امامزاده باباولی الدین صحنه پذیرایی زائران است

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 314434|08:21 - 1400/06/27
نسخه چاپی
امامزاده باباولی الدین صحنه پذیرایی زائران است
رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان های کنگاور ، صحنه و هرسین گفت : امام زاده باباولی الدین صحنه با توجه به شیوع ویروس کرونا تمامی پروتکل های بهداشتی توسط زوار رعایت و ضد عفونی ضریح کماکان انجام می شود.

به گزارش امروله ،امامزاده بابا ولی الدین در روستای سفید چیا (سفید چقا) چمچمال شمالی شهرستان صحنه در دامنه کوه واقع شده است.

 

 یکی از اهالی موثق اهل محل قبل از تجدید بنا بقعه باباولی الدین سنگ قبری به خط کوفی در ایوان بقعه بوده که ‏وی آن را مشاهده کرده و بنای جدید بقعه بابا ولی الدین ( معروف به باولین) چمچمال که به همت اداره کل اوقاف استان کرمانشاه در حال انجام است به ‏صورت مستطیلی شکل به ابعاد ۱۶×۲۰ و ارتفاع بیش از ۵ متر مربع است. 

 

بر روی مرقد ضریحی مشبک از جنس آلومینیوم به طول یک متر و نیم و عرض یک متر و ارتفاع۱۴۰ سانتی متر نصب است. که ‏قرار است به زودی ضریحی مشبک فلزی آب طلاکاری به جای آن نصب و در سمت قبله از داخل بقعه محرابی ساخته شده است و بر فراز بقعه گنبدی مدور شلجمی با گردنی حدود یک متر قرار دارد که ‏روپوش آن در آینده از استیل سفید خواهد بود.‏

 

در کنار ضلع غربی بقعه چشمه ای است که آبی گوارا دارد، و در ضلع شرقی بقعه امامزاده قبرستانی است .

 

داریوش یاروی در گفتگویی عنوان کرد : «باولین» می تواند علایم اختصاری و یا کوتاه شده بابا ولی الدین در گویش کردی محلی باشد و نمی‌توان به صورت فارسی از آن به عنوان (بابالین) استفاده کرد و  در استان کرمانشاه نظرگاه ها و بقاع بسیاری با عنوان «باولین» وجود دارد که این امامزاده‌های احمد و محمود در آن طرف رودخانه گاماسیاب و در حواشی ارتفاعات سرکشتی لرستان از جمله اصلی‌ترین آن‌ها است.

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان های کنگاور ، صحنه و هرسین افزود: این امامزاده در بین مردم منطقه، به ویژه مردم منطقه درود فرامان شهرستان هرسین دارای احترام خاصی است  و درحال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا تمامی پروتکل های بهداشتی توسط زوار رعایت و ضد عفونی ضریح کماکان انجام می شود.

 

وی تصریح کرد: مساحت بقعه این امامزادگان حدود ۲۰۰۰ متر مربع و مساحت داخل حرم حدود۶۰۰متر مربع و داخل حرم و کف ساختمان این بقعه متبرکه سنگ و دیوار آن نیز سنگی بوده و بقعه نیز دارای ضریحی آهنی است.

یاوریاظهار کرد: در تمامی امامزاده این شهرستان ها پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی بقاع در تمامی ایام انجام و زوار نیز با زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی زیارت می کنند.