ترس تانک‌های اسرائیل از ورود به غزه از تاثیرات حاج قاسم است

سرویس: سیاسیکد خبر: 315124|22:18 - 1400/10/22
نسخه چاپی
ترس تانک‌های اسرائیل از ورود به غزه از تاثیرات حاج قاسم است
ابومجاهد نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سوریه می‌گوید که هر جوان فلسطینی با حاج قاسم سلیمانی دیدار کرده به یک قاسم سلیمانی تبدیل شده و مجدداً به فلسطین و به نوار غزه بازگشته است.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرگزاری تسنیم-دفتر دمشق:مسئله فلسطین و مسجدالاقصی موضوع محوری و نخست امت اسلام است که از زمان شکل‌گیری غده سرطانی رژیم صهیونیستی در منطقه به سبب همدستی و  توطئه‌چینی حکومت‌های سازشکار عرب با حامیان غربی این رژیم به ویژه آمریکا در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد، با این حال مهمترین مانع اجرای این توطئه‌ها، وجود مقاومتی است که توانسته به سطح بازدارندگی فعال و موثر برسد که اوج آن در نبرد اخیر «شمشیر قدس» نمایان شد و البته به گواه رهبران و فرماندهان گروه‌های مقاومت فلسطین، بیشترین نقش را در ارتقای جایگاه مقاومت و افزایش توان بازدارندگی آن، شهید حاج قاسم سلیمانی ایفا کرده است که فلسطین، به بزرگترین آرمان وی تبدیل شده بود.

 جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سوریه  از جمله این گروه‌های مبارز است که رهبران و فرماندهان آن روابط بسیار نزدیکی با حاج قاسم داشتند. «ابومجاهد» نماینده این جنبش در سوریه است که در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در گفتگوی اختصاصی با تسنیم به نقش این فرمانده بزرگ مقاومت در حمایت از گروه‌های فلسطینی در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی پرداخته‌ است.

بیشتر بخوانید

ناگفته‌هایی از تسلیح موشکی غزه توسط حاج قاسم

حاج قاسم گفت قلب تو قلب من است

ماجرای پرالتهاب نبرد با انتحاری‌های داعش در بیجی و پیروزی با طرح حاج قاسم

مسیری که حاج قاسم شروع کرد به آزادی قدس ختم می‌شود

ناگفته‌هایی از حاج قاسم در عراق و افغانستان

حاج قاسم برد موشک‌های ما را از 2 کیلومتر به 250 کیلومتر رساند

* اولین بار که شما در جنبش جهاد اسلامی و یا به طور کلی در مقاومت فلسطین با حاج قاسم ارتباط گرفتید چه زمانی بود و ایشان چه تاثیری بر روند مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی گذاشت؟

حاج قاسم سلیمانی برای مسئله و ملت فلسطین از همان ابتدا یعنی از زمانی که فرماندهی نیروی قدس سپاه را به عهده گرفت، شناخته شد، جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رهبران آن درباره حاج قاسم سلیمانی سخن می‌گفتند و تاکید می‌کردند که جنبش جهاد اسلامی و مقاومت فلسطین در سایه حضور حاج قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه با جهش و پیشرفت بسیار زیادی همراه شده‌اند.

این مسئله درباره سلاح هم صادق بود ، نیروهای مقاومت به تفاوت بین مرحله قبل از شهید قاسم سلیمانی و بعد از حضور ایشان در فرماندهی نیروی قدس از لحاظ تجهیزات نظامی قائل بودند. به طوری که جنبش جهاد اسلامی و نیروهای مقاومت فلسطین، با تحول و پیشرفت همراه شدند و برد موشک‌ها روز به روز افزایش یافت و امکانات و انواع تسلیحاتی که به نوار غزه و به دست مقاومت می‌رسید نیز پیشرفته‌تر شدند.

زمانی که شهر قدس مورد تعدی یا تهدید اشغالگران اسرائیلی قرار می‌گرفت، حاج قاسم سلیمانی آخرین تحولات به ویژه شرایط قدس و تدابیری را که اشغالگران صهیونیست برای یهودی‌سازی قدس و سیطره بر این شهر انجام می‌دادند، با رهبران جنبش جهاد اسلامی و دیگر رهبران مقاومت مورد بحث و بررسی قرار داده و پیگیری می‌کرد.

او همواره به رهبران گروه‌های فلسطینی توصیه می‌کرد که قدس در جایگاه استراتژیکی قرار گرفته و به اشغالگران اسرائیلی اجازه ندهند هر اقدامی را که می‌خواهند در قدس و علیه ملت فلسطین انجام دهند.

حاج قاسم همواره توجه خاصی به توسعه مقاومت فلسطین در کرانه باختری داشت تا اجازه رخنه اشغالگران صهیونیست و چیره و سلطه آنها بر قدس و یهودی سازی آن داده نشود، او به شدت بر حفظ قدس به عنوان یک شهر عربی و اسلامی تاکید می‌کرد.

او در این راستا حمایت بسیار زیادی از مردم کرانه باختری و مقاومت فلسطین برای جلوگیری از یهودی سازی این شهر مقدس توسط اشغالگران اسرائیلی به عمل می‌آورد. او از مقاومت حمایت می‌کرد و قدس را هم خط قرمز خود می‌دانست.

* یکی از مهمترین اقداماتی که سردار سلیمانی پیگیری کرد روند تجهیز مقاومت فلسطین و توان خودکفایی در آنها برای برطرف کردن نیازهایشان بود. با توجه به اینکه غزه به عنوان یک منطقه کوچک در محاصره همه جانبه قرار دارد، این تجهیزات چطور به دست گروه‌های مقاومت می‌رسید؟

 طی سال‌های حضور حاج قاسم سلیمانی در راس نیروی قدس، او دیدارهای مستمر و ارتباطات دائمی با برادران در صحنه میدانی در نوار غزه و حتی کرانه باختری داشتند. این ارتباطات و دیدارها معمولا در لبنان یا در تهران در هنگام سفر این فرماندهان انجام می‌شد.او در این دیدارها از دقیق‌ترین مسائل می‌پرسید از جمله اینکه برای ادامه مقاومت به چه چیزی نیاز دارید؟ چه نیازهایی برای دفاع از غزه دارید؟ برای آنکه غزه یک لقمه آسان در مقابل اشغالگران اسرائیلی نباشد و اینکه برای آنکه رژیم اشغالگر اسرائیل بداند که پیشروی هر یک از تانک‌هایش به سمت نوار غزه به معنای تلفات بسیار زیاد خواهد بود، چه باید کرد؟

 

 

 

دبیرکل یکی از گروه‌های فلسطینی می‌گفت اختلاف زیادی میان حمایت بلوک شرق به ویژه اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای شرقی که در دهه‌های هفتاد و اوایل دهه هشتاد قرن گذشته از مقاومت فلسطین حمایت می‌کردند با رویکرد جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم وجود داشت.

 حاج قاسم نمی‌خواست به ما ماهی بدهد بلکه نحوه ماهیگیری را به ما آموخت.امروز مقاومت فلسطین خود موشک تولید می‌کند، مقاومت فلسطین امروز مستحکم و  استوار است، برد موشک‌های فلسطینی در سال 2006 و 2007 سه یا چهار کیلومتر بود، اما امروز این برد به 100 کیلومتر رسیده است ، حتی برخی موشک‌هایی که در نبرد شمشیر قدس در سال 2021 مورد استفاده قرار گرفت،  موشک‌های قاسم سلیمانی نام داشت که کلاهک انفجاری آن 400 کیلوگرم وزن دارد.

تانک‌های اسرائیل قبلاً در تمام جنگ‌های قبلی در اطراف نوار غزه صف آرایی می‌کردند، اما موشک‌ها مانع آن شد که اشغالگران اسرائیلی تانک‌های خود را در مرزهای نوار غزه به صف کنند. امری که باعث شد تحلیلگران راهبردی اسرائیلی خواهان تقویت منازل شهرک نشینان ساکن مناطق نزدیک نوار غزه شوند، زیرا بسیار دشوار است که منازل این شهرک نشینان مهاجر بتوانند در مقابل موشک‌هایی که از نوار غزه شلیک می‌شوند مقاومت کنند.

* آیا حاج قاسم سلیمانی به غزه هم آمده است؟  

من مسئله ورود ایشان به نوار غزه را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب، اما تاکید می‌کنم هر جوان فلسطینی که با حاج قاسم سلیمانی دیدار کرده به یک قاسم سلیمانی تبدیل شده و مجدداً به فلسطین و به نوار غزه بازگشته است.

آنها از طریق تجارب و آموزش‌هایی که دیده‌اند، نمایندگان حاج قاسم سلیمانی شده‌اند ، آنها در کنار حاج قاسم سلیمانی بودند و از وی برای ادامه جهاد و مقاومت انرژی گرفتند او معتقد بود که رژیم اشغالگر اسرائیلی را می‌توان شکست داد و ما می‌توانیم بر این رژیم غلبه کنیم.

اکثر جوانان فلسطینی زمانی که با حاج قاسم دیدار می‌کردند از وی روحیه بالایی می‌گرفتند و زمانی که به نوار غزه باز می‌گشتند درس‌های فرا گرفته شده را از طریق برگزاری مانور و برگزاری دوره‌های آموزش‌هایی که در مراحل قبل فرا گرفته بودند، در عمل پیاده می‌کردند.

*شما در جنبش جهاد اسلامی بخشی از محور بزرگی هستید که محور مقاومت نام دارد، این محور امروز قوی‌تر و در حالت آمادگی بیشتری است، نمونه بارز آن نبردهایی است که مقاومت فلسطین و دیگر طرف‌های محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند و ثابت کرد که زمان شکست‌ها گذشته است. پرسشی که می‌خواهم با شما مطرح کنم آن است که ارزیابی شما از شرایط امروز محور مقاومت چیست، دومین پرسش هم این است که نقشی که جمهوری اسلامی ایران به طور اعم و حاج قاسم سلیمانی به طور اخص در رسیدن محور مقاومت به این سطح از آمادگی و این توانمندی داشت، چیست؟

امروز می‌توانیم بگوییم که محور مقاومت که از ایران تا فلسطین امتداد دارد محوری است که ظرفیت مقابله با پروژه آمریکایی را دارد. اگر بخواهیم به چرایی ترور حاج قاسم سلیمانی بپردازیم باید بگویم زمانی که در سال 1993 توافقنامه اسلو به امضا رسید دولت آمریکا و مسئولین صهیونیست بر این باور بودند که می‌توان روند سازش را در منطقه گسترش داد و اینکه قطار سازش با اسرائیل به راه افتاده است، اما اکثر تحلیلگران راهبردی اسرائیلی چالش حقیقی در مقابل این صلح صهیونیستی یا همان سازش با صهیونیسم را در حاج قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران دیدند و این مسئله هم یکی از دلایل هجمه به ایران از طریق تحریم‌ها به شمار می‌رود.

این کشور توانست همچنین از طریق حمایت از مقاومت فلسطین توافق اسلو را به شکست بکشاند، به لطف پشتیبانی‌ و حمایت جمهوری اسلامی ایران، امروز ما یعنی محور مقاومت در بهترین شرایط قرار داشته و با وجود آنکه طرف‌‌هایی تلاش دارند تا روحیه شکست را گسترش دهند، اما این رژیم اشغالگر اسرائیلی است که در بدترین شرایط خود قرار گرفته است.

وقتی می‌شنویم که بیش از یک میلیون صهیونیست بیکار شده‌اند، زمانی که می‌بینیم کرانه باختری در مقابل اشغالگران اسرائیلی به پا می‌خیزد و عملیات ضد صهیونیستی از جمله عملیات اخیر «حومش» به وقوع می‌پیوندد، وقتی رئیس ستاد ارتش اسرائیل خود فرماندهی بازداشت دو جوان کم و سن سال عضو گردان‌های قدس را به عهده می‌گیرد یا رئیس ستاد ارتش و وزیر جنگ و نیز بنت، نخست وزیر اسرائیل در اتاق عملیات شاباک جمع می‌شوند تا عملیات یورش به جنین برای بازداشت دو جوان در کرانه باختری را ببینند به این معنی است که اشغالگران اسرائیلی در ضعیف‌‌ترین شرایط خود قرار دارند.

همانگونه که سید حسن نصرالله گفتند یا به گفته خداوند باری تعالی که فرموده‌اند: سست‌تر از خانه عنکبوت است، امروز اسرائیل این شرایط را دارد. ما در محور مقاومت با وجود تحریم و محاصره و با وجود محاصره نوار غزه و  ایران و سوریه و با وجود تجاوز به یمن، در محور مقاومت در حال ثبت دستاوردهای راهبردی بسیار بزرگی هستیم، ما ضمیر ناخودآگاه اشغالگران اسرائیل را متقاعد کرده‌ایم که شکست ناپذیریم و همچنان به مقاومت ادامه داده و مقاومت از فلسطین و لبنان و سوریه و ایران و یمن همچنان تا زوال این اشغالگری از فلسطین و زوال پروژه غربی در تمام منطقه ادامه خواهد داشت.

 

 

 

* شهادت سردار سلیمانی چه تاثیری بر جبهه مقاومت گذاشت؟

 طبیعی بود زمانی که خبر این ترور را شنیدیم احساس کردیم که عزیزترین شخصیت‌مان ترور شد، شخصیت حامی و پشتیبان فلسطین در جمهوری اسلامی ایران را از دست دادیم، با این که رهبری در ایران، امام خامنه‌ای همچنان هستند، اما او شخصیت بزرگی بود که لحظه به لحظه از ما حمایت می‌کرد و در کنار ما بود و از جهاد اسلامی  در داخل مراکز تصمیم گیری جمهوری اسلامی حمایت می‌کرد.

حاج قاسم سلیمانی یک نظامی و فردی بود که باعث تحول و پیشرفت در گروه‌های فلسطینی شد که امروز طوری در حال جنگ و مبارزه هستند که سبب شده در برخی  از عملیات‌ها ادعا شود که نیروهای سپاه در حال جنگ در فلسطین هستند، اما در واقع آنها همان جوانان (فلسطینی) هستند که به دست سپاه آموزش دیده و هم اکنون همان آموزش‌هایی را که توسط نیروی قدس فراگرفته بودند، به اجرا می‌گذارند.

شهید سلیمانی هروقت با هرکدام از دوستان که دیدار می‌کرد، به آنها یک انگشتر هدیه می‌‌داد. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی می‌گوید، یک بار جوانی در هواپیما بود و به حاج قاسم گفت نامزدم هم همراه من است و او به نامزدش هم یک هدیه داد.

همچنین زمانی که یکی از رهبران جهاد اسلامی ترور می‌شد، او توجه ویژه ای از خود نشان می‌داد ، وقتی دکتر رمضان عبدالله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی بیمار شدند حاج قاسم همواره جویای احوالش بود و به عیادت او می‌رفت.

حاج قاسم سلیمانی، ویژگی‌ها و فضایل اخلاقی والایی داشت، او یک مرد مقاوم و شجاع و مرد عمل بود. ما به عنوان یک فلسطینی معتقدیم که یک رهبر و فرمانده بزرگ را از دست داده‌ایم، اما این خواست خداوند سبحانه و تعالی بود و ما در ایران صدها یا هزاران حاج قاسم سلیمانی می‌بینیم ، در عین حال حاج قاسم در فلسطین نیز جوانان مجاهدی پرورش داد که راه مقاومت را ادامه خواهند داد ، جوانان سرسختی که در محاسبات خود هیچ جایگاهی برای اسرائیل قائل نیستند.

ما معتقدیم که مقاومت فلسطین به راه خود ادامه خواهد داد و راه و روش حاج قاسم سلیمانی را ادامه خواهد داد، در اینجا ما یاد شهید عماد مغنیه رحمه الله علیه را هم گرامی می‌داریم که در توسعه روابط بین جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه نقش آفرینی کرد.