ایران به تعهد کاهش 4 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای دست یافت/ دولت به صنایع آلاینده وام می دهد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 315185|22:46 - 1400/10/26
نسخه چاپی
ایران به تعهد کاهش 4 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای دست یافت/ دولت به صنایع آلاینده وام می دهد
معاون سازمان محیط زیست از کاهش 4 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای طی سالهای اخیر خبر داده و گفت: ما به تعهدات خود عمل کرده ایم و روند کاهش تولید هم ادامه دارد.

به گزارش امروله ،به نقل از خبرنگار فارس، مسعود تجریشی معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست در نشست خبری امروز این معاونت گفت: با توجه به ورود به شرایط تغییرات اقلیمی، تناوب وقوع  پدیده های حدی  تغییر کرده و باید در این باره سیاست گذاری کنیم.به همین منظور مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست در حال تدوین برنامه و ارائه  آن به دولت است.

وی گفت: باید در کشور تغییراتی را مطابق با تغییرات اقلیمی داشته باشیم برای مثال بذرهای کشاورزی باید تغییر کند و  بذرها مقاوم به خشکسالی تهیه شود و بتوانند معادل کشت آبی تولیداتی داشته باشند. و تناوب کشت به صورت جدی مطرح می شود که باید تغییر کند.

تجریشی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، درباره میزان کاهش گازهای گلخانه ای طبق اظهارات رییس سازمان محیط زیست گفت: این کاهش آلاینده ها مربوط به کاهش سوزاندن فلرها در دو سال اخیر بوده و وزارت نفت هم  پروژه هایی را در این زمینه تعیین کرده است.

وی افزود: با اقداماتی که ظرف 4 ساله اخیر انجام دادیم، سهم کاهش 4 درصدی تولید گازهای گلخانه ای خود را براساس تعهدات و منویات رهبری پر کرده ایم.

معاون سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه هنوز از شدت مصرف انرژی کاسته نشده است اما توانسته ایم تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم  گفت: با سرمایه گذاری در بخش انرژی باید به کاهش شدت مصرف هم اقدام کنیم.

تجریشی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره 62 برنامه تهیه شده برای مقابله با آلودگی هوا نیز با اشاره به اینکه از سال گذشته با هماهنگی با وزارت کشور بسیاری از تکالیفی که در قانون هوای پاک وجود دارد و نیازمند کمک استانداران است، در اختیار استان ها قرار گرفته است، ابراز داشت: ما نگاهمان به این سمت است که سازمان محیط زیست به جای دستگاههای اجرایی در جایگاه نظارت بایستاد.

وی با بیان اینکه احصاء سهم آلاینده ها در 9 کلانشهری با ایجاد یک  کنسرسیوم از دانشگاههای برتر و با مطالعات سیاهه انتشار در هر کلانشهری انجام شده تا شهرداری و دستگاههای اجرایی استان و حتی شوراهای شهر برای کاهش آلایندگی هم مداخله و مشارکت داشته باشند. گفت: نهایتا 62 حکمی که در سطح دولت مطرح شد 28 حکم برای منابع متحرک بود و مواردی مربوط به 8 منبع ساکن و 26 حکم مربوط به برنامه های صنایع شده است و تقسیم کاری انجام شده تا هر کسی در جایگاه خودش قرار بگیرد.

تخصیص وام برای کاهش آلایندگی صنایع

تجریشی با بیان اینکه سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان ناظر به معاون اول اطلاع می دهد و قرار است منابع ساکن از دولت برای کاهش آلایندگی وام داده شود. گفت: با ورود معاون اول به  موضوع و تامین منابع مالی برنامه ای که از سوی سازمان تهیه شده از سوی دستگاههای اجرایی پیگیری و عملیاتی می شود.

وی تاکید کرد: در موضوع مدیریت آلودگی هوا، سازمان محیط زیست  نقشش را به دستگاهی واگذار نکرده و در جایگاه خودش نشسته است تا جایی که نیاز به مداخله دارد وارد شود. و با توجه به عزم دولت ظرف 5 سال آینده آثار این برنامه ریزی را خواهیم دید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره طرح ساماندهی ملی پسماندهای طبق دستور رییس جمهور گفت: نامه ای را برای رئیس جمهور فرستادیم که مبنی بر اینکه اگر بخواهیم مشکل  پسماندهای شمال کشور را حل کنیم، طبق مطالعه ای که سال 96 انجام شده است باید میان دستگاهها تقسیم کار شود، از همین رو برای ساماندهی پسماند در  شمال کشور برنامه به دولت ارسال شده  واگر دولت صلاح دید برای سال آینده در دو استان کشور شمالی مازندارن و گیلان عملیاتی می شود.

ایجاد قرارگاه مدیریت پسماندهای شمال کشور

وی افزود: طبق برنامه اراده شده با تعیین قرارگاهی با فاصله 5 ساله مساله پسماند در شمال کشور حل می شود.

تجریشی با تاکید براینکه پسماندهای شهری در شمال کشور مساله اصلی است و ما جز معدود کشورهایی هستیم که غیر از دفن بهداشتی پسماندمان را حدود 45 درصدش را تلنبار می کنیم. ابراز داشت: طبق برنامه ای که سال 98 به تصویب استاندارن وقت و ادارات کل محیط رسیده است، مشکلی که داشتیم این بود چه کسانی می تواند مدیریت و نظارت بکنند و ساختار تشکیلاتی اش را به دولت پیشنهاد داده ایم.