قیمت طلا تعدیل می شود/ ارزش افزوده، طلا را گران کرده بود

سرویس: اقتصادیکد خبر: 314640|22:29 - 1400/09/15
نسخه چاپی
قیمت طلا تعدیل می شود/ ارزش افزوده، طلا را گران کرده بود
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: استنباط ما این است که اگر مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود می تواند قدرت خرید مصرف کننده را افزایش دهد.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرنگار مهردر مورد اخذ۹ درصد مالیات بر ارزش افزودهطلا، جواهر و پلاتین از مشتریان، اظهار کرد: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ۶ ماه پیش ابلاغ شد که قرار شد از دی ماه سازمان امور مالیاتی زیرساخت‌های لازم را فراهم کند و به مرحله اجرا برسد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با بیان اینکه از سیزدهم دی ماه مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف می‌شود، گفت: فعالان صنعت طلا باید در چارچوب قانون حرکت کنند و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از اجرت یا سود بگیرند. همچنین فروشنده موظف است طبق فاکتور صادر شده، به سازمان امور مالیاتی مالیات را پرداخت کند. کسی هم که حق العمکار است از حق الزحمه یا حق العمکاری باید این مبلغ را بپردازد.

وی ادامه داد: هنوز به صورت مستقیم از سازمان امور مالیاتی به اتحادیه ابلاغیه‌ای ارسال نشده اما از سوی اتاق اصناف ایران نامه‌ای برای اجرای قانون از سیزدهم دی ماه، ارسال شده است.

تعدیل نرخ طلا

محمدولی در مورد تأثیر اجرای این قانون بر وضعیت قیمت‌ها، گفت: تجربه نشان داده که هر زمانی ثبات در حوزه طلا و سکه ایجاد شود داد و ستد افزایش می‌یابد؛ منتهی چون نوسانات قیمت طلا افزایش یافته و اتفاقاتی در قیمت طلا اثرگذار شدند، طی روزهای اخیر قیمت این محصول صعودی شده بود.

وی افزود: استنباط ما این است که اگر مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود می‌تواند قدرت خرید مصرف کننده را افزایش دهد و نسبت به گذشته تعداد خریدها بیشتر شود. امیدواریم قیمت‌ها هم به آرامش و ثباتی برسد و نوسان شدیدی نداشته باشد.

محمدولی گفت: مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از اواخر دهه ۸۰ در ایران اجرا شد، منجر به گرانی طلا در کشور و بروز رکود در این صنعت شد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: در حال حاضر وقتی بازار در رکود به سر می‌برد تولیدکنندگان بیشتر دچار ضرر و زیان می‌شوند؛ در ۳ سال اخیر که قیمت طلا نوسان زیادی داشته و ارزش افزوده هم طبق قانون قدیم اجرا می‌شد، بسیاری از تولیدکنندگان طلا اجبارا نیروهای خود را تعدیل و یا به طور کلی واحد را تعطیل کردند. اگر این قانون جدید به درستی اجرا شود تقاضا در بازار افزایش می‌یابد و تولیدکننده نیز به رونق می‌رسد و زیان‌ها را می‌تواند جبران کند. به طور طبیعی داد و ستد که باشد ایراد درون تولید کمتر می‌شود.