تخم‌گذاري آّبزيان در اثر فعاليت تجهيزات مربوط به استخراج، ايجاد اشكال در تصفيه آب‌هاي وارده به آبگيرها، آثار سوء بر حيوانات به ويژه پرندگان، كاهش غلظت اكسيژن در كف رودخانه و افزايش دماي آب، برخي ديگر از اثرات مخرب برداشت بي‌رويه شن و ماسه از رودخانه‌ها است. 



این فعال محیط زیست گفت : با توجه به موضوع برداشت از رودخانه ها توصيه مي‌شود اين برداشت از سيلاب دشت هاي غير فعال، رودخانه هاي بزرگتر و رودخانه هاي شرياني انجام گيرد. 



وی با بیان اینکه برداشت غیر اصولی از رودخانه گاماسیاب باید متوقف شود یاداور شد : پیامدهای زیست محیطی استخراج شن و ماسه از رودخانه ها به آسانی قابل مشاهده و رویت است،  عدم کنترل این رویکرد باعث تخریب زیست بوم  رودخانه‌ای و ساحلی می شود. 

 

 

شرکت متخلف برداشت غیر اصولی شن ماسه از رودخانه گاماسیاب به مراجع قضایی معرفی شد

 

وحید گودینی درگفتگو با امروله در این خصوص عنوان کرد : روز گذشته با حضور کارشناسان اداره محیط زیست صحنه از مناطق مختلف رودخانه گاماسیاب بویژه محل تلف شدن آبزیان بازدید به عمل آمد .

 

وی ادامه داد : متاسفانه یکی از کارخانه های شن و ماسه به دلیل برداشت غیراصولی از بستر گاماسیاب باعث تغییر مسیر این رودخانه و زیستگاه موجودات آن شده بود .

 

گودینی خاطر نشان کرد : این اقدام غیر اصولی باعث تلف شد ، بیش از 5 هزار قطعه ماهی و انواع آبزیان در گودال های آبی که حبس شده اند بشود.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان صحنه گفت: پرونده تخلف زیست محیطی برای شرکت خاطی ایجاد و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شده است.