گروه طالبان با شیعیان افغانستان چه خواهد کرد؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 314121|09:18 - 1400/04/13
نسخه چاپی
گروه طالبان با شیعیان افغانستان چه خواهد کرد؟
عضو ارشد طالبان گفت: بسیاری تبلیغ می‌کنند که امارت اسلامی دشمن تشیع است؛ اما اعلام می‌کنیم که همه شیعیان، کشورهای جهان و بخصوصی همسایگان ما (ایران) بدانند که امارت اسلامی افغانستان نظریه داعشی ندارد.

به گزارش امروله ،باوجودآنکه در گزارش‌های منتشرشده از عملیات آزادسازی شهرهای مختلف از سوی طالبان خبری از تعرض به جان و مال شیعیان مخابره نشده است؛ اما رسانه‌های آمریکایی با هراس افکنی سعی در ایجاد تفرقه میان شیعیان و اهل تسنن دارند، در اخبار منتشرشده توسط رسانه‌های خارجی نمایی هول‌انگیز وداعشی از طالبان ارائه‌شده و آن‌ها را گروهی جنایت‌پیشه و خون‌خوار نشان می‌دهد که پس از حاکمیت بر افغانستان شیعیان را به شهادت رسانده و مخالفان را در سیاه‌چاله‌ها به زنجیر می‌کشد. این سیاست کهنه انگلیسی در ایجاد تنش روانی میان مذاهب اسلامی به‌صورت وسیعی تبلیغ می‌شود.

بیشتر بخوانید:
طالبان عوض شده است و به دنبال جنگ قومیتی و مذهبی نیست/ آن‌ها بدون شلیک گلوله شهر به شهر پیش می‌روند/ مردم افغانستان حرف طالبان را می‌فهمند

اما در صحنه میدانی حوادث دیگری در حال وقوع است، طالبان بدون حتی شلیک یک گلوله بسیاری از ولایت‌ها (به‌ویژه مناطق شیعه‌نشین) را تصرف کرده و در این میان نه خبری از شیعه کشی است و نه جنایت‌پیشگانی با مدل تروریست‌های صادراتی به سوریه!

نکته مهم آنکه این اولین بار نیست که ایران تجربه تصرف اکثریت شهرهای افغانستان توسط طالبان و حتی حضور آن‌ها را در مرزهای خود را تجربه می‌کند.تحرکات اخیر طالبان در حالی اتفاق افتاده است که ایران نه‌تنها بر اقدامات نظامی آن‌ها اشراف نظامی و اطلاعاتی گسترده تراز هر زمان دیگر دارد، بلکه توانسته طالبان را در رعایت حفظ منافع ایران و همچنین رعایت جان و حقوق اقوام افغانی غیر پشتون و همچنین شیعیان افغانستان ملزم به برخی متعهد نگه دارد. موضع ایران در مواجهه با طالبان جدید ترکیبی از مذاکره؛ هوشیاری؛ اشراف و آمادگی اجرای سناریوهای متعدد و گاه متضاد است. طالبانی ها نیز پذیرفته‌اند که در برابر ایران نمی‌توانند غیرمسئولانه برخورد کنند چون در غیر این صورت، ممکن است با هزینه‌های هنگفتی روبه‌رو شوند.

مشرق اخیراً به فیلمی از سخنرانی‌ یکی از رهبران طالبان دست پیداکرده که در آن مولوی امیر خان متقی از اعضای ارشد شورای راهبری امارت افغانستان و دیپلمات کهنه‌کار طالبان در جلسه ای با سران طوایف هزاره پاسخ‌های قابل‌تأملی به شبهات موجود بر سر آینده افغانستان و رابطه طالبان با شیعیان می‌دهد.

 

بخش‌های مهم این سخنرانی در جمع بزرگان شیعیان دایکندی (با اکثریت هزاره‌ها) را در ادامه خواهید خواند:

طالبان به دنبال وحدت ملی است

** هم‌وطنان اهل تشیع و اهل تسنن در افغانستان مشترکات زیادی دارند؛ هر دو نظام اسلامی را می‌خواهند؛ هر دو وحدت ملی می‌خواهند؛ همه مردم می‌خواهند وطنشان آباد باشد و مترقی شود؛ در چند سال گذشته مجاهدین امارت اسلامی افغانستان و هم‌وطنان اهل تشیع برخورد خوبی باهم داشتند، امارات اسلامی اهل تشیع را مردم خود می‌داند و از جان و مال و ناموس آن‌ها دفاع می‌کند.

** شما شاهد هستید امارت اسلامی به کسی ضرر نرسانده و از کسی انتقام نگرفت؛ امارت اسلامی نظریه انتقام‌جویی ندارد؛ در ولایت زابل وقتی داعش ظهور کرد؛ این مجاهدین امارت اسلامی افغانستان بودند که با کشته شدن نیروهایش از شیعیان در برابر داعش دفاع کرد.

** در ولایت هلمند چند هم‌وطن اهل تشیع مورد تعرض قرار گرفتند؛ که پس‌ازاین واقعه مجاهدان امارت اسلامی متخلفان را دستگیر و به سزای اعمالشان رساند. امارت اسلامی افغانستان قدر و عزت اهل تسنن و تشیع را به یکسان حفظ خواهد کرد، ما امیدواریم شما از ما شکایتی نداشته باشید.

 

 

 

میخواهند افغانستان مانند عراق شود

** دشمنان اسلام تلاش می‌کنند افغانستان مانند عراق دچار تفرقه شوند؛ و شیعه و سنی در برابر هم صف‌آرایی کنند. خدا را شکر می‌کنیم که سیاست امارت اسلامی باعث شد در ۲۷ سال گذشته میان شیعیان و اهل تسنن اختلاف چشم‌گیری شکل نگرفته است.

** آن گروهی که شکست سنگین خورده‌اند ؛می‌خواهند میلیشیای شیعه در برابر امارت اسلامی ایجاد کرده و شیعیان را در برابر اهل تسنن قرار دهد؛ ما از طریق شما شیعیان به آن‌ها (دولت مرکزی) پیغام می‌دهیم که وقتی ۵۰ کشور با شما بود و تانک و هواپیمای آن‌ها در خدمتتان بود کاری از پیش نبردید؛ حالا با چند تفنگدار چه خواهید کرد؛ مردم فریب دولت مرکزی را نخوردند؛ غمخوار و سرپرست شما امارت اسلامی افغانستان خواهد بود.

** من در کنار شما شیعیان نشسته‌ام؛ آیا سیاست‌مدارانی که در کاخ کابل نشسته‌اند؛ حاضرند به اینجا آمده و با شما گفتگو کنند؟ قطعاً این کار را نخواهد کرد زیرا از شما مردم می‌ترسند. ما مردم را از خودمان می‌دانیم و از مردم نمی‌ترسیم؛ میان امارت اسلامی و مردم اعتماد وجود دارد. مجاهدین امارت اسلامی یک مجاهد ایدئولوژیک و فکری است؛ او به دنبال انتقام‌جویی و منفعت شخصی نیست، بلکه به آبادانی کشورش فکر می‌کند. ما به فکر یک کشور قدرتمند و افغان شمول هستیم.

 

نمی‌خواهیم نوکر آمریکایی‌ها باشیم

**در جریان هستید که فتوحات زیادی انجام‌شده در تمام این مدت تلاش کردیم که خون‌ریزی نشود؛ خانه‌های مردم تخریب نشود؛ آغوش خودمان را باز کردیم و همه افرادی که تسلیم شدند باعزت و آبرو به خانه‌های خود بازگشتند. امارت اسلامی خانه همه مردم افغانستان است و شامل حال چند گروه خاص نمی‌شود. ما یک‌خانه متحد می‌سازیم. در ولایت اروزگان شش سال قبل مردم مسلح اهل تشیع اسلحه را بر زمین گذاشتند؛ ما به وعده خود وفا کردیم.

** نیروهای امنیتی، پلیس و کسانی که در اداره کابل کار می‌کنند، بدانند ما قسم می‌خوریم که با کشتن آن‌ها خوشحال نخواهیم شد، ما نمی‌خواهیم بعدها خانواده آن‌ها ناراحت شوند. و دنیا و آخرتشان خراب شوند. ما به آن‌ها پیام می‌دهیم که نوکری آمریکایی‌ها عاقبت ندارد.

داعشی نیستیم

** در ولایت‌های مختلف کشور، بسیاری از مناطق اهل تشیع در کنترل امارت اسلامی افغانستان است؛ اما به یک نفر از این عزیزان مورد تعدی واقع نشده است؛ بسیاری تبلیغ می‌کنند که امارت اسلامی دشمن تشیع است؛ ما اعلام می‌کنیم که همه شیعیان و بخصوصی همسایگان ما (ایران) بدانند که: امارت اسلامی افغانستان نظریه داعشی ندارد؛ ما با اهل جماعت نزدیکیم و خوشحالیم که به اهل تشیع احترام می‌گذاریم و آن‌ها به خلفای راشدین و مجاهدین احترام می‌گذارند.

**در کابل می‌بینید که انفجارهایی در مناطق اهل تشیع انجام می‌شود و دولت اعلام کرده که کار طالبان است؛ اما اگر امارت اسلامی به دنبال کشتار شیعیان بود این کارها را در مناطق تحت کنترل خود انجام می‌داد. ما تمام مردم افغانستان از هر مذهب و قوم را محترم دانسته و اینجا را خانه همه مردم می‌دانیم. ما می‌خواهیم مشکلات ۴۳ ساله افغانستان حل شود و وطن ما آزاد شود.