زندگی خود را با آنچه در اینستاگرام می‌بینید، مقایسه نکنید

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 314296|11:59 - 1400/05/16
نسخه چاپی
زندگی خود را با آنچه در اینستاگرام می‌بینید، مقایسه نکنید
نگاه کردن به زندگی از پشت لنز‌های رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود هر آنچه که می‌بینیم فیلتر شده باشد، و این احساس را به ما بدهد که هر چه که هستیم و هر آنچه که داریم، کافی نیست یا باید بیشتر داشته باشیم و بهتر و کامل‌تر باشیم.

به گزارش امروله ، وحید موحدی راد در یادداشتی نوشت : نگاه کردن به زندگی از پشت لنز‌های رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود هر آنچه که می‌بینیم فیلتر شده باشد، و این احساس را به ما بدهد که هر چه که هستیم و هر آنچه که داریم، کافی نیست یا باید بیشتر داشته باشیم و بهتر و کامل‌تر باشیم.

 

گویی از زندگی عقب افتاده‌ایم و دیگران به چیز‌هایی رسیده‌اند که ما هنوز نرسیده‌ایم. حالا تصور کنید کسی که مدام احساس می‌کند چیزی کم دارد چگونه می‌تواند از زندگی‌اش لذت ببرد و به حس رضایت برسد؟

 

 

دیر یا زود از دست همسرتان ناراحت و عصبانی خواهید شد، زیرا چیز‌هایی که در تصاویر به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های مجازی می‌بینید به نظرتان خیلی از قشنگ‌تر و ایده آل‌تر از آنچه در زندگی شما جریان دارد هستند، حتی پست‌هایی که ربطی به رابطه‌ی شما ندارند.

 

مشکلات خاصی که ممکن است بر رابطه‌ی شما و همسرتان اثر بگذارند شامل این موارد می‌شوند: از دست همسرتان شاکی و عصبانی می‌شوید که چرا شبیه آنچه در تصاویر می‌بینید نیست یا رفتار نمی‌کند.

 

شما با توجه کردن به آنچه دیگران از زندگی خود به نمایش می‌گذارند، نه تنها بی‌دلیل نسبت به همسرتان حس بدی پیدا می‌کنید بلکه به جای اینکه در لحظه در کنار همسرتان باشید و از بودن در کنارش لذت ببرید، به مقایسه‌ی او با دیگران مشغول می‌شوید و نتیجه‌ی این مقایسه خوشایند نیست.

 

 

در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اجتماعی معمولا فقط «خوبی»‌ها و «زیبایی»‌های زندگی دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود و به ندرت از چالش‌های و سختی‌هایی گفته می‌شود که همه‌ی افراد به طور طبیعی در زندگی خود با آن‌ها روبرو هستند.

 

در نتیجه، مقایسه کردن رابطه‌ی زناشویی‌تان با تصاویری دستکاری شده و تحریف شده از روابط دیگران (واز همه مهمتر، تصاویر کاملا انتخاب شده!) می‌تواند نگاه‌تان را به رابطه‌ی خودتان تغییر بدهد. شما نسبت به هر آنچه که دارید بی‌تفاوت خواهید شد و نمی‌توانید درک کنید کوچک‌ترین نعمت‌هایی که در زندگی‌تان دارید چقدر باارزش‌اند، چون سرگرم شمردن نداشته‌های‌تان (که دیگران دارند!) هستید.

 

این نارضایتی فقط از درون آزارتان نمی‌دهد، بلکه بر شیوه‌ی تعامل با همسرتان نیز اثر می‌گذارد. بدون تردید همسر شما نیز احساس ناامنی و بی‌اعتمادی و تهدید می‌کند و شاید تعجب کند چرا تغییر رفتار داده‌اید.

 

هیچکس کامل نیست و چیزی به عنوان «همسر کامل و ایده آل» هم وجود ندارد. اما از آنجایی که رسانه‌های اجتماعی فقط امتیازات و خوبی‌های زندگی یک نفر را به نمایش می‌گذارند، شما ناخودآگاه در ذهن خود، رویای یک همسر کامل و بی‌عیب را پرورش می‌دهید که در دنیای واقعی وجود ندارد و متاسفانه خیلی از افراد در این خیالات غرق می‌شوند و نمی‌توانند به دنیای واقعی با تمام کم و کاستی‌هایش برگردند.

 

رسانه‌های اجتماعی، توقعات غیرواقعی و دور از دسترس در شما ایجاد می‌کنند و شما هم طبق همان معیار‌ها به دنبال یک شریک زندگی رویایی، فرصت‌های واقعی و زیبای زندگی‌تان را از دست خواهید داد.

 

در یک رابطه دو نفر باید بتوانند به راحتی و در فرصت‌های مناسب به دور از استرس و عجله، با هم در مورد احساسات، انتظارات و دلخوری‌های‌شان حرف بزنند، بدون اینکه به هم بی‌احترامی یا توهین کنند و همدیگر را سرزنش نمایند.

 

اجازه ندهید باور‌ها و ارزش‌های فردی‌تان دستخوش پیام‌هایی بشود که از رسانه‌های اجتماعی و زندگی دیگران دریافت می‌کنید. بد نیست گاهی از این فضای مجازی فاصله بگیرید و واقعیت‌ها را با چشمان خودتان و از زاویه دید خودتان ببینید.

 

با این کار هم باور‌های شخصی‌تان را پرورش می‌دهید و هم فرصت بیشتری برای بودن در کنار عزیزان‌تان دارید که شما را با تمام عیب‌ها و کمبودهای‌تان دوست دارند.

 

ضمنا مدام به خودتان یادآوری کنید که آنچه در رسانه‌های اجتماعی می‌بینید، لزوما واقعیت ندارد و چیزی است که یک نفر دیگر انتخاب کرده و تصمیم گرفته به شما نشان بدهد. قدر داشته‌ها و عزیزان خود را بدانید و با قیاس و قضاوت، کام‌تان را تلخ نکنید.