ترانزیت در دولت سیزدهم جان گرفت/ هشدار به مجردهای متقاضی مسکن

سرویس: اقتصادیکد خبر: 315228|21:49 - 1400/10/30
نسخه چاپی
ترانزیت در دولت سیزدهم جان گرفت/ هشدار به مجردهای متقاضی مسکن
ترانزیت جاده ای در ۹ ماهه امسال ۱۱۶ درصد و ریلی ۲۰۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرنگار مهر، در هفته جاری خطوط منظم کشتیرانی کانتینری از بنادر شهید رجایی (بندرعباس) و شهید بهشتی (چابهار) با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی با بنادر غرب هند راه اندازی شد.

این در حالی است که هفته گذشته نیز خطوط منظم کشتیرانی کانتینری از بنادر آستارا، انزلی، نوشهر و امیرآباد با بنادر روسیه و دیگر بنادر سایر کشورهای حاشیه دریای خزر برقرار شده بود.

همچنین در هفته جاری و همزمان با سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور به مسکو، کارشناسان بر لزوم تکمیل حلقه مفقوده تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب در قطعه راه آهن رشت-آستارا تأکید کرده‌اند.

ضمن اینکه در این سفر بر افزایش حمل و نقل ریلی بار از راه آهن گرمسار-اینچه برون و خط ریلی شرق دریای خزر (روسیه-قزاقستان-ترکمنستان-ایران) برای انتقال و ترانزیت بارهای روسیه از این کشور با استفاده از شبکه ریلی ایران به بنادر جنوبی کشورمان تأکید شد.

سید احسان خاندوزی نیز در این سفر که رئیس جمهور را همراهی می‌کرد، از توافقش با وزیر اقتصاد روسیه برای خرید ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو (کشنده واگن باری) برای ارتقای تجارت میان ایران و روسیه و همچنین ترانزیت کالاهای روسی خبر داد.

کاپیتان داوود تفتی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نیز بهخبرنگار مهراز راه اندازی کشتیرانی کانتینری و کشتی‌های کانتینربَر یخچالی میان ایران و روسیه برای افزایش حجم صادرات کالاهای ایرانی به این کشور خبر داد.

با این حال در ۹ ماهه امسال و همزمان با استقرار دولت سیزدهم، ترانزیت جاده‌ای در بازه زمانی مذکور افزایش ۱۱۶ درصدی و ترانزیت ریلی افزایش ۲۰۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

آنگونه که محمد جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بهخبرنگار مهرگفته بود، در بخش ترانزیت جاده‌ای در ۹ ماهه امسال حجم ترانزیت کالا در بخش جاده‌ای، ۶.۷ میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۹ ماهه ۱۳۹۹) به لحاظ وزنی حدود ۱۱۱ درصد و به لحاظ تعداد کامیون عبوری، ۱۱۶ درصد رشد داشته است.

همچنین بر اساس آمار اعلامی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، حجم ترانزیت ریلی در ۹ ماهه امسال به گونه‌ای بود که رکورد ۱۰ سال اخیر را شکست؛ این آمار می‌گوید: میزان ترانزیت توسط بخش ریلی در ۹ ماهه سال جاری، یک میلیون و ۳۹۰ هزار تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۴۶۰ هزار تن) ۲۰۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین بر اساس اعلام محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، آن دسته از آقایان مجرد متقاضی مسکن از طرح جهش تولید مسکن تا پایان دوره ساخت و زمان تحویل واحد، ازدواج نکرده باشند، واحد آنها یا به خانوار واجد شرایط دیگری داده می‌شود یا اگر خانوار واجد شرایط یافت نشد، به خود متقاضی به قیمت روز و احتساب قیمت زمین و محاسبه تخفیفاتی که در این طرح در نظر گرفته شده، داده می‌شود.

از دیگر اتفاقات راه و مسکنی هفته جاری، لغو مصوبه انجمن شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر تعیین نرخ ۶۰۰ هزار تومان به عنوان کف قیمت بلیت پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری بود.

همچنین سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی نیز از فروش ویلاهای لاکچری موسوم به ویلاهای ریاست جمهوری در جزیره قشم و هزینه کرد آن برای احداث پل خلیج فارس (پل ریلی-جاده‌ای میان بندرعباس با جزیره قشم) خبر داده است.

با توجه به بارش‌های اخیر که به صورت برف در استان‌های سردسیر و باران در استان‌های جنوبی تر در هفته جاری رخ داد، برخی مسیرها که به حدود ۵۰ محور جاده‌ای می‌رسید در کشور مسدود شد که با تلاش راهداران تعدادی از آنها باز شده است. خصوصاً جاده چالوس که به دلیل ریزش بهمن مسدود شده بود.

با این حال همچنین محور جنوب به شمال آزادراه خرم آباد-پل زال مسدود است و تنها محور رفت آن (شمال به جنوب این آزادراه) بازگشایی شده است.