در گفتگو با مهر مطرح شد؛ جزئیات تخلفات فروشندگان لوازم خانگی/ ۴ هزار پرونده تخلف تشکیل شد

سرویس: اقتصادیکد خبر: 314673|21:46 - 1400/09/17
نسخه چاپی
در گفتگو با مهر مطرح شد؛ جزئیات تخلفات فروشندگان لوازم خانگی/ ۴ هزار پرونده تخلف تشکیل شد
مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق سازمان حمایت گفت: در ۸ ماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۴ هزار و ۱۳۵ پرونده تخلف به ارزش ۳۴۵ میلیارد و ۲۵۶ میلیون ریال در حوزه فروش لوازم خانگی تشکیل شده است.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرنگار مهردرباره کنترل و نظارت بر وضعیت بازار لوازم خانگی در هشت ماه سال جاری اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حسب وظایف ذاتی و قانونی و به منظور برخورداری جامعه از ثبات قیمتها، عرضه مناسب و به موقع کالاها و خدمات و نیز ایجاد آرامش در سطح بازار و به منظور رفع التهاب و آرام‌سازی فضای بازار، اجرای مستمر نظارت و بازرسی بر بازار لوازم خانگی را در زمره مهمترین اولویت کاری بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور قرار داده است.

مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت گفت: از مجموع ۸۸ هزار و ۵۸۵ مورد بازرسی انجام شده از واحدهای عرضه کننده لوازم خانگی در کل کشور طی هشت ماه گذشته (ابتدای دوره فروردین ماه لغایت آبان سال ۱۴۰۰) توسط بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، تعداد ۴ هزار و ۱۳۵ فقره پرونده تخلف جمعاً به ارزش ۳۴۵ میلیارد و ۲۵۶ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۱۵۵ ریال تشکیل و برای رسیدگی به ادارات کل تعزیرات حکومتی استان‌های مربوطه برای صدور رأی ارسال شده است.

تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت بودند

وی افزود: در بخش لوازم خانگی علی رغم رکود نسبی تقاضا، عمده واحدهای عرضه کننده به واسطه افزایش قیمت مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده محصولات درصدد افزایش قیمت بر روی محصولات بودند.

رستمی برگزاری جلسات متعدد با واحدهای تولیدی، وارداتی و نیز هماهنگی با انجمن‌های ذیربط با همراهی و هماهنگی مناسب تولیدکنندگان و واردکنندگان با سیاستهای دولت در جهت پیشگیری از ایجاد تنشهای قیمتی در سطح بازار را از اقدامات لازم این سازمان برای جلوگیری از نوسانات قیمت برشمرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کالاهای لوازم خانگی در اولویت نظارت و بازرسی قرار دارد، تصریح کرد: از مجموع بازرسی‌های انجام شده طی این مدت از ۲۵ هزار و ۱۵ واحد عرضه کننده انواع یخچال، یخچال فریزر در سراسر کشور بازرسی به عمل آمده که از این تعداد برای ۵۸۸ واحد صنفی پرونده تخلف به ارزش ریالی ۵۱ میلیارد و ۷۹۹ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۹۳۴ ریال تشکیل و جهت صدور رأی به تعزیرات حکومتی استان‌ها معرفی شدند.

وی افزود: طی همین مدت، تعداد ۱۵ هزار و ۱۴۸ مورد از اماکن عرضه ماشین‌های لباسشویی در سراسر کشور بازدید صورت گرفته که حاصل آن تشکیل تعداد ۳۸۶ مورد پرونده تخلف به ارزش ۱۰ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۸۴۴ ریال و ارسال به تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی است.

رستمی در ادامه همچنین به بازرسی از واحدهای عرضه کننده انواع تلویزیون، توسط بازرسان سازمانهای صنعت، معدن وتجارت سراسر کشور اشاره و تصریح کرد: در مدت یاد شده تعداد ۱۷ هزار و ۱۷۵ مورد بازرسی از واحدهای مذکور انجام شده که در مجموع ۲۸۲ فقره پرونده تخلف به ارزش کل ۹ میلیارد و ۶۷۵ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۸۲۷ ریال تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رأی به مراجع ذیصلاح ارسال شد.

به گفته رستمی از ابتدای اجرای طرح مذکور تاکنون ۳۱ هزار و ۲۴۷ مورد بازرسی از سایر واحدهای عرضه کننده لوازم خانگی صورت گرفته و تعداد ۲۸۷۹ پرونده تخلف به ارزش ۲۷۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۵۵۰ ریال در این خصوص تشکیل و پرونده متخلفین به منظور رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان‌ها ارسال شده است.

مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: هموطنان به عنوان بازوی تأثیرگذار در حوزه اجتماعی می‌توانند برای مشارکت در بخش نظارت بر بازار، ضمن دریافت فاکتور معتبر از فروشندگان لوازم خانگی گزارشها و شکایتهای خود را در خصوص تمامی کالاها و خدمات از طریق سامانه ۱۲۴ واحد رسیدگی به شکایات مردمی سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان‌ها منعکس کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.